کد خبر: ۱۰۳۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۸

2 ایراد شرعی و قانونی شورای نگهبان به مصوبه مادام‌العمركردن حق انتشار آثار به وراث

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی شورای نگهبان از خلاف شرع و مغایر بودن طرح اصلاح ماده 12 قانون حمایت مولفان و منصفان خبر داد.

عباسعلی كدخدایی، از ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح ماده 12 قانون حمایت مولفان و منصفان خبر داد و گفت: اطلاق ماده واحده از این حیث كه حقوق مادی مورد نظر در مواردی كه عرف این حق را متعلق به اشخاص مذكور نمی‌داند، خلاف شرع شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین از نظر اینكه تعلق این حق به‌طور دائم به آنها موجب اضرار به منافع عمومی است مغایر اصل 40 قانون اساسی شناخته شد.

گفتنی است در این ماده واحده كه در تاریخ 13 تیرماه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، آمده بود: حقوق مادی پدیدآورنده موضوع این قانون به موجب وصایت یا وراث منتقل می‌شود. اگر وارثانی نیز وجود نداشته باشد و یا بر اثر وصایت به كسی منتقل نشده باشد به منظور استفاده عمومی در اختیار حاكم اسلامی یا ولی فقیه قرار خواهد گرفت.

البته این طرح پیش از آن توسط نمایندگان مجلس هشتم به تصویب رسیده بود و در جلسه مذكور نمایندگان با رفع ایراد اولیه شورای نگهبان آن را اصلاح كردند. به این ترتیب این دومین بار است كه شورای نگهبان به این طرح ایراد می‌گیرد.

در طرح اولیه نمایندگان كه علی مطهری یكی از طراحان آن بود، طرح مختص به آثار شهید مطهری می‌شد و طراحان در نظر داشتند كه سقف حق انتشاری 30 ساله برای انتشار آثار استاد شهید مطهری توسط وراث وی را به 50 سال افزایش یابد. از آنجا كه این طرح منحصرا مربوط به آثار شهید مطهری بود و از سوی فرزند وی نیز در مجلس مطرح می‌شد، مباحث بسیاری را در مجلس برانگیخت كه سبب شد سخنگوی شورای نگهبان آن را ”طرحی كه منجر به درگیری‌های سیاسی شد“ بخواند.

در اصلاحیه‌ای كه در جلسه 13 تیرماه در صحن علنی مجلس انجام شد، انحصار طرح به آثار شهید مطهری حذف شد و این اصلاحیه شامل حال تمامی پدیدآورندگان آثار شد. همچنین به واسطه اخطار یكی از نمایندگان مجلس، سقف انتشار انحصاری 30 یا 50 ساله برای وراث نیز حذف شد.

با ایراد دوباره شورای نگهبان به این طرح، می‌توان پیش‌بینی كرد كه سرنوشت آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین