کد خبر: ۱۴۲۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
کارنامه ۹ ماهه بورس تهران منتشر شد

افت شاخص و ارزش کل بازار سرمایه

سهام‌داران حقیقی ۱۱۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: کارنامه عملکرد بورس تهران در ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که در این ماه علاوه بر ثبت افت و خیزهای سنگین بورس، شاخص و ارزش کل بازار سرمایه کاهش یافت و اشخاص حقیقی ۱۱۳ میلیارد تومان از سهام خود را فروختند.

نیمه دوم سال در بورس تهران و در سایه اتفاقات بین‌المللی و داخلی با افت و خیزهای فراوان و نگرانی‌های سهامداران همراه بود به طوری که در این ماه متغیرهای مهمی چون شاخص و ارزش بازار سرمایه کاهش پیدا کردند و سهامداران حقیقی نیز سهام خود را فروختند.

آمار عملکرد بورس تهران نشان می دهد که طی ۲۰ روز معاملاتی آذر ماه، ارزش معاملات در مقایسه با آبان۲،۷ درصد افزایش پیدا کرد و از 112 هزار میلیارد ریال به 115 هزار میلیارد ریال رسید. حجم سهام معامله شده نیز۱۲ درصد کاهش یافت و از ۴۲۲۰۰۰۰۰۰ سهم به ۳۶۸٬۰۰۰٬۰۰۰ سهم رسید.

در حالی در آذر ماه ۱۸۴٬۰۰۰٬۰۰۰ سهم به ارزش۵۷۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت که از ابتدای سال تاکنون متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با 295میلیون سهم و 913 میلیارد ریال بوده است. همچنین دفعات معاملات سهم ۲۲،۹ درصد در مقایسه با آبان ماه افزایش یافت و از ۲۶۸٬۰۰۰ دفعه به ۳۲۹٬۰۰۰ دفعه رسید.

در آذر ماه شاخص بورس طی۲۰ روز معاملاتی تنها در۹ روز مثبت شد و دماسنج بازار سرمایه نسبت به آبان ۲،۸ درصد کاهش پیدا کرد و ۲۵٬۲۰۷ واحد به ۲۴٬۴۹۴ واحد رسید. به این ترتیب در ۱۸۳ روز معاملاتی ۹ ماهه امسال، شاخص بورس در ۹۵ روز مثبت بود ولی در ۱۸۴ روز معاملاتی سال گذشته شاخص بورس در ۱۱۴ روز مثبت بود.

در آذر ماه نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس از فرابورس به بورس منتقل شد و تعداد شرکتهای پذیرفته و عرضه شده در بورس به ۳۴۷ شرکت رسید.ارزش بازار سرمایه نیز در مقایسه با آبان ماه ۰،۱ درصد کاهش یافت و در عدد 120 هزار میلیارد تومان متوقف شد.

بر اساس معاملات خرد و بلوک ارزش سهام خریداری شده اشخاص
حقوقی 4 هزار و 953 میلیارد ریال معادل ۵۲،۲ درصد از کل خرید ها بود درحالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 3 هزار و 822 میلیارد ریال و حدود ۴۰،۳ درصد از کل فروش‌ها بود. لذا سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان 1131 میلیارد ریال مثبت شد.

این در حالی است که خریداران حقیقی بازار به دلیل نگرانی‌های داخلی و خارجی و نیز مبهم بودن آینده بورس تمایلی به خریداری سهم نداشتند و میزان فروش سهام آنها در شرایط منفی بازار از میزان سهام خریداری شده بیشتر بود به طوری که ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقیقی 4 هزار و523 میلیارد ریال معادل ۴۸ درصد از ارزش خریدها بود در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 5 هزار و 654 میلیارد ریال معادل۶۰ درصد از کل فروش‌ها بود به این ترتیب اشخاص حقیقی در آذر ماه هزار و 131 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند.

کاهش متغیرهای بورس و افت قیمت‌ها باعث کاهش ۱۵ درصدی P/E بازارنسبت به ابتدای سال شد به طوری که این میزان از ۷،۷۰ مرتبه در ابتدای سال به ۶،۵۳ مرتبه در آذر ۹۰ رسید که کاهش آن نسبت به ابتدای سال نشان دهنده رسیدن قیمت ها به تعادل است. متوسط P/E بازار در آذر سال گذشته ۶،۲۱ مرتبه بود.

آمار معاملات قراردادهای آتی در آذر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۷۰ درصدی حجم و ۶۲ درصدی ارزش این قراردادها حکایت دارد به طوری که در آذر ماه۱۶۰ قرارداد به ارزش5 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در ۹ ماهه امسال نیز9 هزار و 348 قرار داد به ارزش 375 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

در آذر امسال تعداد نمادهای بازگشایی شده بازار از نمادهای متوقف شده پیشی گرفت و ۴۴ نماد متوقف شده در مقابل ۶۰ نماد بازگشایی شده قرار گرفت. این در حالی است که در ۹ ماهه امسال تعداد نمادهای بازگشایی شده و متوقف شده تقریبا برابر بود و ۷۹۶ نماد بازگشایی و ۷۸۴ نماد متوقف شد.

در آذر امسال۳۳۰ شرکت بورسی به میزان 176 هزار و 228 میلیارد ریال سود و زیان پیش بینی کردند که این میزان نسبت به ماه گذشته 8 هزار و 931 میلیارد ریال افزایش نشان می‌دهد. در این میان بیشترین پیش‌‌بینی سود به صنعت بانکداری، فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته صنعتی تعلق دارد.

در آذر ماه و مطابق ماه‌های گذشته تهران بیشترین سهم خرید و فروش را در تالار مناطق به خود اختصاص داد، پس از تهران تالار کیش و تالار الکترونیکی بیشترین سهم خرید و فروش را از آن خود کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین