کد خبر: ۱۶۹۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۶

دیدار رهبر انقلاب با روئسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان، لبنان و زیمباوه+تصاویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام معظم رهبری با روئسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان، لبنان و زیمباوه دیدار داشتند. 

همدلی و مقاومت؛ راه ناکام کردن تحرکات و توطئه دشمنان

رهبر انقلاب اسلامي عصر امروز(پنجشنبه) در ديدار رئيس جمهور لبنان، اين كشور را، داراي اهميت و حساسيت ويژه در منطقه خواندند و افزودند: برخي بيگانگان سعي مي كنند مشكلات بعضي كشورهاي منطقه را به لبنان سرايت دهند كه همكاري و همدلي گروهها و طوايف لبناني و تكيه بر ارزش مهم مقاومت مي توانند اين تحركات را ناكام بگذارد. 

حضرت آيت الله خامنه اي، لبنان را كشوري مهم و حساس در منطقه دانستند و افزودند: رهبران و شخصيتهاي لبناني توانسته اند تجربه خوبي از خود نشان دهند و با پايداري در برابر اختلاف افكني مذهبي و طائفه اي و حمايت از مقاومت، بسياري از مشكلات را حل كنند. 

ايشان گفتگوهاي ميهني در لبنان را سياست صحيحي برشمردند و افزودند: برخي در داخل و خارج لبنان، نقشه هايي در سر مي پرورانند اما شما، نخست وزير، و رئيس مجلس مسائل را بخوبي اداره مي كنيد كه اين هم جهتي را بايد حفظ كرد. 

ايشان با تأكيد بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجي در سوريه افزودند: تنها راه حل مسئله سوريه، جلوگيري از ارسال سلاح براي گروههاي بي مسئوليت است. 

در اين ديدار آقاي ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان ضمن قدرداني از برگزاري بسيار خوب و قوي اجلاس سران عدم تعهد در تهران و تأكيد بر لزوم گسترش بيش از پيش روابط ايران و لبنان، اظهار اميدواري كرد: اين نشست و رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد نتايج عملي مثبتي در موضوعات مختلف از جمله فلسطين داشته باشد. 

رئيس جمهور لبنان همچنين با بيان توضيحاتي درخصوص اوضاع لبنان و گفتگوهاي راهبردي دفاعي گفت: ما معتقديم لبنان همچنان به مقاومت نياز دارد و دولت لبنان مصمم است با ايجاد زمينه گفتگو و مفاهمه و همكاري، از سرايت هرگونه تنش خارجي به داخل لبنان جلوگيري كند. 

آقاي ميشل سليمان همچنين با اشاره به مسائل سوريه، افزود: لبنان مخالف هرگونه مداخله خارجي در سوريه است و تأكيد دارد مسائل سوريه بايد از طريق گفتگو حل شود.
 
قدرت واقعی در تقویت اراده ملی و پیشرفت‌های علمی است نه سلاح 

رئيس جمهور زيمبابوه اعلام كرد رياست ايران بر جنبش عدم تعهد، خبر بسيار خوبي است كه به ۴ دليل باعث اميدواري كشورهاي عدالتخواه، آزادي خواه و استقلال طلب شده است. 

آقاي موگابه كه عصر امروز(پنجشنبه) به ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي رفته بود سخنراني ايشان در جلسه افتتاحيه را، عالي، آموزنده داراي نكات فلسفي عميق و تحرك آفرين خواند و گفت: ما بسيار خوشحاليم كه رياست جنبش به كشوري سپرده شده كه كارنامه درخشاني در مبارزه با قدرتهاي استكباري غرب دارد. 

رئيس جمهور زيمبابوه، برخورداري جمهوري اسلامي ايران از فلسفه اي انقلابي، پرهيز ايران از تكيه بر حرف و شعار و تأكيد بر اقدام عملي را از ديگر دلايل خرسندي فراوان كشورهاي آزادي خواه جهان از رياست ايران بر جنبش عدم تعهد خواند و گفت: اين موقعيت، فرصت خوبي براي گسترش بيشتر روابط دو جانبه نيز به شمار مي رود. 

آقاي موگابه با انتقاد شديد از دروغ هاي بزرگ غربي ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دموكراسي افزود: پيشينه امريكا، انگليس و فرانسه و رفتار دوگانه آنها در قبال تحولات منطقه خاورميانه نشان مي دهد غربي ها فقط به دنبال منابع نفتي هستند. 

رئيس جمهور زيمبابوه عملكرد غرب در سوريه را نشان دهنده نقشه چيني آنها براي تضعيف جمهوري اسلامي ارزيابي كرد و افزود: بسيار مضحك است كه غربي ها، ايران را به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي متهم مي كنند. 

رهبر انقلاب اسلامي پس از شنيدن سخنان رئيس جمهور زيمبابوه با تجليل از استمرار روحيه انقلابي ايشان خاطرنشان كردند: حدود ۲۵ سال قبل كه در اجلاس عدم تعهد در هراره شركت كرده بودم شما با همين روحيه انقلابي، تأكيد كرديد بقيه اعضاي جنبش عدم تعهد فقط حرف مي زنند و تنها جمهوري اسلامي ايران است كه عمل مي كند و اكنون فرصتي است تا با همكاري يكديگر، همه اعضاي جنبش را به اقدام عملي دعوت و هدايت كنيم. 

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با استقبال از توسعه مناسبات خاطرنشان كردند: ما قدرت واقعي را در تقويت اراده ملي و پيشرفتهاي علمي – اجتماعي مي دانيم نه سلاح اتمي.

تاکید بر تعمیق مناسبات بر اساس زبان و فرهنگ مشترک

حضرت آيت الله خامنه اي عصر امروز(پنجشنبه) در ديدار با رئيس جمهور تاجيكستان، زبان و فرهنگ ريشه دار، عميق و مشترك ملتهاي منطقه را زمينه مساعدي براي گسترش و تعميق مناسبات دو و چند جانبه و ساختن آينده اي بهتر دانستند. 

ايشان با استقبال از گسترش روابط در زمينه هاي مختلف خاطرنشان كردند: تكريم سنتها، عقايد و آداب مردم، باعث جذب حمايت مستحكم آنها مي شود و هر دولتي با اتكاي به اين حمايت، ‌مي تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجي، پايداري كند. 

آقاي امام علي رحمان نيز در اين ديدار با تشريح زمينه هاي مختلف همكاري دو جانبه خواستار گسترش هرچه بيشتر مناسبات اقتصادي – سياسي و فرهنگي شد. 

رئيس جمهور تاجيكستان با قدرداني از برگزاري پركيفيت اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: سخنراني جنابعالي در افتتاحيه اجلاس مهم سران، زمينه ساز پويايي و تأثيرگذاري اين جنبش خواهد شد. 

آقاي رحمان با اشاره به برخي تلاشهاي بيگانگان براي ايجاد ناامني و عقب نگه داشتن كشورهاي منطقه افزود: با كمك يكديگر در مقابل اين طرحها مي ايستيم. {$old_album_169459}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین