کد خبر: ۲۱۵۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰

افشاگری‌ تازه درباره آمریکا: جاسوسی از فرانسه علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتخاب نوشت:

ماجرای شنود مکالمات تلفنی در فرانسه از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا، موضوع داغ روزنامه‌های امروز فرانسه است. پس از آنکه روزنامه لوموند به نقل از "ادوارد اسنودن"، افشا کرد که تلفن‌های تجار، مظنونان عملیات تروریستی و مقام‌های فرانسوی از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا شنود می‌شده، امروز این روزنامه قسمت دوم افشاگری خود در این زمینه را منتشر کرده و در تیتر یک خود خبر داده که آمریکا در سفارتخانه‌های فرانسه نیز جاسوسی می‌کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که لوموند به دست آورده، آمریکا سفارت فرانسه در واشنگتن و همچنین نمایندگی فرانسه در سازمان ملل را تحت نظر داشته و لوموند دقیقاً با شرح جزییات، حتی نام پروژه‌هایی را که بر اساس آن آمریکا در این دو سفارت فرانسه جاسوسی می‌کرده، منتشر کرده است.

لوموند، بر اساس یک سندی که تاریخ ماه اوت 2010 را دارد، می نویسد که این سند دقیقاً مقصود آمریکا را از این جاسوسی از راه دور مشخص می کند. آمریکا از اطلاعات کشورهای خارجی به ویژه فرانسه برای تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران در نهم ژوئن 2010 بهره برده است؛ این قطعنامه شدیداً از سوی آمریکا مورد حمایت بود و آمریکا از مخالفت کشورهای دارای اقتصاد نوظهور در این زمینه می‌هراسید. روسیه و چین از این قطعنامه حمایت کردند، اما برزیل و ترکیه به آن رأی ندادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین