کد خبر: ۱۱۲۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۰
متکی، وزیر امور خارجه:

رایزنی‌ برای نهایی کردن محل و محتوای مذاکرات با 1+5 ادامه دارد

هنوز حکم قضائی سکینه محمدی‌آشتیانی نهایی نشده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گروه 1+5 روز 15 نوامبر و محل وین را برای مذاکرات با ایران پیشنهاد کرده است، گفت: البته محل‌های دیگری مانند ژنو و استانبول برای مذاکرات مطرح شده که هنوز نهایی نشده است. 

در نشست خبری وزرای امور خارجه ایران و گرجستان خبرنگاری در مورد چگونگی مذاکرات ایران با 1+5 سوال کرد که متکی در پاسخ گفت: طرف 1+5 روز 15 نوامبر را در وین برای مذاکره پیشنهاد کرده است که ما اعلام کرده‌ایم از 10 نوامبر آماده مذاکره هستیم البته محل‌های دیگری از جمله ژنو و استانبول نیز برای انجام مذاکرات مطرح شده است که هنوز نهایی نشده است.

وی تصریح کرد: اما مهم محتوای این مذاکرات است که رایزنی‌ها برای نهایی کردن محتوای مذاکرات بین ایران و 1+5 همچنان ادامه دارد.

خبرنگار دیگری از متکی در خصوص سرنوشت سکینه محمدی آشتیانی پرسید که وزیر امور خارجه عنوان کرد: ما فکر می‌‌کنیم جنایت در هر کشوری جرم است و کشتن انسان‌ها باید از سوی سیستم قضائی مورد تعقیب قرار بگیرد.

وزیر خارجه توضیح داد: فردی همسرش را به قتل رسانده که فکر می‌کنم در هر جای دنیا جنایت تلقی می‌شود و برای آن مجازاتی در نظر گرفته می‌شود اما هنوز حکم قضائی در مورد ایشان نهایی نشده است.

متکی با بیان اینکه در ایران براساس قانون،مجازات‌ها تعیین می‌شود، گفت: طبیعتاً اگر کسی فرد دیگری را به قتل برساند جزای او قتل یا قصاص است. اما با این وجود چنین حکمی در مورد این فرد نهایی نشده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر کسانی که در قبال ارتکاب یک جنایت از جمله قتل یک نفر محکوم به مرگ شوند در صورتی که صاحبان دم (خانواده مقتول) قاتل را ببخشند مجازات او سبک‌تر می‌شود البته این موضوع زمانی قابل بررسی است که حکم نهایی صادر شود.

در ادامه خبرنگار دیگری از گریگور واشادزه پرسید شما گرجستانی‌ها با برخی از کشورها روابط خوب و استراتژیکی دارید فکر می‌کنید که این روابط چه تاثیر سیاسی بر روی روابط این کشورها با ایران خواهد داشت که وی عنوان کرد: این که ایران با گرجستان روابط خوبی دارد برای دو کشور، منطقه و همه خوب است.

خبرنگار دیگری از متکی سوال کرد که دیپلماسی فعال ایران با توجه به تحولات منطقه در چه سطحی قرار دارد، که وی در پاسخ گفت: تحولات در منطقه قفقاز برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است ما این تحولات را با حساسیت دنبال می‌کنیم و معتقدیم که امنیت در منطقه قفقاز شرط لازم برای همزیستی و گام‌های رو به پیشرفت در حوزه اقتصادی است.

وی تمامیت ارضی و حقوق بین‌الملل را اساس تعاملات کشورها با یکدیگر دانست و ابراز امیدواری کرد مشکلات ایجاد شده در منطقه به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

متکی معتقد است که مسایل امنیت، انرژی و حمل و نقل در قفقاز پایه‌های اساسی برای بنیان‌های همکاری در این منطقه است.

وی با بیان اینکه ایران همواره آمادگی دارد که مسایلی که در این منطقه اتفاق می‌افتد را حل و فصل کند، گفت: ما در دریای خزر به دنبال ایجاد ساز و کار مناسب برای همکاری‌های امنیتی هستیم، همچنین در دریای سیاه هم این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: بنابراین کشورهای بین دو منطقه دریای خزر و دریای سیاه می‌توانند اقدام مشابه‌ا‌ی را در این زمینه انجام دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین