کد خبر: ۱۰۲۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
در همایش سراسری قوه قضائیه

علی لاریجانی: دولت نمی‌تواند مقرراتی بگذارد که حقوق مردم محدود شود

یک مسوول باید با افتخار در دادگاه حاضر شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه با درود بر روح شهید آیت‌الله بهشتی و بیان اینکه پیام شهادت وی برای جمهوری اسلامی مشروعیت‌ساز بود، اظهار داشت: دغدغه وی تبیین حکومت اسلامی و فراهم کردن شرایط آن بود که در این زمینه با دوستان خود از جمله شهید مطهری، آیت‌الله مصباح، آیت‌الله خامنه‌ای همراه بود و پس از انقلاب هم در تدوین قانون اساسی موثرترین نقش را ایفا کردند. 

وی افزود: هیچ‌گاه مانند دوران جمهوری اسلامی قوه‌قضائیه تا این اندازه مستقل نبوده است. 

رئیس‌ مجلس با اشاره به مبارزه شهید آیت‌الله بهشتی با گروه‌های التقاطی پیش و پس از پیروزی انقلاب یادآور شد: در منازعه با بنی‌صدر، وی یک دیکتاتوری مدرن را در قالب الفاظ توده‌ای بیان می‌کرد و در روزنامه انقلاب اسلامی با نوشتن سرمقاله‌هایی می‌خواست تا مردم را علیه شهید بهشتی بسیج کند و جالب است در حالی که خودش نمونه یک دیکتاتور بزرگ بود دیگران را به انحصارطلبی متهم می‌کرد. 

وی با اشاره به خشونت‌های سیاسی دهه 60 که مشروعیت نظام، کارآمدی، وجهه بین‌المللی و تضعیف الهام‌بخشی جمهوری اسلامی هدف گرفته بود، تصریح کرد: در بعضی از دوره‌ها احساس می‌کردیم بعضی از افراد که در مسوولیت بودند از اینکه انقلاب اسلامی اندیشه موثری را در جهان اسلام مطرح کند احساس استغفار می‌کردند. 

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به دوران مختلف دستگاه قضایی از صدر اسلام تا دوره مشروطیت و پهلوی گفت: تجربه استقلال قوه قضائیه فقط بعد از پیروزی انقلاب به‌وجود آمد. چالش‌های بیرونی این قوه را در دوره فعلی بیشتر از چالش‌های درونی می‌دانیم، زیرا مزه استقلال قوه قضائیه هنوز چشیده نشده است در حالی که یک مسوول باید با افتخار در دادگاه حاضر شود نه اینکه بهانه‌های گوناگون بیاورد تا در محکمه حاضر نشود، البته مشکلات درونی هم وجود دارد اما تاکیدات امام و رهبری و مصمم بودن رئیس قوه قضائیه است که این فرصت خوبی برای پیگیری این هدف است. 

لاریجانی با بیان اینکه اگر عدالت محقق شد نابسامانی در بقیه بخش‌ها جبران می‌شود، تاکید کرد: اولین مساله استقلال دستگاه قضایی است و همه قوا باید بفهمند که این مساله به نفع نظام اسلامی است که قاضی بتواند در دادگاه به آسانی حکم را صادر کند و اگر دشمنان خارجی زیادی داریم باید حق را محقق کنیم و لذا دخالت قدرت، تمام شان قوه قضائیه را از بین خواهد برد و اگر این اتفاق افتاد حیثیت این قوه در سایر شئون هم از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به موضوع عدالت در دستگاه قضایی که ملاک آن اجرای قانون است، اظهار داشت: عدالت وقتی معنا می‌یابد که انسان‌ها در بستری رشد یابند که استعدادهای آنها بالفعل شود و لذا باید امکان مشارکت مردم در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... را فراهم کنیم و دخالت دولت در جهت محدود کردن استعدادها خلاف عدالت است، مگر اینکه در اثر استفاده از یک حقوق، حقوق دیگر ضایع شود.

لاریجانی ادامه داد: مثلا طرح عفاف و حجاب که 4-5 سال است در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک خورده است در حالی که این قانون برای شکوفایی سایر حقوق است و گرنه کسی نمی‌تواند حقوق مردم را محدود کند. 

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: دولت نمی‌تواند مقرراتی بگذارد که حقوق مردم محدود شود و نیز اینکه قوه قضائیه برای حسن اجرای قوانین و عدالت ماموریت دارد باید یک نگاه فراگیر در راستای آن ایجاد شود و مشارکت مردم بدون اجرای قانون ممکن نیست. 

وی با ابراز خوشحالی از اینکه رئیس قوه قضائیه مسوولیت خاصی را برای پیشگیری از جرائم برنامه‌ریزی کرده است، تصریح کرد: قوه قضائیه در اجرای عدالت مجموعه کاملی از قوانین، کادر اجرایی و امنیتی مورد نیاز را باید ایجاد کند و در این زمینه پلیس قضایی را می‌توان مورد اشاره قرار داد که شهید بهشتی آن را ایجاد کرد که گاهی اوقات محدود کردن این بخش در اجرای عدالت ایجاد مشکل می‌کند. 

رئیس مجلس با بیان اینکه مردم از قوه قضائیه آرامش و امنیت اجتماعی طلب می‌کنند، یادآور شد: بسیاری از حوادث مانند تجاوز به عنف، قتل و سرقت محدود به حوزه اجتماعی است و تمام همت قوه قضائیه باید برخورد جدی، قاطع و سریع با این حوادث باشد، زیرا اگر یک قتل بعد از دو سال پیگیری آن نتیجه دهد، انذاردهنده نیست بلکه مردم باید نظارت قوه قضائیه را ببینند و لذا به این قوه می‌گویم که اگر نیاز به تغییر قانون باشد در خدمت شما هستیم زیرا مردم باید اطمینان خاطر داشته باشند. 

لاریجانی در پایان سخنان خود با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور و پیوستگی آن با دستگاه قضایی،گفت: اگر این مساله نیاز به آمادگی دارد نیازمند تدوین قوانین هم هست و ما در مجلس آمادگی داریم زمینه را برای قضات شرافتمند آماده کنیم تا برای زندگی و آینده خود احساس آرامش روانی داشته باشند، زیرا نباید قضات را با سایر مشاغل مقایسه کرد و اگر قاضی می‌خواهد تحت تاثیر کسی قرار نگیرد باید زندگی مطلوبی داشته باشد که برنامه پنجم فرصت مناسبی است تا اگر قوه قضائیه می‌خواهد بنیان جدیدی بسازد به آن کمک کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۶
0
0
25 میلیون رای گرفته اند که هر کار که دلشان میخواهد انجام بدهند! چطور یک نماینده میتوان با 6000 تا رای هر قانونی را تصویب کند!؟ فرامرز حسینی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۶
0
0
با سلام
دولت مقررات نمی گذارد بلکه مجلس اینکار را می کند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین