کد خبر: ۱۴۱۹۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷

مصرف‌کننده؛ متضرر نهایی افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درحالیکه افزایش مصرف سرانه شیر در کشور یکی از اهداف ناموفق برنامه چهارم توسعه بوده که اجرایش به برنامه پنجم موکول شده است، بازار مصرف در سال جاری حدودا هر سه ماه یک‌بار شاهد افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی بوده است که قدرت خرید مردم را کاهش داده و سرانه مصرف روند نزولی در پیش گرفته است. 

در شرایطی که بزرگترین ضربه کاهش عرضه شیر پاستوریزه نایلونی را مصرف‌کننده متحمل شده و آنها قدرت خرید شیر بطری را که حداقل لیتری ۱۱۰۰ تومان بود را نداشته‌اند، در سومین مرحله، نرخ شیر و محصولات لبنی- البته به طور خودسرانه - افزایش یافته است. 

البته این افزایش قیمت با چراغ سبز ستاد تنظیم بازار شکل گرفت؛ چراکه نرخ شیر خام در این ستاد از ۵۲۰ تومان مصوب تیرماه به ۶۰۰ تومان افزایش یافت و در این میان صنایع لبنی که تولید شیر و محصولات غیراقتصادی را به حداقل رسانده بودند بیش از این دوام نیاورده و از روز گذشته۱۰ درصد بر قیمت محصولات خود افزودند. 

هرچند مسئولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان از برخورد با این افزایش خودسرانه خبر داده‌اند اما صنایع لبنی تاکید دارند این قیمت پابرجا خواهد ماند چراکه مجوز افزایش شیر خام به عنوان مواد اولیه تولید داده شده و فقط محصول آنها مشمول کنترل قیمت و نرخ‌گذاری است لذا یا باید بازار شیر و محصولات لبنی آزاد باشد یا در صورت کنترل قیمت، نرخ فروش شیر خام هم کنترل شود تا دامداران بیش از نرخ مصوب این محصول را عرضه نکنند. 

اما نکته مهم اینجاست که در این میان دامدار و صنایع لبنی، سود معقول خود را به هر طریقی لحاظ می‌کند و تنها در حق مصرف‌کننده اجحاف می‌شود چراکه علیرغم زندگی در کشوری با شرایط خودکفایی در تولید شیر، قدرت خرید نداشته و با افزایش روزافزون قیمت‌ها از این توانایی خرید کاسته می‌شود. 

هر چند وزیر جهاد کشاورزی از افزایش تولید شیرخام به بیش از ۱۰٫۵ میلیون تن خبر داده و اعلام کرده هیچگونه کمبودی وجود ندارد اما گویا قرار نیست مصرف‌کنندگان از افزایش تولید بهره‌ای ببرند. 

گفتنی است؛ تیر ماه امسال ۱۰ درصد به دلیل افزایش قیمت هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بر قیمت شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی افزوده شد و در مهر ماه نیز به دلیل افزایش نرخ شیر خام افزایش ۸ درصدی شیر پاستوریزه و دیگر محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده تصویب شد. اکنون پس از گذشت ۳ ماه کارخانه‌ها قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. 

جای سوال است بازار مصرف تا کجا کشش افزایش قیمت‌ها را دارد؟ البته شاید قیمت تولید شیر خام به دلیل گرانی علوفه و وارداتی بودن آن بالا باشد و فرآوری برای صنایع سودمند نباشد اما با ادامه این روند قطعا باید منتظر افزایش روز افزون هزینه‌های تمام شده شیر خام و به تبع آن فرآورده‌های لبنی باشیم لذا اگر مسئولان خواهان افزایش مصرف جامعه هستند و حمایتی از مصرف‌کنندگان دارند باید برای جلوگیری از افزایش هزینه تمام شده این محصولات استراتژیک و قدرت خرید جامعه تدبیری بیندیشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین