کد خبر: ۱۱۰۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
متکی، وزیر امور خارجه ایران خبر داد:

رایزنی ایران و 1+5 برای تعیین زمان مذاکرات هسته‌ای

24 آبان پیشنهاد 1+5
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر موضع قبلی تهران مبنی‌بر آمادگی ایران برای انجام مذاکره با 1+5 اعلام کرد، زمان نهایی مذاکرات در دست بررسی است. 

به گزارش مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه در حاشیه برگزاری نشست دوستان پاکستان در بروکسل در جمع خبرنگاران افزود: تاریخ پیشنهادی 15 نوامبر (24 آبان) طرف مقابل دریافت شده است و رایزنی‌های طرفینی جهت رسیدن به تفاهم نهایی در مورد تاریخ و مکان مذاکرات در دست بررسی و پیگیری است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه کشورمان روز جمعه پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات با ایران در ماه نوامبر را «خبری خوش» نامید و گفت که تهران طی هفته‌های آینده آماده ازسرگیری گفت‌و گوها با جامعه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، منوچهر متکی که در حاشیه نشست «دوستان پاکستان» در بروکسل، پایتخت بلژیک سخن می‌گفت در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا اظهار داشت که «این راه هماهنگ کردن تاریخ مشخص و ثابتی برای آغاز گفت‌و گوها است.»

وی در این مورد خطاب به خبرنگاران افزود: «از دیدگاه ما، ماه اکتبر یا ماه نوامبر وقت خوبی برای آغاز دوباره مذاکرات است.»

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی کشورهای پنج به علاوه یک را در گفت‌و گوهای هسته‌ای با ایران دارد، روز پنج‌شنبه، پس از دیدار با هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه آمریکا در بروکسل، پیشنهاد کرد که دور جدید مذاکرات با ایران «در اواسط نوامبر» و با حضور ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان در شهر وین برگزار شود.

سخنگوی خانم اشتون درباره پیشنهاد گفت‌و گوها گفت که این پیشنهاد «با توجه به نشانه‌های مثبتی که از ایران دیده شده» مطرح می‌شود.

به گفته او خانم اشتون همچنین ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد «پاسخ مثبت» سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را به همراه داشته باشد و این مذاکرات «به شکل سازنده‌ای» از ماه آینده، دنبال شود.

پیش از آن رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود، تهران تاریخی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده و بهتر است خانم اشتون، «تحرک بیشتری از خود نشان دهد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در پاسخ اعلام کرد که هیچ پاسخ کتبی از جمهوری اسلامی به پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای مذاکره دریافت نکرده‌است.

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان از اکتبر سال گذشته متوقف شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین