کد خبر: ۱۰۷۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۵
سايت جهان: تصميم دولت در رفتن متكی قطعی است

هيچ كسی نه، فقط رحيم مشايی خط قرمز است

تغيير به دنبال درگيری بی‌سابقه متكی با نمايندگان رييس‌جمهوری در حوزه سياست خارجی
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- فروزان آصف‌نخعی: این شایعه که قرار است متکی از پست وزارت امورخارجه برکنار شود موضوع تازه‌ای نبوده که اکنون نیز سایت جهان از نزدیکان به محمود احمدی نژاد در باره آن خبر می‌دهد.

در 19 دی 1385 اختلافات وی با محمود احمدی‌نژاد قادر بود تا او را از پست وزارت برکنار سازد. درحالی که تنها 15 ماه از برسرکار آمدن کابینه نهم می‌گذشت برخی اخبار تایید نشده از احتمال برکناری منوچر متکی وزیر امور خارجه حکایت می‌کرد.

براساس این اخبار اسفندیار رحیم مشایی، مشاور نزدیک محمود احمدی‌نژاد و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سوی رئیس جمهور برای تصدی سمت وزارت‌امور خارجه در نظر گرفته شده بود.

این درحالی بود که نمایندگان مجلس در همان زمان نیز اختیارات متکی را کم و محدود ارزیابی می‌کردند. از جمله داریوش قنبری اختیارات متکی را بسیار محدود دانست و گفت: به نظر من به جای تخریب متکی،‌ بهتر است اختیارات ایشان افزایش یابد تا در مذاکرات حضور پیدا کند و بتواند از شخصیت دیپلماتیک خویش استفاده کند.

قنبری با انتقاد به دستگاه دیپلماسی دولت نهم افزود: اگر وزارت خارجه سکان‌دار مسائل هسته‌ای ایران بود بهتر می‌توانست عمل کند و از حقوق ملت دفاع کنند.

شاید او امروز قربانی اصول غلطی می‌شود که پیش از آن بنیانگذاری‌اش کرده است. او در تاریخ 12 اردیبهشت 1385 که به یک معنا بیش از 7 ماه از صدارتش نمی‌گذشت در گفت و گو با روزنامه کیهان تاکید کرده بود آن دسته از مدیران وزارت‌خارجه که در زمانی محدود خود را با رویکردهای وزارت خارجه تطبیق ندهند، بر سر کار خود باقی نخواهند ماند. ما مفهوم جدید حرکت از موضع مدعی را در رده های مختلف وزارت خارجه تا رده کارشناسی مورد بحث قرار داده ایم."

وی افزود:این راهی است که ما می رویم. ما به روش کاری خودمان، یعنی روش دیپلماتیک تحولی در وزارت خارجه به وجود آورده ایم که کمترین محلی برای مناقشه نیست و این کار بزرگی است.

با توجه به همین مواضع بود که در همان زمان بیش از 70 سفیر ایران در کشورهای خارجی تغییر کردند. البته دلیل آن پایان مدت ماموریت عنوان شد. این که در راه جدید کمترین دلیلی برای مناقشه نیست، شاید همان تیغ زنگ زده ای باشد که قرار است خود متکی به وسیله محمود احمدی نژاد تغییر کند.

این تیغ زنگ زده چیزی نیست جز عدم چون چرا در باره خط مشی اتخاذ شده که امروز منجر به جدایی راه متکی از احمدی نژاد شده است. آیا متکی گمان می‌کرد هیچگاه خط مشی او با خط مشی ریاست جمهوری زاویه پیدا نخواهد کرد؟

در تاریخ 2 آبان 1386 داریوش قنبری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص شایعاتی مبنی بر استعفای " منوچهر متکی" وزیر امور خارجه سخن گفت.

او تاکید کرد که به احتمال قوی آقای متکی استعفا کرده‌ یا حتی بنابر برخی اخبار، برکنار شده‌ اما با پا در میانی بعضی‌ها این قضیه منتفی شده است.

او از اختلافات جدی میان احمدی‌نژاد و متکی خبرداد و گفت از آن جا که آقای متکی از نیروهای منتسب به لاریجانی هستند شایعه استعفای وی تا مرحله برکناری از سمت وزیر امورخارجه پیش رفته است.

با این همه این نماینده پیش بینی کرده بود که با اشاره به نیاز احمدی نژاد به اخذ رای اعتماد برای دو وزیر از سوی مجلس گفت: به نظر می‌رسد که تا پایان عمر مجلس هفتم، بحث برکناری متکی منتفی باشد.

این پیش بینی تحقق یافت ولی به نظر می رسد با نمایندگانی که محمود احمدی‌نژاد در حوزه سیاست خارجی می‌گمارد و به نحوی وزیر را در این میانه دور می‌زند عملا کار را به جایی رسانده که حاشیه امن وزیر ازمیان رفته و راه برای تغییر او نیز باز می شود.

سایت جهان نیوز با انتشار خبری مبنی براین که آیا نزدیکان احمدی‌نژاد به‌د‌نبال برکناری متکی هستند؟ خبر می دهد که گزینه‌های جانشین متکی، وزیر امور خارجه به‌زودی از سوی رئیس‌جمهوری معرفی می‌شود.

این سایت نوشت: نزدیکان رئیس‌جمهور به دنبال تغییر متکی وزیرامورخارجه هستند و تا امروز نیز چند گزینه به عنوان جانشین متکی مطرح شده‌اند که از مهمترین آنها سعید جلیلی و ثمره‌هاشمی است. رئیس‌جمهور هنوز در مورد این افراد نظر نهایی را نداده است.

به گزارش جهان هنوز هیچ یک از این افراد قطعی نشده‌اند اما دولت برای برداشتن متکی تصمیم قطعی گرفته است.در همین حال برخی منابع آگاه از مخالفت دلسوزان و بزرگان نظام با این جابجائی ها خبر می‌دهند.

متکی در آخرین اظهارنظر خود انتقاد تندی به موازی‌کاری‌ها در سیاست‌های دیپلماتیک داشت که برخی همان اظهارنظر را برای برداشتن وی کافی دانستند.

کارشناسان اظهار می‌کنند نحوه برخورد با اسفندیار رحیم مشایی به عنوان کاندیدای اصولگرایان تندرو برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، از خط قرمز‌های اساسی و آشکار در دولت آقای احمدی نژاد به شمار می‌رود.

این کارشناسان تاکید می‌کنند که پیش از این نیز قرار بود اسفندیار رحیم مشایی به جای متکی در مسند وزارت امور خارجه قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین