کد خبر: ۱۰۹۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
تابش، دبیر كل فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی:

نمی‌توان و نباید جلوی نقد و نظر را گرفت

بیشترین حجم بودجه به آموزش‌و پرورش تعلق می‌گیرد، اما دانش‌آموزانی به‌خاطر فقر، از تحصیل محروم می‌مانند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی، در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، از دبیرستان نمونه اردکان بازدید کرد و در سخنانی خطاب به دست‌اندرکاران این مرکز آموزشی، آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت. 

محمدرضا تابش در ابتدای سخنان خود خطاب به مدیر، معلمین و دانش آموزان دبیرستان نمونه اردکان گفت: همه‌ساله، خزان زرد و سرد طبیعت در کشور عزیزمان ایران با بهار دانش و معنویت و شکوفایی گله‌ای پرطراوت اندیشه در بوستان مدارس همراه است. 

وی سپس ضمن آرزوی توفیق برای همه معلمان، مربیان و مدیران و همه دست‌اندرکاران عرصه آموزش و پرورش در شهرستان اردکان، ادامه داد: شما دانش‌آموزان با دست‌های پر توان، اندیشه‌های نو برای دانستن، احساس پاک برای پیشرفت و آبادانی ایران عزیز، بزرگترین سرمایه‌های معنوی این کشور هستید.

نماینده اردکان سپس ضمن نامیدن دانش‌آموزان به عنوان "امانت‌های بزرگ خدای منان در دستان معلمان و مربیان"، رسالت معلمان را تنها نگه‌داری از این موجود گرانقدر ندانست و پرورش این استعدادها و قراردادن آنها در مسیر رشد و تعالی و کمال را رسالت اولیاء و مربیان در این مسیر دانست.

تابش افزود: رشد، جریان یک‌طرفه نیست، یک فرآیند بسیار پیچیده است و نمی‌توان تشخیص‌های خود را به کودکان و نوجوانان و جوانانمان، تحمیل کنیم. 

وی افزود: در فرایند رشد، خود انسان باید مشارکت داشته باشد و باید نیازها و پرسش‌های کودکان و نوجوانان‌مان را بشناسیم و به آنها پاسخ درست و منطقی بدهیم.

تابش ادامه داد: هدف از پرورش دانش‌آموزان این است که آنها انسان‌هایی دیندار، با اخلاق، خودباور، پایبند به عظمت‌ها و مواریث دینی و ملی و فرهنگی بار بیایند و شکل‌گیری این مهم منوط به دانش و آگاهی والدین و معلمین و در فضایی انسانی و سرشار از مشارکت و تفاهم انجام می‌گیرد.
 
نماینده مردم اردکان در مجلس سپس با بیان این موضوع که "نباید مانع طرح پرسش دانش‌آموزان در هر زمینه‌ای بشویم ، گفت: باید به پرسش‌های دانش‌آموزان گوش فرادهیم و به آن پرسش‌ها پاسخ دهیم و اینگونه نباشد که هم پرسش و هم پاسخ توسط معلمان و مربیان طرح شود که این هدر دادن هزینه و وقت است. 

وی سپس با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انجام تحصیلات تا پایان دوره دبیرستان را طبق این قانون برای همه رایگان دانست و با بیان اینکه بیشترین حجم بودجه به آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد، افزود: اما هنوز دانش‌آموزان مستعدی وجود دارند که به خاطر فقر و نداری از تحصیل محروم می‌شوند و یا از طی مراحل عالیه تحصیلی باز می‌مانند.

تابش ادامه داد: جامعه برخوردار از عدل، جامعه‌ای است که در آن همه، فرصت دسترسی مساوی به امکانات را داشته باشند و این مهم با اصلاح ساختارهای اقتصادی، توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات و مشارکت خیرین و آنهایی که امکانات مالی بیشتری دارند انجام می‌پذیرد. 

وی افزود: باید در جهت ارتقاء وضعیت مالی و نیروی انسانی و اختصاص اعتبارات لازم برای گسترش فضاهای آموزشی و بهبود وضعیت معیشتی معلمین ارجمند در آموزش و پرورش تلاش کرد. 

تابش سپس با اشاره به پویا نبودن سیستم آموزشی کشور و قدیمی بودن و افت کیفیت آن، بر لزوم ارتقاء کیفیت در آموزش و توجه بیشتر به امر پرورش تاکید کرد. 

نماینده مردم شهرستان اردکان ضمن تشکر مجدد از مجموعه دست‌اندرکارن، معلمین و دانش‌آموزان این واحد آموزشی در اردکان، توفیق روزافزون ایشان را در افتخارآفرینی برای شهرستان، استان و کشور خواستار شد. 

گفتنی است دبیرستان نمونه اردکان در سال تحصیلی گذشته آمار 100 درصد قبولی در کنکور را داشته که تنها از یک کلاس، 7 نفر در رشته پزشکی پذیرفته شده‌اند. 

همچنین از 20 نفر دانش آموز رشته ریاضی در یک کلاس، 18 نفر در مهندسی روزانه پذیرفته شده و در سال‌های اخیر درصد قبولی این دبیرستان در دانشگاه امیر کبیر ( پلی‌تکنیک سایق) رشد چشمگیری داشته و امسال نیز 2 نفر از دانش‌آموزان این واحد در آن مرکز دانشگاهی پذیرفته شده‌اند.
 
در مجموع در سال گذشته 97 نفر دانش آموز رشته ریاضی و 86 نفر در رشته تجربی در دانشگاه‌ها از این دبیرستان پذیرفته شده‌اند. این دبیرستان هم اکنون با 215 نفر دانش‌آموز نخبه اردکانی در 9 کلاس با همت مدیر و معلمین بزرگوار خود به کار پرورش استعدادهای منطقه و آینده سازان این دیار می‌پردازد.

نمی‌توان و نباید جلوی نقد و نظر را گرفت 

همچنین تابش در مراسمی که به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز به کار مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی جدید در محل فرهنگ‌سرای خاتمی برگزار شد، طی سخنانی هفته دفاع مقدس را یاد آور ایثارگری و حماسه‌آفرینی و پایداری و استقامت ملت شریف ایران و دلاور مردی رزمندگانی دانست که با اتکال به خدا و تکیه بر خودباوری، ایمان و اخلاص خویش، مکتب حق‌باوری و عدالت‌طلبی انبیاء و اولیاء الهی در قرن حاضر را به رهبری امام خمینی(ره) زنده کردند.

وی ایرانیان مسلمان را احیاگر مکتب انسانیت و شرف و فداکاری و بیرق دار پرچم سبز اسلام ناب محمدی در عصر فریب و نیرنگ دانست و افزود: انشالله با ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) بساط ظلم و جور برچیده شود و عدل و قسط مستقر گردد.
 
محمد رضا تابش ادامه داد: یاد امام مجاهدان و پیشوای رزمندگان و بسیجیان مخلص را گرامی میدارم و به روان پاک شهیدان راه عشق درود می‌فرستم. 

دبیركل فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی، دانشگاه را جایگاه دانش دانست و گفت: دانشگاه یک هویت دارد که در همه جا یکسان است و دانش امری بشری است که شرقی و غربی ندارد،اما دانش آفریده انسانی است که صاحب بینش است، گرچه بینشها متفاوت هستند.


تابش بینش انسان را در هویت دانش او، تعیین جایگاه دانش و جهتی که انسان دانش را به‌کار می‌گیرد، موثر دانست و افزود: بر اساس تغییراتی که در این بینش پیدا می‌شود، دانشگاه‌ها متفاوت خواهند بود. 

نماینده مردم اردکان سپس به جایگاه و پایگاه دانشگاه در دنیای جدید اشاره کرد و در قالب بحثی علمی ادامه داد: در قرن 12 در اروپا، فرقه‌های مذهبی، مراکز آموزشی را برای آموزش لاهوت و علوم الهی و گاه نوعی عرفان تاسیس کردند. با گذر از تمدن قرون وسطی و شکل‌گیری تمدن جدید، دانشگاه‌ها در روند فعل و انفعالات طبیعی، هویت تازه‌ای پیدا کردند. آنها دیگر مبلغ لاهوت و الهیات نبودند بلکه لائیسیته و لائیسم را ترویج می‌کردند که با روح تمدن جدید و بینش انسان نسبت به هستی مناسبت داشت. 

تابش افزود: می‌دانیم که تمدن جدید دو رکن داشت: 1- طبقه متوسط تازه به دوران رسیده( بورژواها) 2 – روشنفکران. این دو گروه در یک فرایند طبیعی به هم رسیدند و همدیگر را تکمیل کردند و علیه وضع موجود شوریدند. آنها ابتدا در کنار شاه قرار گرفته و دو رقیب اصلی خود یعنی فئودالیسم و کلیسا را یا ضعیف کردند و یا از پا در آوردند و بعد شاه را که روزی متحد آنان در مبارزه با رقیبان بود، به گیوتین سپردند و یا قدرت او را در چارچوب قانون اساسی، مشروط و محدود کردند. 

وی با بیان این موضوع که روشنفکران و دانشگاهیان در تاسیس و هدایت تمدن جدید نقشی محوری داشتند ادامه داد: امروز هم پخته‌ترین و سنجیده‌ترین نقدهایی که از تمدن غرب می‌شود به دست متفکران و دانشگاهیان خود غرب نوشته می‌شود. این جایگاه و پایگاه طبیعی دانشگاه در دنیا و تمدن جدید است.


تابش سپس با طرح این سوالات که "دانشگاه ما چگونه است؟" و"چه پایگاهی در جامعه دارد؟" افزود: زمان برخورد جامعه ما با تمدن غرب، جامعه ما در مواجهه با تمدن جدید در حالت انفعال بود و زایندگی خود را از دست داده بود و مجامع علمی ما از زمان خویش عقب بودند و ما که فقط با مظاهر و ظواهر غرب آشنا شده بودیم، یک دفعه با پدیده‌ای وارداتی به نام دانشگاه روبه‌رو شدیم که این دانشگاه از متن اقتضاها و نیازهای جامعه ما بیرون نیامده بود.

نماینده مردم اردکان در ادامه مطالب خود خطاب به دانشگاهیان و دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: دانشگاه که بر اساس بینش غربی که با بینش ما تفاوت بسیاری داشت، به صورت عاریه‌ای وارد کشور شد و چون از متن جامعه و نیازهای آن بر نخواسته بود، هیچ رابطه‌ای میان دانشگاه و جامعه ما پدید نیامد و دانشگاه‌ها پاسخ‌گوی نیازهای جامعه ما نبودند.
 
تابش سپس به نقش انقلاب اسلامی در بالندگی جامعه ایران اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی آغاز مرحله جدید در حیات اجتماعی ما بوده است. این انقلاب هم حاصل به خود آمدن جامعه ماست و هم خودآگاهی را در جامعه ما تقویت کرده است که محصول این تحولات در عرصه سیاسی کاملاً مشهود است، اما در عرصه‌های دیگر نیازمند تلاش و مجاهدت هستیم.
 
دبیر كل فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این موضوع که امروز در جامعه ما بینش‌ها متفاوت است و نمی‌توان و نباید جلوی نقد و نظر را گرفت، گفت: در اثر برخورد نظرها، رشد و بالندگی و شکوفایی حاصل می‌شود. اما از امتیازات ما وجود قانون اساسی است که مبنای آن بینش اسلامی است و اهداف و تکلیف‌ها در آن مشخص شده و بر آن مبنا نیز سند چشم‌انداز تدوین گردیده و برنامه‌های توسعه به تصویب رسیده است.
 
وی ادامه داد: در چارچوب قانون، دانشگاه وظایفی دارد که باید به انجام برساند و نقش دانشگاه در "کانون پرورش نیروی مدیریت" و "جایگاه تمرین روحیه مدنیت در جامعه" خلاصه می‌شود که هر دو اینها نیازمند سعه صدر، رواج روحیه نقد و انتقاد و تمرین در این مسیر است.
 
محمدرضا تابش با اشاره به لزوم در اختیار داشتن فضای آزاد برای رشد اندیشه و طرح پرسش در محیطی امن و آزاد چون دانشگاه، بر تقویت روحیه نقد و نقد‌پذیری در جامعه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید میان دولت و دانشگاه رابطه تنگاتنگی وجود داشته باشد. جامعه برای پیشرفت نیازمند تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است و از این نظر ارتباط بین دانشگاه و جامعه ضروری است.

تابش افزود: اخیراً در مجلس قانون مربوط به "شرکت‌های دانش‌بنیان" تصویب شده است. مخترعین و مبتکرین و کسانی‌که با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و با اتکاء به دانش و تکنولوژی‌های نو شرکتی را دائر کنند، کمک‌های بلاعوض و وام‌های کم بهره دریافت می‌کنند و برای صادرات محصولات خود تهسیلات می‌گیرند. 

وی همچنین خبر از تشکیل صندوق حمایت از مخترعین و مبتکرین داد و گفت: مبلغ 3000 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات و وام در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: این شرکت‌ها در مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی از معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات قانون کار و معافیت‌های مناطق آزاد برخوردار خواهند بود.
 
تابش افزود: تا پایان برنامه پنم، 3 درصد تولید ناخالص ملی باید صرف تحقیقات شود.

بازدید تابش از مجتمع آموزش عالی اردکان 

نماینده مردم اردکان در مجلس به همراه دکتر طاهری مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری از مرکز آموزش عالی حضرت خدیجه اردکان بازدید کرد. 

در این دیدار، دکتر غفوری، رییس این مرکز، توضیحاتی پیرامون امکانات و تعداد دانشجویان این مرکز ارائه نمود و ضمن اشاره به "پایمردی تابش" در راه‌اندازی این مرکز اموزش عالی، از نماینده مردم اردکان و مشاور وزیر علوم خواست تا در خصوص قول ارتقاء سطح این مرکز به "مجتمع آموزش عالی اردکان" پیگیری لازم تا حصول نتیجه را اعمال دارند. 

غفوری تعداد دانشجویان این مرکز را در حال حاضر 184 نفر ذکر کرد که از این تعداد 34 نفر پسر و 150 نفر دختر هستند. غفوری در ادامه اشاره به لزوم ارتقاء این مرکز به "مجتمع اموزش عالی"، افزود: در این رابطه قطعه زمینی به وسعت 10 هکتار جانمایی شده و خواست ما این است که در کنار دانشکده منابع طبیعی اردکان این زمین به این مجتمع تعلق گیرد. 

در ادامه، تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این مرکز آموزش عالی و قدردانی از حضور مشاور وزیر علوم در این مرکز، گفت: راهبرد ما توسعه متوازن و پایدار است و اگر بخواهیم فرایند توسعه در اردکان را تسریع بخشیم، باید انسان‌های توسعه یافته داشته باشیم. 

وی افزود: تاسیس دانشگاه اردکان از اولویت‌های ما بود و این کار را از دو سه کانال پیگیری نمودیم. 

نماینده اردکان در ادامه با بیان این موضوع که مجموعه ظرفیت‌های ما، ظرفیت‌های بالایی است ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر اقدام لازم جهت ارتقاء سطح این مرکز به مجتمع آموزش عالی و سپس دانشگاه اردکان فراهم آید. 

تابش سپس به اخذ 500 میلیون تومان بودجه در این رابطه اشاره کرد و خطاب به مشاور وزیر علوم گفت: استدعای من این است که برداشت خود را طی نامه ای به وزارت منعکس کنید تا بنده هم با وزیر علوم مشورت کنم و به استناد گزارش شما که فنی‌تر است کار را به پیش ببریم و در فرایند ارتقاء این مرکز تسریع شود.

وی سپس با اشاره به لزوم ارتقاء سطح علمی مرکز جهت تبدیل به مجتمع اموزش عالی گفت: باید امکانات و مشوق‌های لازم به اساتید سراسر کشور در اردکان داده شود تا جهت حضور در این مرکز اقدام نمایند. 

در ادامه، طاهری مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری ضمن تشکر از اقدامات خوب صورت گرفته و تلاش تابش در حل مسائل و مشکلات مروبطه و با اشاره به سابقه موضوع گفت: فکر می‌کردم که کار ارتقاء این مرکز به مجتمع آموزش عالی صورت گرفته و اکنون تعجب می‌کنم که چرا این کار نشده است. در اولین فرصتی که به تهران بازگردم، پیگیری می‌کنم که دلیل توقف این موضوع چیست.
 
مشاور وزیر علوم ادامه داد: اینجا با این استعداد، حتماً باید کار ارتقاء سطح ان صورت گیرد منتهی توجه داشته باشیم که استعدادهای اینجا بیشتر در حال حاضر فیزیکی است و در حد فضاهای آموزشی و جانبی است. مشکل این مرکز، بحث اعضاء هیأت علمی است که این موضوع را هم می‌توان به دو روش اعطاء مشوق‌های لازم به اساتید جهت حضور در این مرکز و بورسیه نمودن مربیان موجود حل کرد. منتهی من موضوع پیگیری ارتقاء سطح این مرکز را مبتنی به این موضوع نخواهم کرد و کار را پیگیری می‌نمایم. 

در پایان دکتر غفوری قول مساعد داد تا به موازات پیگیرهای وزارت علوم و نماینده مردم اردکان در ارتقاء سطح این مرکز، اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات عنوان شده نیز صورت گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین