کد خبر: ۱۱۷۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶
آیت‌الله مکارم شیرازی:

نباید تا با کسی مخالف شدیم، شروع به فحاشی و دشمنی کنیم

دشنام، دشمنی، بدگویی و تهمت به مومن موجب فسق می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید مقیم قم، تاکید کرد: نباید هرگاه با کسی مخالف شدیم، شروع به فحاشی و دشمنی کنیم، باید تحت فرمان عقل و دستورات خدا و رسول و امام او باشیم.

به ‌گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، امروز در درس خارج فقه خود با بیان حدیثی از اخلاقی از پیامبر‌(ص) گفت: دشنام، دشمنی، بدگویی و تهمت به مومن موجب فسق می‌شود.

ایشان با بیان اینکه جنگ و دشمنی با برادر مومن موجب کفر می‌شود، افزود: افرادی که با انجام ترورهای کور افراد بی‌گناه را در دسته‌جات عزاداری، حسینیه‌ها، مساجد و کوچه و بازار به خاک و خون می‌کشند، از نظر اسلام کافر محسوب می‌شوند.

این مرجع تقلید با بیان این که باید از غیبت برادر مومن به جد خودداری کرد، اظهار داشت: در قرآن کریم و روایات معصومین‌(ع) غیبت کردن تشبیه به خوردن گوشت برادر مومن شده است، بنابراین باید از غیبت پرهیز شود.

ایشان با بیان اینکه حرمت مال مومن مانند حرام بودن خون است یعنی مال، علم، آبرو و حیثیت او محترم است، اظهار داشت: نباید هرگاه با کسی مخالف شدیم، شروع به فحاشی و دشمنی کنیم، باید تحت فرمان عقل و دستورات خدا و رسول و امام او باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کسی که در ‌آبرو و حیثیت مردم چشم‌پوشی کند، خداوند در قیامت از گناهان او چشم‌پوشی می‌کند، گفتند: کسی که غضب را از دیگران فرو گیرد، خداوند عذاب روز قیامت را از او خواهد گرفت.

ایشان تصریح کرد: بعضی خیال می‌کنند ریختن آبروی دیگران کار ساده‌ای است. اینگونه نیست، بلکه اسلام به این عمل توجه کرده و آن را از گناهان بسیار بزرگ می‌داند.

آیت‌الله مکارم در پایان یادآور شد: اگر به احادیث و آموزه های اهل بیت(ع) توجه و عمل کنیم، جامعه گلستان خواهد شد.

این مرجع تقلید قبل از شروع مباحث خود، برای برطرف شدن خشکسالی و همچنین نزول برکات آسمانی، هم‌نوا با شاگردان خود، آیه‌ی “امن‌یجیب” را قرائت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین