کد خبر: ۱۰۱۷۰۹
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸

بروجردی: روسیه فریب آمریکا را خورد؛ مذاکره بعدی ایران با غرب، پس از تصمیم‌گیری درباره چگونگی ادامه روابط انجام خواهد شد

ما با چین قراردادهای تجاری و اقتصادی بسیاری داریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که روس‌ها در جریان قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران فریب آمریکایی ها را خوردند، گفت: روسها باید توجه داشته باشند تنها کشوری که در منطقه در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستاده است، جمهوری اسلامی ایران است. 

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه در پاسخ به سئوالی درباره رویکرد دوگانه کشورهایی همچون روسیه، چین و حتی لبنان در جریان تصویب قطعنامه ضدایرانی و پس از آن اظهار داشت: وضعیت لبنان کاملاً متفاوت با آن چیزی است که در اذهان عمومی وجود دارد چرا که بحث‌های زیادی در کابینه این کشور انجام شده بود که رای به نفع ایران بدهند اما رای ممتنع بر مبنای موقعیت خاص سیاسی لبنان که همه نسبت به آن اشراف دارند، داده شد.

وی با اشاره به اعتراض اعضای پارلمان لبنان، حزب‌الله لبنان و مردم این کشور به دادن رای ممتنع نسبت به قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت از سوی این کشور گفت: همین فضای سیاسی و برداشت افکار عمومی نشان می‌دهد که اوضاع به نفع ایران است. 

بروجردی درباره عمکرد روسیه در جریان تصویب قطعنامه ضدایرانی نیز ادامه داد: روسیه در جریان تصویب این قطعنامه بد عمل کرد. آنها به تعهدات خود در قبال اس 300 نیز عمل نکردند و ما امیدواریم که برق نیروگاه بوشهر همان طور که پیش از این وعده داده بودند تا پایان نیمه اول سال جاری وارد مدار برق کشور شود. 

وی تاکید کرد که روس‌ها باید بدانند حضور آمریکایی‌ها در منطقه و استقرار سپر موشکی آنها تنها به منظور مقابله با آنها صورت می‌گیرد و تنها کشوری که در مقابل زیاده‌خواهی‌های آنها ایستاده است جمهوری اسلامی ایران است ، آنها در جریان قطعنامه اخیر فریب آمریکا را خوردند.

وی درباره رای موافق چینی‌ها به قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما با چین قراردادهای تجاری و اقتصادی بسیاری داریم و هیچ‌گاه کمک‌های آنان به خصوص در جریان جنگ تحمیلی را فراموش نخواهیم کرد اما انتظار از چین این است که متاثر از فشارهای آمریکا نباشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآوری کرد که چینی‌ها نباید همچون کشورهای انگلیس و فرانسه تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار گیرند، دو کشور بزرگ چین و روسیه نباید از الگوی کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت استفاده کنند.

بروجردی درباره پیشنهاد یکی از مقامات فرانسه برای مذاکره با ایران پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی نیز اظهار داشت: سیاست قدیمی چماق و هویج دیگر برای ما نخ‌نما شده است، آنها فکر می‌کنند که می‌توانند به ایران فشار بیاورند و ما را در موضع ضعف قرار دهند و پس از آن درخواست مذاکره کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید نقطه پایانی بر سیاست چماق و هویج غربی‌ها گذاشته شود، خاطرنشان کرد: آنها کار غیرقانونی خود را با تصویب قطعنامه انجام دادند و بعد درخواست مذاکره می‌کنند؟

وی در پایان گفت: قطعاً مذاکره بعدی جمهوری اسلامی ایران با غرب پس از تصمیم‌گیری درباره چگونگی ادامه روابط انجام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین