کد خبر: ۱۰۰۰۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۶

محسن رضایی: نیاز به انقلابی با محور اجتماعی و اقتصادی داریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محسن رضای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تقسیم کار منطقه‌ای و آمایش سرزمین و فدرالیسم اقتصادی در سطح منطقه‌ای مهم است، گفت: ما در سطح ادارات و بخش‌ها نیاز به نهضت بهره‌وری داریم. ضمن این‌که در سطح خرد نیز باید کالاهای داخلی را رقابتی کنیم و زنجیره‌ بازار را مجددا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمینه‌ بهره‌وری نیاز به انقلاب دیگری داریم که البته محور آن سیاسی نیست. 

محسن رضایی در همایش بهره‌وری و برنامه پنجم توسعه با تبریک پیروزی بزرگ ملت ایران در آزادسازی خرمشهر و با بیان این‌که "مسأله بهره‌وری به حق یکی از مهمترین مسائلی است که در رسیدن به چشم‌انداز باید به آن توجه کنیم" افزود: اگرچه در چشم‌انداز 1404 مسائلی چون توسعه‌یافتگی، تعالی و تبدیل شدن ایران به قدرت اول اقتصادی و منطقه‌ای وجود دارد و مطالعات نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به این اهداف برسیم اما ما یک حلقه مفقوده‌ای داریم.

وی خاطر نشان کرد: در ایران نمی‌توانیم از منابع انسانی، عمر و زمان، جمعیت، مذهب، نظام اسلامی، استقلال، آزادی و موقعیت ژئوپلتیک‌مان به خوبی استفاده کنیم و هنوز در این رابطه راه‌حل سریع و کم‌هزینه‌ای را پیدا نکرده‌ایم.

وی با بیان این‌که " فهم و درک جمعی در این راستا همچنین مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرای عمومی آن در ایران طولانی و همراه با اصطکاک و چالش است و این شکل در تمامی سطوح جامعه و دولت وجود دارد" پروسه شناخت مسأله، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی کردن در کشورمان را طولانی خواند و خاطرنشان کرد: اگر بهره‌وری ملی به معنای میزان بهره‌مندی و برخورداری یک ملت از هر واحد عمر باشد، آن وقت ما ایرانیان نمی‌توانیم از منابع و عمرمان به خوبی استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که "علت اساسی عقب‌ماندگی ما، بهره‌وری پایین در کشور در تمامی سطوح و ابعاد است" اظهار کرد: بهره‌وری پایین باعث شده حرکت ما کند شود. در این راستا توسعه‌ تدریجی مشابه کشورهای غربی و توسعه‌ شتابان مشابه کشورهای شرقی را می‌توان دو راه‌حل شناخته شده در این میان عنوان و اظهار کرد که اگر بخواهیم مدل توسعه‌ غربی را طی کنیم 100 سال دیگر توسعه و تعالی در ایران طول می‌کشد و اگر بخواهیم مدل توسعه شرقی را طی کنیم به اندازه‌ 40 سال این توسعه طولانی خواهد شد.

وی تقویت فهم و معرفت جمعی از مسائل، تفسیر درست از دین در امر توسعه و تعالی، فرهنگ‌سازی متناسب با توسعه و تعالی و مشارکت نخبگان و اجماع آنان در امر توسعه را در مساله بهره‌وری در سطح ملی حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: در سطح و بعد اقتصادی نیز محیط کسب و کار الگوی مدیریتی و استقلال بودجه‌های دولت از نفت باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین گفت: تقسیم کار منطقه‌ای و آمایش سرزمین و فدرالیسم اقتصادی در سطح منطقه‌ای مهم است و ما در سطح ادارات و بخش‌ها نیاز به نهضت بهره‌وری داریم. ضمن این‌که در سطح خرد نیز باید کالاهای داخلی را رقابتی کنیم و زنجیره‌ بازار را مجددا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

رضایی با تاکید بر این‌که "پیشرفت در هر کدام از این سطوح باعث جلو رفتن ما خواهد شد" گفت: ما در حد خودمان در امر سیاست‌گذاری کارها را شروع کرده‌ایم ولی باید به مرحله‌ برنامه‌ریزی و اجرا وارد شویم.

وی با بیان این‌که "ما در این راستا نیاز به انقلاب دیگری داریم که البته محور آن سیاست نیست" تاکید کرد: نباید این همه انرژی‌ها صرف سیاست شود و این امر خود یکی از آسیب‌های جدی است که ما بخواهیم امر توسعه را تنها به سیاست منوط بدانیم. اگر می‌خواهیم به الگوی توسعه شتابان برسیم باید در بسیاری از کارکردها و فرآیندها تجدیدنظر اساسی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما نیاز به انقلاب دیگری داریم که محور آن اجتماعی و اقتصادی و البته لازمه‌ آن تحول فرهنگی، علمی و اصلاحات سیاسی است.

همایش ملی بهره‌وری و برنامه پنجم توسعه از سوی انجمن بهره‌وری ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین