کد خبر: ۱۰۶۱۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
مدیر عامل اتحادیه زنبورداران اعلام کرد:

تولید عسل 80 درصد کاهش پیدا کرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر عامل اتحادیه زنبورداران با اعلام کاهش ۸۰درصدی تولید عسل در سال جاری از عدم حمایت دولت از این صنعت انتقاد کرد و گفت: البته هیچ نیازی به واردات عسل نداریم زیرا از سال‌های گذشته موجودی کافی وجود دارد. 

عفت رئیسی اظهار داشت: امسال ۸۰ درصد کاهش تولید عسل داریم در حالی که در سال‌های گذشته حتی صادرات نیز داشتیم.

وی افزود: مصرف سرانه در کشور ۴۵۰ گرم و تولید کل کشور در سال‌های گذشته ۴۶ هزار تن بود اما برای امسال هیچ پیش‌بینی نمی‌توان کرد.

رئیسی گفت: با اینکه تولید در کشور به شدت کاهش یافته اما هیچ نیازی به واردات نداریم زیرا از سال‌های گذشته موجودی کافی وجود دارد.

رئیسی، دلیل کاهش تولید عسل امسال را ریزگردها و گرمای بیشتر هوا عنوان کرد و گفت: عمر گل‌ها کوتاه است و گرمای هوا آنها را از بین می‌برد، مراتع هم به شدت تخریب می‌شود و مزارع هم مرتب سمپاشی می‌شود از سوی دیگر ریزگردها هم امسال مانع بزرگی برای این صنعت بود.

رئیس اتحادیه زنبورداران گفت: میانگین تولید عسل از کندو ۱۴-۱۳٫۵ کیلوگرم است، این رقم امسال به ۲ تا ۵ کیلوگرم کاهش یافته است در حالی که حداقل ۸-۷ کیلوگرم برای بقای زنبور در کندو عسل نیاز است.

وی با انتقاد از سیاست دولت در عدم تخصیص بودجه گفت: برای ماهیان زینتی بودجه اختصاص می‌دهند اما برای این صنعت که ۶۰ هزار زنبوددار دارد و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی بدون آلودگی ایجاد می‌کند، بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: ارزش افزوده این شغل ۱۴۳ برابر کشاورزی است.

رئیسی گفت: در کشورهای دیگر به خاطر جابجایی کندوها برای هر کندو ۴۵۰-۱۵۰ دلار یارانه در نظر می‌گیرند زیرا نقش موثری در گرده‌افشانی دارد در حالی که در کشور ما از تولید عسل هم حمایتی نمی‌شود.

وی افزود: بعد از سال ۸۶ وضعیت اسفناکی به واسطه خشکسالی و سرمازدگی برای صنعت زنبورداری به وجود آمد.

رئیس اتحادیه زنبورداران گفت: به‌رغم تغییر‌های مکرری که از همان سال برای در نظر گرفتن اعتبار و نجات این صنعت انجام شده اما تاکنون حمایتی صورت نگرفته است. این در حالی است که هیچ ردیف اعتباری برای این صنعت وجود ندارد.

رئیسی با بیان اینکه این صنعت نیازمند ردیف اعتبار است گفت: همه مشکلات صنعت زنبورداری امروز مربوط به نبودن حمایت و ردیف اعتباری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین