کد خبر: ۸۷۴۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴

رویترز: بعید است شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کند

خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داده بعید است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه آتی خود قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند.
رویترز: بعید است شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کند
آفتاب‌‌نیوز :

یک رسانه انگلیسی در تحلیلی امروز جمعه به سردرگمی آمریکا و متحدان غربی این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بعید است شورای حکام آژانس در جلسه آتی خود قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند. 

خبرگزاری رویترز در این تحلیل نوشته برای ایالات متحده و متحدان این کشور راه‌های چندانی برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران باقی نمانده، چرا که مذاکرات هسته‌ای از مدت‌ها پیش مدفون شده و اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه تهران با خطر تشدید تنش‌ها در منطقه‌ای که همین حالا به دلیل جنگ غزه در آتش می‌سوزد همراه خواهد بود. 

این خبرگزاری می‌نویسد در شرایطی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال آینده فضای مانور واشنگتن را محدود کرده چهار دیپلمات فعلی و سه دیپلمات سابق غربی فضای نومیدانه‌ای برای تلاش‌های غرب جهت مهار برنامه هسته‌ای ایران ترسیم می‌کنند. 

این دیپلمات‌ها همه به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری رویترز گفتگو کرده‌اند. 

به نوشته این رسانه انگلیسی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از شکست در احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی اکنون حتی برای انعقاد «تفاهم‌های غیررسمی» جهت محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مضیقه قرار دارد.

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از سال گذشته دچار وقفه شده است. آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال گذشته در وین برگزار شد.

به گفته کارشناسان، برخی عوامل مانند فشار‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام، از زمان در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید بوده است. 

کشور‌های غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند. 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعا‌های پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: «با نوعی فلج به ویژه در میان آمریکایی‌ها مواجه هستیم...، چون آن‌ها نمی‌خواهند روی آتش نفت بریزند.»

 خبرگزاری رویترز نوشته هر گونه مذاکرات برای رسیدن به نوعی «تفاهم» با ایران مستلزم اعطای امتیاز‌هایی مانند کاهش تحریم‌ها علیه ایران در ازی محدود شدن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای تهران است. 

به نوشته رویترز، چنین اقدامی بعد از حمله مرگبار گروه حماس به متحد آمریکا، اسرائیل، در روز ۷ اکتبر قابل تصور به نظر نمی‌رسد. از آن تاریخ به بعد گروه‌های متحد با ایران ده‌ها حمله به مقر نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف در عراق و سوریه انجام داده‌اند. 

 وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد از روز ۱۷ اکتبر به این سو پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه ۵۸ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.

گروه‌های مقاومت در بیانیه‌هایی اعلام کرده‌اند که این حملات در پاسخ به حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین