کد خبر: ۲۴۵۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹

جزئیات تورم مصرف‌کننده در فروردین/جدول

براساس گزارش بانک مرکزی در اولین ماه از سال جاری قیمت گروه‌های ارتباطات و دخانیات به ترتیب 1.8 درصد و 1.3 درصد کاهش و گروه‌های بهداشت و درمان با 33.3 درصد، رستوران و هتل با 22.9 درصد بیشترین رشد قیمت را به ثبت رسانده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در فروردین ماه 1393 به عدد 188.5 رسید که نسبت به ماه قبل 1.0 درصد افزایش داشت. این تغییر از 1.2 درصد افزایش مربوط به اسفند‌ماه 1392، کمتر بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل 17.4 درصد افزایش یافت.

به گزارش فارس، میزان تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1392 معادل 32.5 درصد است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه 1393 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.0 درصد افزایش یافت.

به گزارش فارس، تورم نقطه به نقطه در فروردین 2.3 درصد کاهش و تورم میانگین 2.2 درصد افت داشته است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه 1393 در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان خراسان جنوبی معادل 1.7 درصد و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان معادل 0.2 درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 1.0 درصد افزایش داشته است.

گروه‌های اصلی

*خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

در فروردین ماه 1393 شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل 1.0 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند گوجه فرنگی معادل 14.0 درصد، سبزی‌های ریشه‌ای 10.1 درصد، گوشت مرغ 4.1 درصد، موز 8.4 درصد، کاهو 19.0 درصد، انواع برنج 1.1 درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی 1.4 درصد، پرتقال 2.3 درصد، فرآورده‌های شیر 0.5 درصد، گوشت گوسفند 0.4 درصد، آشامیدنی‌ها 0.5 درصد، روغن‌ها و چربی‌ها 0.6 درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک 1.0 درصد، فرآورده‌های سبزی 0.6 درصد، کیوی 2.4 درصد، نمک و ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی 0.8 درصد، انواع ماهی آب‌های داخل 1.1 درصد و انواع شیر 0.1 درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند سبزی‌های بوته‌ای (به جز گوجه‌فرنگی) معادل 16.9 درصد، تخم‌مرغ 10.2 درصد، هندوانه 3.1 درصد، انواع ماهی آب‌های جنوب 3.8 درصد، انواع ماهی آب‌های شمال4.8 درصد، سبزی‌های برگی (به جز کاهو) 0.7 درصد، حبوب 0.6 درصد، سیب درختی 0.3 درصد و پسته 0.7 درصد کاهش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل 10.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی‌ها 10.5 درصد و آشامیدنی‌ها 18.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصل نسبت به ماه قبل 1.4 درصد کاهش داشت.

*دخانیات

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 0.6 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل 0.8 درصد بود.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 1.3 درصد کاهش داشته است.

*پوشاک و کفش

در فروردین ماه 1393، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل 0.5 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های پوشاک آماده معادل 0.4 درصد، انواع کفش 0.5 درصد، «پارچه برای تهیه پوشاک» و «اجرت دوخت و شستشوی لباس» هر یک معادل 0.9 درصد بوده است.

شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 25.6 درصد افزایش داشته است.

*مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

در فروردین ماه 1393، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 1.3 درصد همراه بود. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه برق، گاز و سایر سوخت‌ها معادل 11.0 درصد، ارزش اجاری مسکن شخصی 0.4 درصد، تعمیرات و خدمات ساختمانی 1.8 درصد و اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی 0.4 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل 21.1 درصد افزایش داشته است.

*اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل 0.5 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های کالا و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی معادل 0.9 درصد، وسایل خانگی 0.5 درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه 0.7 درصد، فرش و انواع کفپوش 0.6 درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه 0.4 درصد و ابزار و وسایل برای خانه 0.5 درصد بوده است.

در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 17.4 درصد افزایش داشته است.

*بهداشت و درمان

در فروردین ماه 1393، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 0.5 درصد مواجه شد. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های خدمات پزشکی، داندانپزشکی و پیراپزشکی معادل 0.6 درصد و دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی 1.0 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل 33.3 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

*حمل و نقل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل 0.8 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل نقلیه شخصی معادل 1.2 درصد، تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی 0.5 درصد و کرایه مسافرت زمینی داخل شهر 0.4 درصد بوده است.

در فروردین ماه 1393 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل 17.7 درصد افزایش داشته است.

*ارتباطات

در فروردین ماه 1393، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل 0.3 درصد کاهش یافت که این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای دستگاه تلفن معادل 1.5 درصد بود.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات 1.8 درصد کاهش داشته است.

*تفریح و امور فرهنگی

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل 2.4 درصد افزایش داشت. در این ماه شاخص بهای گروه هزینه مسافرت با تور به خارج از کشور معادل 16.8 درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی 1.7 درصد، لوازم تفریح، بازی و ورزشی 1.2 درصد و رادیو، تلویزیون، ضبط و پخش صوت و تصویر 0.6 درصد افزایش ولی شاخص بهای گروه هزینه مسافرت با تور در داخل کشور 28.9 درصد کاهش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل 16.9 درصد افزایش داشته است.

*تحصیل

در فروردین ماه 1393، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل 0.2 درصد افزایش یافت که این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای شهریه کلاس‌های تقویتی معادل 0.7 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل معادل 13.6 درصد افزایش داشته است.

*رستوران و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل 1.7 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 1.7 درصد، غذای آماده جهت مجالس و مراسم 1.5 درصد و هزینه هتل و مهمانپذیر 3.0 درصد بود.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل 22.9 درصد افزایش داشته است.

*کالاها و خدمات متفرقه

در فروردین ماه 1393، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 1.4 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت‌تاثیر بالا رفتن شاخص بهای گروه لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل 0.9 درصد، اجرت ساخت طلای 18 عیار 4.2 درصد و هزینه کفن و دفن (افزایش قیمت در شش ماه دوم سال 1393) 11.3 درصد، لوازم شخصی 0.6 درصد و هزینه‌های حقوقی و قانونی 1.0 درصد بوده است.

شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 21.4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش فارس، تغییرات قیمتی در 12 ماه منتهی به فروردین امسال نسبت به 12 ماه منتهی بهفروردین 92، نشان می‌دهد قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 37.3 درصد، دخانیات 38.7 درصد، پوشاک و کفش 45.2 درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها 20.6 درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 47.4 درصد، بهدشات و درمان 38.3 درصد، حمل و نقل31.8 درصد، ارتباطات 5.8 درصد، تفریح و امور فرهنگی 31.9 درصد، تحصیل 12.7 درصد، رستوران و هتل 36.9 درصد، کالاها و خدمات متفرقه 46.3 درصد رشد داشته‌اند.

گروه کالایی

فروردین 93 نسبت به ماه مشابه سال قبل

12 ماه منتهی به فروردین 93 نسبت به 12 ماه منتهی به فروردین 92

شاخص کل

17.4

32.5

گروه‌های اصلی



خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

10.9

37.3

دخانیات

1.3-

38.7

پوشاک و کفش

25.6

45.2

مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

21.1

20.6

اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

17.4

47.4

بهداشت و درمان

33.3

38.3

حمل و نقل

17.7

31.8

ارتباطات

1.8-

5.8

تفریح و امور فرهنگی

16.9

31.9

تحصیل

13.6

12.7

رستوران و هتل

22.9

36.9

کالاها و خدمات متفرقه

21.4

46.3

گروه‌های اختصاصی



کالا

14.8

38

خدمت

21.6

24.8

مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

21.1

20.6


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین