کد خبر: ۲۴۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
تولید گاز از 500 میلیون به یک میلیارد فوت مکعب در روز می‌رسد

ظرفیت بزرگترین فاز پارس‌جنوبی 2 برابر می‌شود

ظرفیت تولید گاز ترش از سکوی A فاز 12 پارس جنوبی تا دو هفته آینده (نیمه خرداد ماه ) از 500 میلیون به یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش می یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، براساس برنامه ریزی صورت گرفته نیمه نخست خرداد ماه امسال دو سکوی B و C این فاز برای نصب در موقعیت خود در خلیج فارس بارگیری خواهد شد.

هم اکنون مراحل ابتدایی تست این دو سکو در یارد خرمشهر شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با موفقیت انجام شده است.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته، نصب این سکوها در 40 روز آینده به اتمام می رسد و با راه اندازی کامل این دو سکو در مهر و آبان امسال، تولید گاز ترش فاز 12 به 2.5 تا 3 میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید.

طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید 75 میلیون متر مکعب گاز طبیعی جهت تحویل به شبکه سراسری پیش بینی شده است و تولید 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در روز نیز در این طرح انجام خواهد شد.

مصرف روزانه 15 هزار مترمکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود ٦٠٠ هزار تن سازه فلزی، ٦٢ هزار تن تجهیزات، ٣ میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

بر اساس این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

همچنین عملیات راه اندازی و شیرین سازی آزمایشی گاز در واحد دوم پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی با موفقیت انجام شده و تا ماه آینده تولید گاز از این فاز به حدود 25 میلیون مترمکعب در روز می رسد.

به گزارش ایرنا، پیش از این فلاح نژاد مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با تاکید بر این که برای تولید گاز شیرین در واحد (ترین) دوم این فاز تنها در انتظار افزایش ارسال گاز ترش از دریا به خشکی هستیم، عنوان کرده بود؛ عملیات راه اندازی واحدهای سوم و چهارم فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در حال اجراست و بر اساس زمانبندی که پیش از این اعلام شده، وارد مدار تولید خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین