کد خبر: ۱۱۲۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۱
پس از بحث و جدل‌های طولانی؛

افزایش سن بازنشستگی از برنامه پنجم حذف شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از بحث و جدل های کشدار و سنگین، در نهایت با پذیرش اخطار قانون اساسی از سوی رئیس مجلس و موافقت نمایندگان، بندهای مربوط به افزایش سن و سابقه بازنشستگی به ۳۵ سال از برنامه پنجم توسعه حذف شد. 

در جلسه علنی امروز عصر مجلس با اخطار کاظم دلخوش و موافقت لاریجانی با این اخطار و رای مثبت نمایندگان بندهای «ج» و «د» ماده ۳۰ برنامه پنجم توسعه حذف شد.

سید کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا طی اخطاری با استناد به اصل ۷۲ قانون اساسی گفت: مجلس نمی‌تواند قوانینی مغایر با قانون اساسی تصویب کند. بازنشستگی توافقی مشترک میان بازنشسته و صندوق است و نمی‌توان به صورت یک طرفه قرارداد را بر هم زد.

عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به این مسئله ایراد می‌گیرد که میزان سابقه بازنشستگی افزایش پیدا کند ،گفت: بهتر است در مورد این موضوع رای‌گیری شود.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت با وارد دانستن این اخطار اظهار داشت: هنگامی که قراردادی بسته می‌شود مقرر می‌شود که فرد ظرف ۳۰ سال بازنشسته شود و این موضوع اشکال شرعی دارد که ۳۰ سال افزایش پیدا کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان به این موضوع ایراد می‌گیرد خاطر‌نشان کرد: این موضوع با قرارداد اولیه ناسازگاری دارد.

بنابراین با رای‌گیری صورت گرفته از نمایندگان بندهای «ج» و «د» ماده ۳۰ برنامه پنجم با ۱۴۹ رای موافق ۲۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع حذف شد.

لاریجانی همچنین پس از این رای‌گیری گفت: بازنشستگی طبق قراردادی که از ابتدا بسته می‌شود صورت می‌گیرد و نمی‌توان شروط جدیدی را برای آن ایجاد کرد تنها می‌توان در قراردادهای جدید این موضوع را اعمال کرد و ما نمی‌توانیم به فردی که دارای ۲۷ سال سابقه است بگوئیم که ۳۵ ساله بازنشسته می‌شود.

گفتنی است؛ طبق بند «ج» برنامه پنجم توسعه اصلاح زمان بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی به نحوی که در هشت سال از برنامه یک سال به حداقل سنوات خدمت مورد نیاز برای بازنشستگی اضافه شود،تدوین شده بود.

انتقاد از حذف سن بازنشستگی از برنامه پنجم

حذف بندهای «ج» و «د» ماده ۳۰ لایحه برنامه پنجم که به سن بازنشستگی مربوط بود، مباحثات طولانی‎ای را در مجلس برانگیخت.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس برنامه چهارم توسعه، منوط به شروطی سن بازنشستگی به ۲۰ سال تقلیل یافته بود. در لایحه برنامه پنجم آمده است که اصلاح زمان بهره‌‏مندی از مزایای بازنشستگی به نحوی که در هر سال از برنامه، یک سال به حداقل سنوات خدمت مورد نیاز برای بازنشستگی اضافه شود.

نادر قاضی‎پور نماینده ارومیه این ماده را مغایر با اصولی از قانون اساسی و شرع خواند. رئیس مجلس هم این اخطار را وارد دانست و آن را به رای گذاشت که نمایندگان نظرش را تایید کردند. به این ترتیب این بند، از بدنه لایحه برنامه پنجم حذف شد.

لاریجانی با بیان اینکه سن بازنشستگی ممکن است جایی ۲۵ و یا ۳۰ سال باشد، ادامه داد: ما نمی‏توانیم نسبت به کسانی که ۲۷سال کار کرده‎اند بگوییم که هر سال در طول برنامه یکسال به سابقه کارشان اضافه شود.

اما این تصمیم رئیس مجلس با انتقاد رئیس کمیسیون تلفیق مواجه شد. محمدرضا باهنر با بیان اینکه بازنشستگی و حداکثر سن آن تابع قوانین موضوعه است، گفت: کسانی را داریم که در سن ۴۷ سالگی بازنشست می‏شوند. الان در برخی مشاغل، افراد با ۲۰سال کار بازنشست می‎شوند. اما ما در برنامه پنجم خواسته‎ایم که حداقل سنوات کار کردن برای بازنشستگی بالا برود تا به ۳۰ سال برسد.

وی بر این اساس خواستار بازگرداندن این بند به کمیسیون تلفیق و تصمیم گیری مجدد شد. اما لاریجانی به استناد اینکه نمایندگان اخطار وی را وارد دانسته و به آن رای داده‎اند، با درخواست باهنر مخالفت کرد.

سپس احمد توکلی وارد میدان شد و در دفاع از سخنان باهنر، تصمیم رئیس مجلس و رای نمایندگان را «اشتباه فاحشی» خواند و در مواجهه با فریادهای دو-دو نمایندگان گفت: گوش بدهید و دو-دو نگویید! شما که صبح تا حالا به توصیه‎های منطقی گوش ندادید. همین تصمیمات غلط شما، وضع بیمه‎ها و صندوق‎ها را بد کرده است.

به گفته وی، وقتی سن امید به زندگی بالا می‎رود باید سن بازنشستگی را نیز بالا برد تا صندوق‎های بیمه‎ای و بازنشستگی وررشکست نشوند.

توکلی خطاب به لاریجانی ادامه داد: خواهش می‏کنم از اختیاراتتان استفاده کنید و این موضوع را به کمیسیون بفرستید و گرنه صندوق‏های بازنشستگی صدمه می‎بینند و برشکسته می‎شوند.

اما لاریجانی باز هم تاکید کرد که نظرش بر حذف مواد مذکور است.

با این حال همچنان تذکرات به تصمیم وی ادامه داشت. جمشید انصاری، عزت‎الله یوسفیان، رضا عبدالهی و … از جمله نمایندگان معترض بودند.

اما لاریجانی هیچ یک از آنها را وارد ندانست و گفت: ما در مجلس بر اساس قانون تصمیم می‎گیریم نه بر اساس مصلحت سنجی برای وضعیت صندوق‌های بیمه‎ای.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین