کد خبر: ۱۸۳۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸

اظهارات بدبینانه آمانو در آستانه دور جدید مذاکرات ایران - آژانس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رویترز گزارش داد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه گفت که درباره گفت‌و‌گوها با ایران که قرار است در روزهای آینده برگزار شود، خوشبین نیست.

اظهارات وی مغایر با ارزیابی خوشبینانه‌ای است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته بعد از دیدار با مقامات ایرانی ابراز کرد.

آمانو که در توکیو به‌ سر می‌برد، گفت که به این مذاکرات که درباره امکان دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات نظامی پارچین خواهد بود، خوش‌بین نیست.

به گزارش رویترز مذاکرات ایران و آژانس جدا از مذاکرات ایران با گروه موسوم به ۱+۵ است اما به آن مرتبط است.

در پایان مذاکرات دسامبر میان مقامات ایران و آژانس هر دو طرف اعلام پیشرفت کردند اما به جزییاتی اشاره نکردند.

در هر حال آمانو در ژاپن در اظهاراتی که به زبان انگلیسی ترجمه می‌شد ، ادعا کرد: گفت‌وگوها با ایران به صورت خطی پیش نمی‌رود. یک قدم پیش می‌رود، اما بعد دو یا سه قدم به عقب بازمی‌گردد. بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که (برای نشست ۱۶ ژانویه) چشم‌اندازی خوشبینانه داریم.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمانو در کنفرانسی خبری در توکیو گفت: مذاکرات با ایران بسیار دشوار است.

وی در عین حال گفت: آژانس امیدوار است مشکل هسته‌یی ایران را از طریق گفت‌و‌گو و ابزارهای دیپلماتیک حل کند.

آمانو گفت: با این حال اگر از من درباره این‌که آیا خوشبین هستم یا خیر بپرسید، (باید بگویم) ما نمی‌توانیم هیچ چیز مطمئنی را درباره این چشم انداز بگوییم.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز در گزارشی درباره اظهارات آمانو نوشت که احتمال یک توافق در نشست پیش رو همچنان نامشخص است.

آمانو موضوع ایران را از اولویت‌های اصلی خود در دور بعدی ریاستش بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند و درعین حال گفت: امیدوارم ایران درک کند که همکاری با آژانس بهترین کاری است که باید انجام دهد.

وی گفت: ما نمی‌دانیم که آیا می‌توانیم باقی (مسایل) را حل کنیم یا خیر.

به گزارش ایسنا، اظهارت وی در حالی بیان می‌شود که ایران همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته است. در عین حال ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی خود تاکید دارد و اعلام کرده است که سلاح هسته‌یی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین