کد خبر: ۱۳۱۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۵

آیت‌الله ایازی: تلاش‌گران راه آگاهی، نمونه‌ی منتظران واقعی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله ایازی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، علت فرار برخی افراد از دین را رفتارهای خلاف موجود در جامعه و عملکرد حاکمان دانست و با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای از بین بردن باطل هم به هر وسیله‌ای از جمله ظلم متوسل شد، گفت: یکی از شرایط از بین رفتن ظلم، بالا رفتن سطح آگاهی مردم جامعه است و باید برای آن تلاش کرد و کسانی که در راه آگاهی مردم تلاش کنند این‌ها نمونه‌ای از منتظر واقعی هستند.

این قرآن پژوه و استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در مراسم میلاد حضرت مهدی(عج) که با حضور جمع کثیری از اصلاح‌طلبان قم در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری بر اساس اطلاعات غلطی که به آن‌ها داده شده است، بر این اعتقادند که اگر حضرت مهدی(عج) ظهور کنند، چنین و چنان خواهد کرد و همه دین‌ها از بین خواهد رفت و تمام دنیا تنها پیرو یک دین خواهند شد، در حالی که طبق آیات صریح قرآن کریم، بسیاری از ادیان الهی تا قیامت وجود خواهند داشت.

سیدمحمدعلی ایازی تأکید کرد: کار حضرت مهدی(عج) بسط و گسترش عدالت و حکومت الهی است و قطعا وقتی که عدالت واقعی حکم فرما باشد، گرایش بسیاری از پیروان ادیان دیگر به آن بسیار بالا خواهد رفت.

وی گفت: اگر امروز متاسفانه شاهد فرار برخی از دین هستیم، به دلیل رفتارهای خلاف است که در جامعه وجود داد؛ قطعا اگر حاکمان بر اساس عدالت حرکت کرد، خود به خود همه مردم به دین حاکمان آن علاقه‌مند می‌شوند.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پرسش بسیاری از مردم دنیا این است که در آینده چه خواهد شد، چرا که این پرسش از مهمترین سؤالاتی است که ذهن اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها را مشغول خود کرده است.

وی گفت: مسأله امید به آینده که یکی از مهمترین آن‌ها آمدن منجی عدالت‌گستر باشد، به منزله یک حکم نجات دهنده است و از این رو در تمام ادیان آمدن منجی با تعابیر مختلف آمده است. چنان که حتی مسیحیان نیز به‌گونه‌ای دیگر به منجی آخرالزمان اعتقاد دارند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دین اسلام هم مسأله اعتقاد به منجی در میان همه مسلمانان وجود دارد و تنها تفاوت این است که شیعیان معتقدند که حضرت مهدی(عج) زنده و از نظرها غایب است اما اهل سنت معتقدند او هنوز به دنیا نیامده است؛ اما در این که روزی منجی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد میان هیچ‌کس تردید نیست.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: بیش از ۱۲۰ آیه از قرآن کریم بشارت می‌دهد که در نهایت جبهه حق در مقابل باطل پیروز می‌شود؛ اما در کنار این ۱۲۰ آیه، دسته دیگری از آیات هستند که شرایط پیروزی را بیان می‌کنند؛ یعنی می‌فرماید که پیروزی تحت چه شرایطی تحقق یافتنی است؛ رعایت این شرایط برای رسیدن به پیروزی را می توان به نوعی به انتظار فرج واقعی تعبیر کرد.

آیت الله ایازی با بیان این که دسته‌ای از آیات قرآن نیز تأکید دارد که پیروزی مؤمنان و جبهه حق وعده خداست، اظهار داشت: در برخی از آیات عنوان شده است که کسانی که در مسیر حق حرکت کنند، خدا راه را نشان شان خواهد داد و یاری و نصرت او را نیز خواهند داشت.

وی افزود: البته بر اساس آیات قرآن بین کسی که در خانه خود نشسته و تنها انتظار فرج می‌کشد، با کسی که در تلاش و تکاپو است‌، فرق وجود دارد. در ادامه همین آیات عنوان شده است که یاری و نصرت خدا برای افرادی است که در راه خدا تلاش و مجاهدت می‌کنند و هیچ‌گاه انتظار بیهوده نمی کشند.

این استاد برجسته علوم قرآنی در ادامه با طرح این سؤال که آیا هر کسی که در جبهه باطل نباشد، جزء جبهه حق و پیروز است، گفت: شروط یاری خداوند این است که هرکسی که حتی در جبهه باطل نیست، اهل تقوی باشد و از این‌رو نمی‌توان برای از بین بردن باطل گفت که هدف وسیله را توجیه می‌کند.

وی ابراز داشت: طبق آیات قرآن کسانی که می‌خواهند یاری و نصرت خدا را در حرکت‌های خود داشته باشند، نمی‌توانند برای از بین بردن باطل هم به هر وسیله‌ای از جمله ظلم متوسل شوند.

آیت‌الله ایازی گفت: خیلی‌ها در دسته گروه باطل نیستند اما هیچ‌گاه پیروز نمی‌شوند چون شرایط و قواعد اخلاقی و انسانی را رعایت نکردند که نمونه این‌ها در تاریخ بسیار است.

این مفسر قرآن کریم، با بیان این که سؤالات بسیاری در این باره مطرح است که آیا آیه‌ای از آیات قرآن کریم در مورد حضرت مهدی(عج) وجود دارد؟، گفت: دو آیه‌ای که می‌توان گفت روی آن بحث‌های فراوانی وجود دارد، آیات ۵۵ سوره نور و آیه ۵ سوره قصص است که البته باز در این دو آیه نیز معرفی شخص خاصی نیست، بلکه ویژگی‌ها و جایگاه شخصیت یک فرد منجی را توضیح می‌دهد.

وی گفت: اما خداوند در بسیاری از آیات قرآن وعده می دهند که افرادی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، پیروز هستند و یاری خدا از آن آنان خواهد بود. بنابر این آیات، همانطور که افرادی که ایمان نداشته باشند اما عمل صالح داشته باشند مشمول این آیات نمی‌شوند، افرادی هم که ایمان داشته باشند، اما شیوه مبارزه شان درست نباشد یعنی اصول اخلاقی و انسانی را رعایت نکنند، مشمول این آیات نمی‌شوند.

وی در پایان گفت: یکی از شرایط از بین رفتن ظلم، بالا رفتن سطح آگاهی مردم جامعه است و باید برای آن تلاش کرد و کسانی که در راه آگاهی مردم تلاش کنند این‌ها نمونه‌ای از منتظر واقعی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین