کد خبر: ۱۶۰۰۸۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹

گزارش«ايران» درباره پشت پرده پرونده بيمه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اظهارات روز دوشنبه يكي از متهمين پرونده اختلاس در بيمه توجه بسياري از اهالي رسانه و افكار عمومي را به اين نكته جلب كرد كه آيا واقعاً متهمين اين پرونده تحت فشار هستند تا به دست داشتن برخي مقامات دولتي در آن اعتراف نمايند؟ يا اين موضوع حقيقت ندارد. 

روزنامه ايران در گزارش زير كه معتقد است در آن با استناد به مدارك و اطلاعات دقيق و موثق اين شبهه واكاوي شده، به اين موضوع پرداخته است:

«جابر. الف» متهم رديف دوم پرونده اختلاس از شركت بيمه ايران روز دوشنبه در پاسخ به سخنان «داود.س» يكي ديگر از متهمين پرونده كه به صورت تلويحي مدعي شده بود آقاي «ر»، از مقامات دولتي در جريان برخي تخلفات مطروحه در اين پرونده بوده است، گفت: «تمام حرف­‌هاي آقاي «س» يك داستان است. چرا مدام اسم آقاي «ر» برده مي‌­شود تا آبروي او ريخته شود. اين امر به خاطر اين است كه به آقاي «س» ديكته كرده‌اند اسم «ر» را ببرد و به او گفته‌اند اگر اسم «ر» را ببري آزاد مي­‌شوي. با آبروي مردم بازي نكنيد. به اين افراد ياد داده‌اند اين مسائل را بگويند و اسم «ر» را ببرند»

اما آيا اظهارات «جابر.الف» كه خود يكي از متهمين پرونده بوده و در بخشي از اختلاس انجام شده دخيل است حقيقت دارد يا سخنان «داود.س» كه او هم جزو متهمين است! بررسي زوايايي از پرونده فوق موضوع را روشن مي­‌نمايد.

افتتاحيه پرونده

اواخر سال 87 در شعبه كرج بيمه ايران، نشانه‌­هايي از تخلف و اختلاس نمايان مي‌گردد و نقش برخي از مسئولين دفتر كرج در اين اختلاس مشخص مي­‌شود. در همان ايام و با هويدا شدن سرنخ­هايي در بيمه كرج، آقاي « م.ز» به عنوان نماينده ارشد يك دستگاه نظارتي بررسي روند و ميزان اختلاس را آغاز مي­‌نمايد. اما آقاي «ز» كه خود را معتمد و نماينده اين سازمان نظارتي و همچنين يكي از بخش­‌هاي امنيتي قوه قضائيه معرفي مي‌كرده ظاهراً مأموريت ديگري نيز داشته است!

دراين خصوص يكي از مطلعين پرونده كه از كارشناسان شركت بيمه ايران بوده و در كشف و پيگيري اين پرونده كمك‌­هاي زيادي نموده و البته بعداً خود نيز مورد سوءظني عجيب از سوي آقاي «ز» قرار گرفته مي‌گويد: «آقاي «ز» به طور علني اعلام مي‌كرد ما از طريق آقاي «جابر.الف» به دنبال جمع‌آوري مدارك و مستندات عليه آقاي «ر» هستيم و هيچ گونه كاري با شما نداريم و فقط به دنبال آقاي «جابر.الف» و «ر» هستيم و در حين تهيه ليست­‌هاي چك اختلاس، اگر چكي به نام «جابر.الف» و يا افراد وابسته به او بود عكس‌العمل­‌هاي عجيبي از خود نشان داده و با افراد مختلف تماس گرفته و اظهار خوشحالي مي­‌كرد.»

اين كارشناس شركت بيمه در بخش ديگري از اظهاراتش مي‌­گويد: «آقاي «ز» پس از مراجعه به بيمه ايران شعبه كرج، به صراحت عنوان مي‌كرد ما به دنبال آقاي «ر» هستيم و به كسي كاري نداريم. به دليل اينكه آقاي «ر» باعث شده مدير عامل قبلي بيمه ايران بركنار شود بايد تقاص كار خودش را بدهد! و از طريق آقاي «جابر.الف» مي‌خواهيم به ايشان برسيم. بدين‌وسيله مسئله براي ما روشنتر شد كه ايشان به قصد كشف اختلاس نيامده، بلكه دنبال سرنخي است مغرضانه كه خيلي پيچيده و هدفدار دنبال مي‌شد.»

فرد مذكور همچنين تأكيد مي‌كند:« اينجانب احساس مي‌كردم كه آنها به دنبال كشف حقايق پرونده نبودند و حركت آنها يك حركت سياسي بود جهت ضربه زدن به دولت و بر همين اساس آقاي «ح» يكي از متهمين پرونده را مجبور كردند چيزهايي عليه آقاي «جابر. الف» و «ر» بنويسد تا كمكش كنند.»

صداي ايثارگران هم در مي‌­آيد

درهمين حين و در حالي كه پرونده­ اختلاس در بيمه از سوي آقاي «م.ز» در حال بررسي بوده، برخوردهاي وي در سطح بيمه ايران و تأكيد بر اين نكته كه آقاي «ر» از مسئولين دولتي جزو نفرات اصلي اين پرونده است صداي اعتراض ايثارگران شركت بيمه را درآورده و آنها در نامه‌اي خطاب به يكي از مقامات كشور مي‌نويسند: «گفتار و رفتار آقاي «م.ز» موجب وهن جايگاه دستگاه‌هاي نظارتي كشور شده و متأسفانه پرونده‌هاي آقايان «ج.الف» و «ح» را مستقيماً به شخص آقاي «ر» نسبت داده و با شايعه پراكني و جوسازي سعي در تخريب چهره مردمي رئيس‌جمهور دارد.»

در بخش ديگري از اين نامه آمده است: « وي با ايجاد رعب و وحشت در بيمه ايران موجب شده است بعضاً مديران و كاركنان بيمه ايران دلسرد و بي‌انگيزه شده و با كندي امورات را انجام دهند.»

به گزارش ايسنا،نكته جالب توجه اما اينكه آقاي «م.ز» كه خود كارمند رسمي بيمه البرز بوده در جريان همين پرونده به بيمه ايران منتقل شده و به عنوان عضو شوراي فني بيمه ايران منصوب مي‌گردد. در همين خصوص خانواده آقاي «جابر. الف» در ابتداي سال 90 در نامه‌­اي به يكي از مقامات عالي كشور از روند طي شده در خصوص پرونده «جابر. الف» انتقاد كرده و مي‌نويسند: «فرزندمان از مهرماه‌سال 88 تا به حال (ارديبهشت 90) در زندان انفرادي بند 241 اوين به سر برده و دائماً به او و ساير متهمين پرونده گفته مي‌شود بنويسيد و امضا كنيد كه فلان مقدار از مبلغ اختلاس شده را به آقاي «ر» داده‌­ايد تا همين فردا آزادتان كنيم.»

برويد فلان سايت را ببينيد!

مجموعه اين اقرارات و اطلاعات بي‌شمار ديگري كه موجود است؛ اما در اين مرحله از افشاي آنها خودداري مي‌شود نشان مي‌دهد بازرسي كه براي اين پرونده تعيين شده از ابتدا در تلاش بوده مدرك و سرنخي از تخلفات آقاي «جابر. الف» كه البته كارمند بيمه نيز نبوده استخراج كند و به صراحت مي‌گفته قصد داريم از طريق «جابر. الف» به «ر» برسيم كه اين موضوع نشان مي‌دهد ظاهراً وي با مأموريتي از پيش تعيين شده پا به اين ميدان گذاشته و حتي رسانه‌اي شدن و عمليات رواني بعدي درخصوص اين پرونده نيز به مديريت وي باز مي‌گردد چرا كه يكي از كارمندان بيمه ايران در اين خصوص مي‌گويد:

«رسانه‌­اي شدن موضوع، توسط آقاي «م. ز» صورت گرفته است. اگر چكي از «جابر. الف» يا شخصي به نام «د .س» پيدا مي‌شد وي سريعاً با خوشحالي با افرادي تماس مي‌گرفت و مي‌گفت يك قدم به «ر» نزديكتر شديم و به ما هم مي‌گفت برويد «سايت جهان نيوز» را ببينيد و اخبار پرونده را مطالعه كنيد!»

اين سخنان نشان مي‌دهد كه اهداف خاص سياسي در روند بررسي پرونده و حتي اطلاع‌رساني آن وجود داشته است. ضمن آنكه تحت فشار بودن متهمين در خصوص اعتراف به نقش داشتن آقاي «ر» در اين پرونده نيز خود دليلي بر اين ادعا است.

جابر. الف كيست؟

اما به راستي «جابر. الف» كيست و چه ارتباطي با «ر» دارد كه نمایده دستگاه  نظارتی قصد داشته از طريق او به آقاي «ر» برسد. هرچند روزنامه در گزارش مورخه 20 خرداد به صورت مبسوط به چگونگي ارتباطات وي با آقاي «ر» اشاره كرده است اما در اينجا نيز لازم به نظر مي‌رسد مجدداً به نوع ارتباط وي با «ر» اشاره كوتاهي شود.

«جابر.الف» شخصي است كه در دوران رياست «ر» بر ديوان محاسبات كشور توسط برخي از نمايندگان مجلس و به عنوان فردي كه اطلاعات دقيقي از تخلفات بيمه ايران دارد به «ر» معرفي مي‌شود. وي در خصوص تخلفات رقم خورده در شركت بيمه ايران كمك‌هاي خوبي به آقاي «ر» مي‌كند و بر اساس كمك‌هاي وي مبلغي در حدود 600ميليارد تومان از اين تخلفات كشف و به بيت المال بازگردانده مي‌شود.

«جابر.الف» در مرحله بعدي ادعا مي‌كند مي‌خواهد براي ورود عناصر متدين و اصولگرا به مجلس هشتم مبالغي را براي كمك به ستادهاي آنها اختصاص دهد كه «ر» در اين خصوص وي را به محمد رضا باهنر معرفي مي‌نمايد.

«جابر. الف» پس از مدتي مي‌گويد من پول را به باهنر نمي‌دهم. با توجه به آنكه ستادهاي انتخاباتي جريان اصولگرا در آن مقطع به كمك هاي مالي نياز داشته، باهنر به رئيس وقت ديوان محاسبات مي‌گويد اشكالي ندارد، كمك «جابر. الف» را خودت بگير و من رسيدش را مي‌دهم، كه به همين ترتيب عمل شده و رئيس وقت ديوان، رسيد كمك‌هاي «جابر.الف» را از باهنر مي‌گيرد.

در آن مقطع به ستاد انتخاباتي اكثر نامزدهاي اصولگراي مجلس هشتم از همين پول كمك‌هايي مي‌شود و حتي يكي از اعضاي هيأت رئيسه مجلس هشتم و نهم نيز 60ميليون تومان از همين پول را دريافت مي‌كند.

«جابر. الف» اما در ادامه تلاش مي‌كند از موقعيت «ر» سوءاستفاده نمايد كه با برخورد قاطع «ر» روبه رو مي‌شود.

در واقع آقاي «ر» به عنوان نخستین فردي كه متوجه نيات نامشروع «جابر.الف» شده است، وي را از خود دور كرده و حتي دستور مي‌دهد او را به ديوان محاسبات كشور راه ندهند كه شرح تفصيلي آن در گزارش قبلي روزنامه موجود است.

برهمين اساس است كه برخي، زماني كه رد پاي «جابر. الف» را در پرونده بيمه كشف مي‌كنند، به طمع مي افتند كه با توجه به ارتباط قبلي وي با «ر» در دوران رياست ديوان محاسبات از او به عنوان فردي كه به واسطه‌اش مي‌توان اتهامي عليه «ر» را ثابت كرد استفاده نموده و در نتيجه پرونده را بيش از پيش حساس مي‌نمايند. غافل از اينكه «ر» مدت‌ها است ارتباط خود با «جابر. الف» را به واسطه نيات خاص او قطع كرده است. البته «جابر. الف» نيز تسليم فشارها نشده و در خصوص پرونده بيمه ايران تهمتي را متوجه «ر» نمي‌كند.

د .س كيست؟

«د. س» كه روز دوشنبه اتهاماتي را متوجه «ر» كرده از دوستان «جابر. الف» مي‌باشد. «جابر. الف» از وي در مواقع مختلف سوءاستفاده كرده و با سوء استفاده از نام «ر» به عنوان يك مقام مسئول و با توجه به تخلفات قبلي او وي را مورد اخاذي قرار مي‌داده است. شخص «د. س» داراي تخلفات مالي بوده كه برهمين اساس درصدر ليست بدهكاران بزرگ بانكي كه به وسيله ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با مسئوليت «ر» منتشر شده قرار گرفته است و دل خوشي از «ر» ندارد.

جمع‌بندي

اما آنچه در حاشيه اين پرونده مطرح شده است را اينگونه مي‌توان جمع‌بندي كرد:

الف) «جابر. الف» در مقطعي تلاش مي‌كند به «ر» نزديك شود كه به واسطه رفتارهاي غيرمتعارف و مقاصد نامشروع با برخورد شديد «ر» روبرو شده و از وي رانده مي‌شود. در اين ميان نوع ارتباط «جابر. الف» و «ر» در دوران رياست وي بر ديوان محاسبات را برخي افراد مثل آقاي باهنر به واسطه دريافت كمك‌هاي «جابر. الف» به ستادهاي انتخاباتي اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم به خوبي مطلع هستند كه شايسته است به عنوان مطلع و نه متهم در اين خصوص سكوت خود را شكسته و جهت روشن شدن موضوع نزد افكار عمومي توضيحات لازم را ارائه بدهند.

ب) بعد از اين ماجرا پرونده بيمه فاش مي‌شود و عده‌اي وقتي متوجه مي‌شوند. «جابر. الف» در اين پرونده نقش داشته و اتهاماتي متوجه‌اش است، با مقاصد سياسي تلاش مي‌كنند از وي سوءاستفاده كرده و به نوعي پرونده را به «ر» پيوند زنند. در حالي كه ارتباط «جابر. الف» در اين مقطع با «ر» قطع شده بوده است. از همين رو وي و ساير متهمين پرونده تحت فشار قرار مي‌گيرند تا عليه «ر» اعترافاتي بكنند. رئيس جمهور روز دوشنبه و همزمان با برگزاري يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به اختلاس در بيمه ايران به خوبي به اين موضوع اشاره و مي‌گويد:

«عده‌اي با دروغگويي و اتهامات بي اساس به راحتي ديگران را متهم مي‌كنند. در حالي كه نمي‌توانند حرف‌هاي خود را ثابت كنند. آنها عليه ما مطالب كذب مطرح مي‌كنند و به حرف ما گوش نمي‌دهند. وقتي آنها را نصيحت مي‌كنيم، حملات خود را چند برابر مي‌كنند. اين كه حرفي زده شود ملاك نيست، بلكه مدعيان بايد حرف‌هايشان را ثابت كنند. متأسفانه برخي در كشور مسابقه تهمت و دروغ راه انداخته‌اند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین