کد خبر: ۱۹۹۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱

آرامش را به فرهنگ بازگردانید

داوود غفارزادگان معتقد است: مهم‌ترین کار در حوزه فرهنگ، بازگرداندن آرامش و قانون‌مندی به این حوزه است
آفتاب‌‌نیوز :
آقتاب: این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مهم‌ترین موضوعاتی که رییس‌جمهور منتخب باید در حوزه فرهنگ به آن‌ها توجه کند، گفت: به گمانم در این سال‌ها در حوزه فرهنگ سلیقه حاکم شده و حس من به عنوان اهل فرهنگ این بود که چه در ممیزی آثار و چه در سایر موارد از قانون مشخصی تبعیت نمی‌شود.

او در ادامه تأکید کرد: قانونِ بد همیشه بهتر از بی‌قانونی است و ما حتا اجرای قانون بد را در این سال‌ها نمی‌دیدیم. موضوع دیگر ناشرانی هستند که در این چند سال از کار منع شده‌اند. با نشری چون نشر چشمه 200 تا 300 مؤلف همکاری می‌کردند و مسأله نشر چشمه نیست؛ مسأله کار اهل فرهنگ است که با این اتفاق مدت‌ها منتشرنشده باقی مانده است و این به نظر مضحک می‌رسد.

این نویسنده همچنین گفت: بین اهل فرهنگ و حاکمیت باید یک باب مفاهمه ایجاد شود و نمی‌شود این دو حوزه همیشه در تقابل با هم باشند. بخشی از بسته بودن باب مفاهمه، سیاسی است؛ اما بخشی هم به این دلیل است که تلاشی برای این امر انجام نشده است و بسیاری از دوستان چون شناختی از اهل فرهنگ و هنر ندارند، این باب برای آن‌ها بسته است.

غفار‌زادگان ادامه داد: چاپ کتاب به نفع هر حکومتی است و جزو امتیاز‌های اوست. جلوگیری از اهل فرهنگ چه نفعی برای دولت‌ها دارد و می‌توان این مسأله را با اعتدال‌، صبوری و آرامش حل کرد.

این داستان‌نویس با اشاره به این‌که ما به حرکت‌های معتدل نیاز داریم‌، گفت: ما به حرکت انتحاری نیاز نداریم. مطالبات باید حد معقولی داشته باشد و قدم به قدم به سوی اصلاحات رفت.

او همچنین با اشاره به انتخاب فرد مناسب برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در این بخش به آدم سیاسی و جنجالی نیاز نداریم. ما به یک آدم دلسوخته فرهنگ که برنامه درازمدت داشته باشد،‌ نیاز داریم که بتواند کارها را به روال بیندازد. کسی که برای این وزارت‌خانه می‌آید، باید حتما از فرهنگ سررشته داشته باشد و اهل این حوزه باشد، زیرا در این صورت معاونانش را نیز از همین حوزه برمی‌گزیند. اما اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه فرهنگ نباشد،‌ با این حوزه برخوردهای سلیقه‌یی می‌شود.

او در پایان تأکید کرد: فرهنگ در تقابل با حاکمیت قرار ندارد و آن چیزی را که هنرمند در اثرش می‌آورد، بازتابی از جامعه است و باید این موضوع را به حسن نیت اهل فرهنگ بگیرند؛ نه این‌که آن را به حساب تقابل اهل فرهنگ بگذارند. کار هنری تا حدی شبیه کار رسانه‌های خبری است و هر حاکمیتی که زیرک و عاقل باشد، از این بخش برای دور شدن از اشتباهاتش کمک می‌گیرد و هشدارهایش را جدی می‌گیرد، چون ممکن است وقتی حاکمیت غرق کارهای اجرایی باشد،‌ بخشی از مشکلات را نبیند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین