کد خبر: ۱۰۹۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰

متکی: ایران تا یک سال آینده، ساخت صفحه سوخت را نهایی می‌کند

در مذاکرات هسته‌ای موضع ما لجبازی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه با بیان اینکه ساخت صفحه سوخت هسته‌ای فنآوری خاصی دارد، گفت: ایران کار ساخت آن را آغاز کرده است و تا یک سال آینده آن را نهایی می‌کند. 

متکی در بیست‌و یکمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر ایران با اشاره به روند پرونده هسته‌ای ایران گفت: گروه 1+5 پس از قطعنامه اخیر تقاضای خود را برای مذاکره با ایران تکرار و به‌طور جداگانه درخواست خود را مطرح کرد.

وی افزود: در سفر به نیویورک، آقای احمدی‌نژاد اعلام آمادگی کرد تا نشستی در سطح وزرا با این گروه برگزار شود و از طریق وزیر خارجه چین موافقت ایران اعلام شد.

متکی گفت: زمانی که این موضوع میان اعضای گروه 1+5 مطرح شد به هم ریختند و بین آنها اختلاف نظر پیش آمد.

وی افزود: عده‌ای گفتند باید مذاکره در سطح نمایندگان باشد و برخی کشورها مثل فرانسه گفت این فرصت مهمی است اما در نهایت با این موضوع موافقت نشد.

متکی گفت: در نخستین مصاحبه، این موضوع را اعلام کردیم و گفتیم که آنها در بحث مذاکره صداقت ندارند و در موضع انفعال قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ایران در 5سال گذشته به خواسته‌های خود رسیده است گفت: هم‌اکنون ایران غنی‌سازی 5 / 3 درصد برای سوخت هسته‌ای تولید برق را در اختیار دارد و در حال تولید سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران است و تنها صفحه سوخت باقیمانده است که تا یک سال آینده نهایی می‌شود و این به معنی خودکفایی کامل در این زمینه است.

وی گفت: در ابتدای تحریم‌ها ما 10 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را در داخل تولید می‌کردیم که این عدد امروز به 70 درصد رسیده است.

متکی افزود: در مذاکرات هسته‌ای موضع ما لجبازی نیست بلکه بر اساس منطق برخورد می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین