کد خبر: ۲۲۳۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹

انتقاد وزیر آموزش و پرورش از روش تست زنی در کنکور

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از رویکرد حافظه مداری و روش تست زنی در کنکور و گزینش دانشجو، گفت: این روش سالهاست که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده و من همواره منتقد این روش بوده‌ام.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی اصغر فانی در گردهمایی روسای ادارات سنجش استان‌ها، با اشاره به تحولات ایجاد شده در ساختار مرکز سنجش آموزش و پرورش ظهار کرد: برای این مرکز دو ماموریت تعریف شده یکی برگزاری امتحانات و دیگری ارزیابی آموزش و پرورش کشورکه ماموریت دوم بسیار مهم تر است .
 
وی افزود : در ماموریت دوم، مرکز سنجش باید طرح‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش را ارزیابی و بازخورد آن را به مسئولان منعکس کند تا پس از بازنگری و اصلاح شیوه‌ها از نتایج آن در جهت ارتقاء کیفیت و بهره وری بیشتر استفاده شود.
 
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به انتخاب دکترعمادی به عنوان رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش وی را از صاحب نظران با تجربه توصیف کرد که تمام تلاش خود را برای ارتقاء جایگاه مرکز و تحقق اهداف آن صرف کرده است.
 
فانی با انتقاد از رویکرد حافظه مداری و روش تست زنی در کنکور و گزینش دانشجو گفت : این روش سالهاست که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده و من همواره منتقد این روش بوده ام. زیرا سطح پائینی از حیطه های یادگیری را مورد سنجش قرار می دهد و چون مدارس ما روی تست کار نمی کنند، دانش آموزان به آموزشگاه های آزاد روی می آورند. در صورتی که امتحانات تشریحی سطوح بالاتری از یادگیری را پوشش می دهد.
 
وی با اشاره به اهمیت ماموریت های جدید مرکز سنجش بخطاب به مدیران گفت : اگر شما در راستای ماموریت های خود خوب عمل کنید، موسسات آموزشی نیز خود را با شما هماهنگ خواهند کرد. لذا چه در مرحله طرح سئوال، چه توزیع، چه اجرای آزمون و چه تصحیح باید به گونه ای عمل شود که حقی از کسی ضایع نشود. زیرا حق الناس است و تضییع حق الناس به هیچ وجه قابل دفاع نخواهد بود .
 
به گزارش ایسنا، وزیرآموزش و پرورش با اشاره به لزوم چابک سازی و ساماندهی نیروی انسانی، استفاده از افراد توانمند در مرکز و ادارات سنجش در راستای اهداف تعیین شده را موجب پیشرفت کار توصیف کرد و گفت: معلم روش تدریسی را بر می گزیند که از او انتظار دارند . لذا اگر شما شیوه های ارزشیابی خود را بهینه سازی کنید ، معلم نیز روش تدریس خود را با شرایط جدید منطبق خواهد ساخت به بیان دیگر تحول در روش تدریس معلم در گرو ایجاد تحول در شیوه سنجش دانش آموزان است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین