کد خبر: ۲۰۴۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱

رییس‌جمهور: فضای دانشگاه باید فضایی بازتر، با احساس امنیت بیشتر باشد

حسن روحانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال شبکه المیادین لبنان مبنی بر این‌که برنامه دولت یازدهم در راستای بهبود رابطه هرچه بیشتر با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عرب منطقه چیست؟ گفت: دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان خود و همچنین کشورهای همسایه اولویت قایل است. توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود و تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی که منطقه با آن روبه‌روست با کمک کشورهای دوست در این منطقه جزو برنامه‌ها و اولویت‌هاست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وی با اشاره به ملاقات‌هایی که در چند روز اخیر با برخی از مقامات منطقه انجام داده است، گفت: در ملاقات‌هایی که با برخی از مسوولان کشورهای منطقه داشتیم، یکی از مواردی که مورد تاکید کشورهای منطقه بود، حضور فعال‌تر ایران برای ایجاد ثبات هرچه بیشتر در منطقه و در نهایت توسعه در منطقه بود که ان شالله دولت این مسیر را دنبال می‌کند.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار ایسنا با اشاره به سوگند رییس جمهور در پاسداشت از اصول قانون اساسی به عنوان رییس جمهور، از روحانی پرسید، شما به عنوان یک رییس جمهور حقوقدان در راستای احیای اصول معطل مانده قانون اساسی از جمله حقوق شهروندی و توجه به حقوق مردم چه می‌کنید و از طرف دیگر دولت شما چقدر پیگیر مطالبات دانشجویان خواهد بود و در راستای ایجاد فضای با نشاط در دانشگاه چه اقداماتی انجام خواهد داد. با توجه به اینکه در حال حاضر فضای بسته‌ای در دانشگاه‌ها حاکم است و شاهد فضای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و حذف برخی از رشته‌های دانشگاهی برای دختران هستیم و با توجه به این‌که شاهد خروج نخبگان از کشور بوده‌ایم، برای بازگرداندن آنها چه اقدامات عملی انجام خواهید داد؟ که روحانی در پاسخ با بیان این‌که در قالب یک سوال چندین سوال پرسیده شد، در ارتباط با سوال اول گفت: همانگونه که وعده داده بودم، تدوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است و این کار با شروع کار دولت در بخش‌های مربوطه شروع و آغاز می‌شود، البته مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل 3 قانون اساسی که در ارتباط با حقوق ملت است، می‌باشد.

وی افزود: قانون اساسی ما قانون مترقی و پویایی است و می‌تواند به خوبی حقوق شهروندی را تامین کند، به شرط این‌که در کنار اصول قانون اساسی در این ارتباط، قانون موضوعی مورد نیاز نیز تامین شود و دولت این کار را می‌کند و اگر اصولی از قانون اساسی در زمینه حقوق شهروندی معطل مانده باشد، اجرایی و عملیاتی می‌کند.

روحانی در مورد فضای دانشگاه‌ها و اهمیت وجود نشاط در آن نیز گفت: فضای دانشگاه باید فضایی بازتر، با احساس امنیت بیشتر و با آزادی بیشتر برای اظهارنظر باشد. در دانشگاه باید فضایی با نشاط توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ‌تر و در کنار آن فضای سیاسی مورد لزوم جامعه و کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: در این چارچوب با بخش فرهنگی دولت منظورم کاندیداهایی است که در این بخش معرفی شده‌اند، صحبت شده با فردی که به عنوان وزیر آینده علوم در نظر گرفته شده، به صورت مفصل صحبت شده و امیدوارم با کمک همگان و همه فعالان دانشجویی ما بتوانیم در دانشگاه فضای بهتری برای تضارب آرا و گفت‌وگو ، بحث و بررسی و انتقاد سازنده ایجاد کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین