کد خبر: ۹۰۸۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲

تاوان حمله تل‌آویو به رفح؛ کمپ دیوید در سراشیبی سقوط؟

در جدیدترین نشانه از افزایش تنش‌ها میان قاهره و تل‌آویو، گزارش شده که مصر در حال بررسی کاهش سطح روابط دیپلماتیک با اسرائیل است.
تاوان حمله تل‌آویو به رفح؛ کمپ دیوید در سراشیبی سقوط؟
آفتاب‌‌نیوز :

در طول تقریباً ۴۵ سال از توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و مصر، این دو بازیگر به شرکای دائمی تبدیل شده‌اند. اکنون، حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به رفح در حال نابود کردن این رابطه است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این تحول در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری نگرانند حمله نظامی اسرائیل به رفح به زودی آغاز شود. بخش زیادی از جامعه جهانی، از جمله شرکای اسرائیل مانند ایالات متحده و بریتانیا، به تل‌آویو در مورد حمله به رفح بدون هیچ برنامه معتبری برای تخلیه و بازسازی زندگی غیرنظامیان هشدار داده‌اند. آن‌ها معتقدند چنین عملیاتی منجر به یک بحران انسانی جدی خواهد شد. این کشور‌ها بر این باورند که اسرائیل تاکنون هیچ برنامه‌ای از این دست ارائه نکرده است.

اگرچه اسرائیل تاکنون حمله تمام‌عیاری به رفح نداشته، اما گذرگاه مرزی رفح با مصر را تصرف کرده است. این اقدام موجب شعله‌ورشدن تنش‌های مصر و اسرائیل گردیده و منجر به تعلیق ورود هرگونه کمک‌های بشردوستانه به غزه از سوی مصر شده است.

در میانه افزایش تنش‌های مصر و اسرائیل، گزارش شده که قاهره در حال بررسی کاهش سطح روابط دیپلماتیک با تل‌آویو است. این گزارش می‌گوید کاهش احتمالی روابط شامل فراخواندن سفیر مصر از سرزمین‌های اشغالی است. اما طبق این گزارش، تعلیق روابط دوجانبه یا برهم خوردن توافقنامه کمپ دیوید فعلاً در دستور کار قرار ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین