کد خبر: ۱۴۴۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶

گرانی با بوی بهار می آید

موج جدید گرانی ها، از بلیط قطار گرفته تا گوشت قرمز
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موج جدید گرانی‌ها با نزدیک شدن سال جدید آغاز شده است. این در حالی است که دولتی‌ها از فرستادن بازرسان در سطح بازار و برخورد با گران فروش‌ها خبر داده‌اند. 

البته این تمام ماجرا نیست چرا که هرچند بسیاری از گرانی‌ها در بازار به دلیل نوسانات نرخ دلار پدید امد و غیر قانونی بود، اما با نزدیک شدن فروردین ماه هرروز خبر از گرانی‌های قانونی رسانه‌ای می‌شود که نگرانی افکار عمومی را در پی داشته است. گرانی گوشت، لبنیات و حتی بلیط قطار از این دسته گرانی هاست. 

موج جدید گرانی‌ها با نزدیک شدن سال جدید آغاز شده است. این در حالی است که دولتی‌ها از فرستادن بازرسان در سطح بازار و برخورد با گران فروش‌ها خبر داده‌اند.

البته این تمام ماجرا نیست چرا که هرچند بسیاری از گرانی‌ها در بازار به دلیل نوسانات نرخ دلار پدید امد و غیر قانونی بود، اما با نزدیک شدن فروردین ماه هرروز خبر از گرانی‌های قانونی رسانه‌ای می‌شود که نگرانی افکار عمومی را در پی داشته است.

گرانی گوشت، لبنیات و حتی بلیط قطار از این دسته گرانی هاست. حتی زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت برق نیز به گوش می‌رسد که همراه با خبر حذف یارانه ۱۰ میلیون نفر، حکایت از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پیش از عید دارد و مردم می‌مانند و فشار اقتصادی ناشی از گرانی.

بلیت قطار، جدید‌ترین عضو گرانی‌ها

در حالی که بار‌ها مسئولان رجا به دولتی‌ها گفته بودند که در برخی مسیرهای ریلی قیمت یک قطعه بلیت قطار برای چند صد کیلومتر سفر از قیمت بلیت چرخ و فلک‌های شهربازی هم ارزان‌تر است و خواستار افزایش قیمت بلیط قطار شده بودند، دولت بالاخره خواست رجا را برآورده کرد تا بلیط‌های قطار در آستانه سفرهای نوروزی گران شود.

هرچند این افزایش قیمت می‌تواند بخشی از زیان دهی شرکت‌هایی نظیر رجا جبران کند اما سوی دیگر این داستان مردمی هستند که بدون افزایش حقوق باید با افزایش قیمت‌ها بسازند. مردمی که هر روز فشار اقتصادی را تحمل می‌کنند حالا باید برای یک مسافرت ساده هم بیش از پیش‌بینی‌ها خرج کنند.

این در حالی است که با ۴۵ هزار تومان یارانه دولتی که جوابگوی گرانی‌ها نیست، رویای سفر با قطار برای آنان که قشر آسیب‌پذیر تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

از سوی دیگر قشر ضعیف جامعه که از داشتن خودرو محرومند و حتی در صورت داشتن خودرو از پس هزینه بنزین برای سفر بر نمی‌آیند و بلیط هواپیما هم که برای این قشر گران و غیر قابل دسترس است، حالا باید از سفر با قطار هم خداحافظی کنند.

هرچند مدیرعامل شرکت رجا با اشاره به این‌که تنها ۴۰ درصد قطار‌های مسافری رجا به نسبت قطار‌های در سیر این شرکت مشمول افزایش قیمت بلیت می‌شوند، گفت: این افزایش قیمت حداقل ۷ درصد است. اما حتی اگر افزایش‌ها ۷ درصدی باشد باز هم برای گروهی از مردم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت تا حدی هزینه‌های ما را جبران خواهد کرد، اما از راه‌آهن انتظار داریم نسبت به افزایش قیمت بلیت قطار در گام‌های بعدی اقدام کند تا هزینه‌های شرکت‌های مسافری بیشتر جبران شود و نرخ‌ها به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر شود.

محصولات لبنی ۱۰ درصد گران می‌شود

اما بلیط قطار تنها مورد گرانی‌های اخیر نیست. محصولات لبنی نیز که مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است، ۱۰ درصد گران خواهد شد تا فشارهای اقتصادی روی قشر آسیب پذیر بیشتر شود و لبنیات و به خصوص شیر که برای سلامتی انسان اهمیت ویژه‌ای دارد، به ناچار از سبد خانوارهای مستضعف حذف شود.

از تیرماه امسال به دلیل افزایش هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ درصد بر قیمت محصولات لبنی افزوده شد و از ابتدای مهرماه نیز به‌دلیل افزایش قیمت شیرخام، مجددا با تصویب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هشت درصد به نرخ فرآورده‌های لبنی افزوده شد.
حالا و برای سومین بار در سال جاری نیز ۱۰ درصد به‌طور خودسرانه بر قیمت برخی محصولات لبنی اضافه شد و دولت نه تنها با این افزایش قیمت برخورد نکرد بلکه از روز چهارشنبه این افزایش قیمت سراسری شد.

طی دو ماه اخیر نیز قیمت هر کیلو شیرخام درجه یک ۶۰۰ تومان از سوی کارگروه تنظیم بازار تعیین شده است اما به‌دلیل افزایش نرخ علوفه قیمت شیرخام نیز بالا‌تر از این میزان در بازار عرضه شد، البته به‌گفته مدیرعامل اتحادیه دامداران میانگین نرخ فروش هر کیلو شیرخام در کشور ۵۰۰ تومان است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی نیز با تاکید این موضوع، گفت: از روز چهارشنبه همه کارخانه‌های لبنی قیمت محصولات خود را حداقل ۱۰ درصد افزایش دادند تا موج گرانی‌ها به لبنیات هم برسد.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوشت

افزایش قیمت گوشت قرمز نیز از سویی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است و حتی رییس اتحادیه تهیه گوشت گاوی با اشاره به اینکه واردات گوشت محدود شده و ثبت سفارش واردات انجام نمی‌شود، گفت: قیمت گوشت به دلیل کمبود این هفته تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

علی خندان روی جوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که چرا قیمت گوشت در بازار ۲۰ درصد افزایش یافته است گفت: امروز این افزایش قیمت تا ۴۰ درصد نیز خواهد رسید.

به گزارش شفاف،در هر حال، آنچه مسلم است، افزایش قیمت‌ها هر چند ناچیز با توجه به عدم افزایش درآمد می‌تواند برای قشرضعیف و متوسط جامعه مشکل ساز باشد و با توجه به قرار بر اجرایی شد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید دید دولتی‌ها که همواره افزایش قیمت‌ها را تکذیب می‌کند، چه راهکاری برای بازار می‌اندیشند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین