کد خبر: ۱۶۵۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸

كشف مصنوعی ديدنی از مصر باستان+تصویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: باستان‌شناسان موفق به كشف نوعي صنايع دستي با چشم گوگلي (googly-eyed) شدند كه به احتمال فراوان توسط مصريان باستان براي حفاظت جادويي كودكان و مادران باردار در مقابل نيروهاي شر مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

به گزارش ايسنا، اين شيء به رنگ سبز كمرنگ از فيانس يعني ماده‌ سفالي ظريف حاوي سيليكا ساخته شده و قدمت آن به هزاره اول قبل از ميلاد بازمي‌گردد.

مصنوع كشف شده، بس (Bes) خداي كوتوله را در حالي كه زبانش بيرون است، داراي چشماني گوگلي بوده و تاجي از پر را بر سر دارد، به نمايش مي‌گذارد.

گفته مي‌شود وجود يك روزنه در قسمت بالاي صورتك براي آويزان كردنش همانند يك زنگوله استفاده مي‌شده در حالي كه روزنه دوم براي نگه‌داشتن زبانه زنگ به كار مي‌رفته است.

كارولين گريوز براون يكي از موزه‌داران مركز مصر، اين شي‌ء را در مجموعه كالج وكينگ كشف كرد. اين كالج داراي بالغ بر 50 مصنوع مصري بوده كه اخيراً براي انجام مطالعات بيشتر بر روي آن‌ها به مركز مصر در دانشگاه اسوانسي امانت داده شده‌اند. به نظر مي‌رسد اين مصنوع دستي براي راندن ارواح و موجودات شر به كار مي‌رفته است.

به گفته براون، در حالي كه فيانس قابل شكستن است، داراي خواص جادويي بوده و در مصر باستان معمولاً در ساخت اشيا با اهميت مذهبي يا جادويي به كار مي‌رفته است.

ظاهر، زبان و تمامي ويژگي‌هاي صورت اين شيء ،هدفمند بوده و گاهي اوقات نيز دندان‌هاي تيزش را آشكار مي‌كرده كه همه اين مولفه‌ها با هدف ترساندن موجودات شر بوده است.

گفته مي‌شود اين زنگوله‌ها احتمالا توسط مادران باردار يا كودكان پوشيده و يا نزديك محل خواب كودك قرار داده مي‌شده است.

نظريه ديگري نيز وجود دارد مبني بر اين كه مصريان اشياي روزمره‌يي را از سفال ساخته و آن‌ها را به عنوان هديه به خدايان تقديم مي‌كردند و اين فرضيه امكان استقرار اين شي را در معبد مصري مطرح مي‌كند. {$old_album_165315}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین