کد خبر: ۱۱۳۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۷

احمدی‌نژاد دوباره اشتباه حساب کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیرو اظهارنظر احمدی‌نژاد مبنی‌بر اینکه برای ساخت متروی تهران ۵۶۰۰میلیارد تومان هزینه شده واین مترو از گران‌ترین متروهای جهان است روزنامه تهران امروز در گزارش مستندی نوشت هزینه احداث متروی تهران تاکنون هرکیلومتر۳۵ میلیون دلار بوده در حالی‌که این رقم در سایرکشورها ۷۵تا۱۰۵ میلیون دلار است:

در حال حاضر متروی تهران با ۱۲۵ کیلومتر و ۷۵ ایستگاه در حال خدمات رسانی به شهروندان و بسیاری از اهالی شهرهای مجاور تهران است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که در طول این ۲۳ سال تنها ۴هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است در حالی که در بعضی آمارها به اشتباه سخن از ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شده است

بر اساس آمارهای شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، متروی شهر تهران یکی از ارزان‌ترین متروهای جهان به شمار می‌رود اگر جداول هزینه ساخت و بهره‌برداری متروی کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم در خواهیم یافت که در حال حاضر هزینه هر کیلومتر ساخت مترو به‌طور متوسط ۱۰۰‌میلیون دلار است.

در همین راستا به عنوان مثال از آخرین متروی ساخته شده در منطقه یعنی متروی دوبی می‌توان نام برد که در هر کیلومتر ۷۵ میلیون دلار هزینه برداشته اما ظرفیت متروی تهران دوبرابر متروی دوبی است. از سوی دیگر بر‌اساس آمار، در کشورهای مختلف جهان مترویی با ظرفیت متروی تهران حداقل با قیمتی در حدود ۱۰۰‌میلیون دلار در هر کیلومتر ساخته می‌شود اما متروی تهران تابه‌حال به‌طور متوسط حدود ۳۵ میلیون دلار در هر کیلومتر هزینه در بر‌داشته است.

در حال حاضر متروی تهران با ۱۲۵ کیلومتر و ۷۵ ایستگاه در حال خدمات‌رسانی به شهروندان و بسیاری از اهالی شهرهای مجاور تهران است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که در طول این ۲۳ سال تنها ۴هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است در حالی که در آمارهای غلط سخن از ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شده است. رقمی که به آن اشاره شده برگرفته از گزارشی است که شهرداری تهران چندی پیش برای دریافت اعتبارات جدید عمرانی مترو به هیات دولت برده اما این رقم را نمی‌توان مرجع اظهارنظر آماری قرار داد چرا که بخش عمده‌ای از آن با به روز کردن هزینه‌ها و محاسبه دلار ۷۰ تومانی به نرخ روز و همچنین اضافه نمودن هزینه‌های زمین‌های معارض، احداث کارگاه و پروانه‌های مجتمع‌های ایستگاهی برای خطوط در حال ساخت، محاسبه شده است.

در حال حاضر مدیریت شهری تهران برای کاهش فشار روانی حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به‌رغم حق افزایش ۱۵‌درصدی نرخ حمل و نقل عمومی، مانع از افزایش قیمت‌ها در دو بخش اتوبوس و مترو شده است و در این راستا شهردار تهران اعلام کرده که تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی در بحث بلیت مترو و اتوبوس ایجاد نخواهد شد. از سوی دیگر با توجه به پیش بینی اعضای شورای شهر درصورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها استقبال از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو در پایتخت تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت و به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی حمایت از مترو به عنوان یکی از اصول هماهنگی میان نهادهای مختلف تلقی شود و از این رهگذر تلاش مسئولان در رده‌های مختلف باید روی موضوع خدمات رسانی متمرکز شود.

در حال حاضر نیز با آغاز عملیات اجرایی، تونل خط ۷ به‌عنوان طولانی‌ترین و عمیق‌ترین تونل متروی تهران با نهایت صرفه جویی و کمترین رقم‌ها در مقایسه با پروژهای مشابه دولت، زمینه‌های افزایش دو برابری سطح زیر پوشش شبکه راه‌آهن شهری در حال فراهم شدن است که این مهم نیز می‌تواند علاوه بر ایجاد تسهیل دسترسی بخش‌های جنوب غربی تهران به گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش بار ترافیکی شهر و جلوگیری از هدرروی سوخت ماشین بینجامد.

از سوی دیگر مدیران مترو نیز با در اولویت قرار دادن خواسته‌های مردم و آماده سازی ایستگاه‌های پر متقاضی در حال بستر‌سازی مناسب برای خدمات رسانی به مردم در شرایط بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هستند. با این حساب به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مسافران اصلی متروی تهران را دانش‌آموزان و دانشجویان، کارمندان و کارگران تشکیل می‌دهند باید موفقیت یا عدم موفقیت مدیران این مجموعه در خدمات رسانی به جامعه هدفش را از این گروه‌ها پیگیری کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
0
0
گفتم که پای حرف ایشان با ماشین حساب بنشینید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین