کد خبر: ۱۰۸۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳

آنتن‌های شبکه تلفن همراه به بهبود سلامت انسان‌ها کمک می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تامین آب آشامیدنی سالم و نگهداری از واکسن‌ها، به انرژی برق نیاز دارد. عدم امکان تامین این انرژی در کشورهای فقیر سالانه جان 5 میلیون نفر را می‌گیرد. شاید شبکه تلفن همراه بتوانند جان آن‌ها را نجات دهد.
 
هر ساله میلیون‌ها نفر در جهان بر اثر بیماری‌هایی می‌میرند که با استفاده از واکسن قابل پیشگیری هستند، مثل هپاتیت.
 
همچنین میلیون‌ها نفر که اغلب هم کودک هستند، بر اثر آشامیدن آب ناسالم جان خود را از دست می‌دهند. شاید بتوان گفت همه این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتند، کشورهایی که منابع کافی برای تامین انرژی ندارند.

در حقیقت مرگ بر اثر این قبیل بیماری‌ها به دلیل کمبود واکسن نیست،‌ بلکه مشکل، نگه‌داری واکسن‌ها است. 

بسیاری از واکسن‌ها برای این که موثر باشند باید از لحظه تولید تا لحظه مصرف خنک نگه داشته شوند؛ به‌طوری‌که ‌به مسیری که این واکسن‌ها می‌پیمایند تا به مصرف برسند، زنجیره سرد گفته می‌شود. اما تامین این سرما، نیاز به انرژی دارد.
 
اغلب مراکز بهداشتی کشورهای فقیر، به‌طور ‌دائم با قطع برق مواجه هستند و بخش عمده‌ای از آن‌ها هم تجهیزاتی برای پشتیبانی انرژی ندارند.

تصفیه آب هم به انرژی نیاز دارد. اغلب قربانیان اما در روستاهایی زندگی می‌کنند که از شبکه توزیع برق دور است. برای این افراد چه می‌توان کرد؟

نیوساینتیست گزارشی از یک پروژه جدید در دانشگاه پنسیلوانیا منتشر کرده که شاید راه چاره‌ای برای این مشکل باشد. 

در دنیایی که گوشی‌های همراه به سرعت در حال فراگیر شدن هستند و تا سال 2015/ 1394 همه‌جای دنیا را پوشش خواهند داد،‌ چرا از این امکان برای حفظ جان انسان‌ها استفاده نشود؟

تا 5 سال آینده حتی دورافتاده‌ترین روستاهای دنیا هم تحت پوشش شبکه تلفن همراه خواهند بود. این آنتن‌ها هم از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها خارج از شبکه محسوب می‌شوند.
 
بر اساس این پروژه، می‌توان از برق اضافی آنتن‌های خارج از شبکه برای سرد نگه داشتن واکسن‌ها و تصفیه آب آلوده استفاده کرد. 

بدین ترتیب می‌توان سالانه جان 5 میلیون انسان که اغلب کودک هستند را نجات داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین