کد خبر: ۷۴۴۹۴۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
تبلیغات

معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال در ۱۴۰۰؟

در این مطلب، به یکی از دغدغه‌های مشمولین خدمت سربازی پاسخ دادیم و آن، معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال بود.
معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال در ۱۴۰۰؟
آفتاب‌‌نیوز :

در قانون نظام وظیفه، برای شرایط مختلف، معافیت‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است. یکی از انواع معافیت سربازی، معافیت سنی است. اما این نوع معافیت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ آیا چیزی تحت عنوان معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال، وجود دارد؟ آیا برای افراد با غیبت بالای ۱۰ سال هم معافیتی در نظر گرفته شده است؟ در اینجا ضمن پاسخ به این سوالات، در خصوص نحوه معافیت از خدمت سربازی، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

آیا معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال، واقعیت دارد؟!

از روش‌های گوناگونی، مشمولین می‌توانند از انجام خدمت سربازی، معاف شوند. معافیت‌های پزشکی همچون معافیت بیماری‌های قلبی و عروقی، معافیت‌های تحصیلی، سنی و... از جمله این روش‌ها هستند. یکی از انواع این روش‌ها معافیت سنی است. معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال هم به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط موجود در قانون معافیت سنی را دارا باشند. به همین دلیل در اینجا به بررسی شروط موجود در قانون در این زمینه خواهیم پرداخت.

به طور کلی افرادی که از ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند، مشمول انجام خدمت سربازی هستند. به این معنا که افراد بالای ۵۰ سال، از انجام خدمت سربازی معاف‌اند. همچنین برای شرایط متفاوت تحصیلی در سنین مختلف هم معافیت در نظر گرفته شده است. برای اینکه ببینیم معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال به کسی تعلق می‌گیرد یا خیر، باید بررسی کنیم که به چه گروه‌های سنی، معافیت سربازی تعلق می‌گیرد. به طور کلی معافیت سنی سربازی، به جز افراد بالای ۵۰ سال، به گروه‌های زیر تعلق می‌گیرد:

  • افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم و لیسانس که تا پایان سال ۱۳۵۴ متولد شده اند.
  • افرادی با مدرک تحصیلی فوق لیسانس که تا پایان سال ۱۳۵۲ متولد شده اند.
  • کسانی که دارای مدرک دکترای غیر پزشکی هستند و تا پایان سال ۱۳۵۰ متولد شده اند.

طبعا کسانی که بالای ۵۰ سال سن داشته باشند، بدون داشتن هر یک از شروط بالا، از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند. همانطور که می‌بینید، همه افرادی که در بالا در خصوص آن‌ها صحبت شد، بالای ۴۰ سال سن دارند... با این حال این افراد می‌توانند از انواع دیگر معافیت‌های سربازی استفاده کنند و یا در صورت داشتن غیبت زیاد، اقدام به خرید سربازی کنند. در ادامه به بررسی نحوه معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال، خواهیم پرداخت.

معافیت غیبت بالای ۱۰ سال، برای مشمولین ۳۰ ساله

همانطور که گفته شد، شرایطی برای مشمولین بالای ۳۰ سال که ۸ سال یا بیشتر از موعد سربازیشان گذشته است، در نظر گرفته شده است. شرایط معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال در ۱۴۰۰ مشابه سال ۹۸ است. علت این است که در سال ۱۴۰۰ در خصوص معافیت و خرید سربازی برای این افراد، هیچ اطلاعیه‌ای منتشر نشده است.

معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال در ۱۴۰۰

به طور کلی افراد بالای ۳۰ سالی که بیش از ۸ سال از خدمت سربازی غیبت داشته اند، می‌توانند با پرداخت جرائمی، از برخی تسهیلات شهروندی برای انجام کار اقتصادی، داشتن دفترچه بیمه و ... استفاده کنند. بر طبق این قانون دولت کلیه مشمولین بالای ۳۰ سال که بیش از هشت سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساطی، معاف می‌کند. این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ در نزدیکی خود همانند پلیس + ۱۰ غرب تهران، شرق، شمال و ... نسبت به دریافت کارت معافیت و پرداخت مبلغ جریمه خود، اقدام کنند.

شرایط معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال چیست؟

بر طبق همه نکاتی که تا به حال گفته شد، مشمولین بالای ۳۰ سال برطبق قانون نظام وظیفه، بدون داشتن غیبت بالای ۸ سال و پرداخت جریمه، نمی‌توانند از سربازی معاف شوند. در واقع شرایط این افراد برای معافیت، باید مشابه سایر مشمولین باشد تا بتوانند از انجام خدمت سربازی معاف شوند. به همین دلیل در اینجا چند نمونه از ساده‌ترین راه‌ها برای معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال را به شما معرفی خواهیم کرد:

معافیت پزشکی

مشکلات سلامتی، یکی از مهمترین موانعی است که ممکن است برای انجام خدمت سربازی مشکلاتی ایجاد کند. از آنجا که انجام خدمت سربازی، نیاز به قوای جسمی، روحی و روانی بالایی دارد، در قانون برای افرادی که از این شرایط برخوردار نیستند، معافیت در نظر گرفته شده است.

بر طبق قانون نظام وظیفه، افرادی که مبتلا به هر یک از بیماری‌های مندرج در این قانون را داشته باشند، می‌توانند از انواع معافیت سربازی استفاده کنند. به عنوان مثال کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، تحت شرایطی می‌توانند به صورت دائم از انجام خدمت سربازی معاف شوند، چرا که برخی فعالیت‌ها در خدمت سربازی، می‌تواند موجب آسیب به آن‌ها شود.

معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال در ۱۴۰۰

معافیت تحصیلی

یکی دیگر از ساده‌ترین انواع معافیت پزشکی که افراد در هر سنی می‌توانند از آن استفاده کنند، معافیت تحصیلی است. برطبق این قانون، افرادی که مشغول به تحصیل در هر مقطع تحصیلی هستند، می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. با این حال، این یک معافیت دائم محسوب نمی‌شود و مشمولین می‌توانند فقط تا پایان تحصیلات خود، از آن استفاده کنند.

معافیت موارد خاص

معافیت موارد خاص، شرایطی را شامل می‌شود که در سایر انواع معافیت در خصوص آن صحبتی نشده است. بخشودگی سنی که پیش از این به بررسی آن پرداختیم، یکی از این نوع معافیت هاست. از دیگر موارد معافیت خاص، افراد بالای ۱۸ سالی هستند که یک خواهر یا برادر معلول دارند و یا پدر یا مارشان به یک میزان مشخصی، جانبازی دارند.

همچنین اگر مادری فاقد همسر که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و دارای دو فرزند پسر باشد، یکی از آن‌ها مشمول معافیت موارد خاص می‌شود.

معافیت کفالت

یکی دیگر از شرایط معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال که از ساده‌ترین انواع معافیت محسوب می‌شود، معافیت کفالت است. لازم به ذکر است که به معافیت کفالت کسانی رسیدگی می‌شود که فاقد غیبت باشند. پس در صورتی که سابقه غیبت دارید، نمی‌توانید از این نوع معافیت استفاده کنید. بر طبق این قانون، افرادی که ادعای کفالت و نگهداری از پدر، مادر یا خواهر خود را دارند و مشمول شرایط موجود در قانون هستند، می‌توانند از این نوع معافیت استفاده کنند.

در این مطلب، به یکی از دغدغه‌های مشمولین خدمت سربازی پاسخ دادیم و آن، معافیت مشمولین بالای ۳۰ سال بود. اگر شما می‌خواهید در خصوص انواع معافیت‌های سربازی، شرایط و اخبار مربوط به آن به صورت کامل اطلاع یابید، به پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز مراجعه کنید. شجرنیوز، یک پایگاه خبری معتبر است که قوانین و اخبار مختلفی در زمینه‌های اجتماعی، خانواده، جوانان و ... ارائه می‌دهد و بر پایه اصول دقت، سرعت، صحت و بی طرفی کار می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
6
11
افتاب لطفا کامنتم رو نشون بده
اگه همچنین قانونی که اینجا نوشتین قراره اجرا بشه من بگم که تاثیر معکوس خواهد گذاشت به این صورت که هم سربازی فعلا حداقل تا ۳/۴ سال دیگه بطور درست درمون حل نخواهد شد هم غایبا بیشترو بیشتر خواهند شد یه عده دارن تمام زورشون رو میزنن که جوانارو مایوس و بیچاره نگه دارن چجور ادمای ... ای هستن خدا میداند چرا پیچیدش میکنن اقا اگه توانش رو دارین بیایین کلا سرباز بگیرین بگین ۶میلیون ۵ میلیون حقوق میدیم بیایین سربازی والله ۳۰۰هزارتا سرباز استخدام کردن هزینه ای برای دولت نیست وضعتون خرابه بزارین بریم کار کنیم قسطی حقوق کسایی که سربازی میان رو بپردازیم ما هم برای حل مشکل خودمون و مملکت عیبی نداره سهیم میشیم قسطی پولشو میدیم در اینده هم دولت خودش حقوق سربازارو تامین کنه بخدا زندگی ... خدا رو خوش نمیاد مارو اینطور زجر بدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
5
34
... اونی که ۵۰ سال داره کلا از همه چی معافه خسته نباشید واقعا منت گذاشتین اونارو معاف کردین
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
7
25
سلام من متولد 1365و16سال ازخدمتم گذشته منم جریمه واریز کنم معاف میشم ممنون میشم راهنمایی کنین
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
9
33
من متولد1/1/59هستم ایاازخدمت سربازی معاف هستم یاخیز
زاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
8
25
دولت جرا نمیاد بافروش سربازی بخشی از کسری بودجه را تامین کنه وخیال همه جوانان را راحت کنه که دیگه دغدغه سربازی نداشته باشن اونایی هم داوطلب هستن ومیخان سربازی برن حقوق خوب بهشون بده که مشکل همه جوانان حل بشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
3
17
کلا سربازی رو حذف کنید
که بهتره ۲سال از عمرمون الکی میره ..حداقل تو این دوسال کار میکنیم
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
1
7
واقعیته یاالکی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
3
5
من متولد6/6/65هستم معاف میشم آیا
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
4
17
من متولد۶۳ هستم و۱۸ الی ۱۹سال ازخدمتم گذشته و در حال حاضر تمام دندونهام مصنوعی هستم و قرص اعصاب مصرف میکنم میخواستم بدونم با این شرایط معاف داءم
میشم از خدمت یا ن.ممنون میشم اگه جواب بدین
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
5
21
من حاضرم چهار سال سربازی برم ولی تموم که شدم دولت تظمین بده که تا اخر عمر صاحب شغل هستم. کلا سربازی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
5
12
خدایا بدادمردم برس ۲۷ ماهه بچم سرباز نه غیبت سنواتی داره نه غیبت پشت دفترچه ای فقط غیبت واضافات انضباطی هنوز بچمو مرخص نکردن خدایا رحم کن
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
2
8
سلام .من ۱۰سال از زمان خدمتم گذشته و الان توی یک دعوا چاقو خوردم و دستم از کار افتاده ایا میتونم اقدام کنم واسه سربازی و معاف شم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
5
15
من سیزده سال غیبت دارم معاف میشم اصن چنین طرحی هستش ممنونم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین