کد خبر: ۲۵۲۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
مصاحبه وزیر خارجه ایران با شبکه ان‌بی‌سی نیوز

ظریف:1+5 به جای خیال‌پردازی، واقع‌بین باشد

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن دفاع از مواضع هسته ای ایران گفت : اگر طرف مقابل به جای خیال‌پردازی، واقع‌بین باشد رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای ممکن خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: باشگاه خبرنگاران: شبکه ان‌بی‌سی نیوز قسمت پایانی مصاحبه اختصاصی این شبکه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را پخش کرد.

*** علت نفوذ ما در عراق این بود که ما تلاش کردیم به افراد احترام بگذاریم
محمد جواد ظریف در خصوص ادعای نفوذ ایران در عراق پاسخ گفت: ما نفوذ داریم چون ما سیاست های درستی را دنبال کردیم. ما انتخاب های مردم را در عراق ، در افغانستان و دیگر بخش های منطقه دنبال کردیم  و به همین علت است که ما نفوذ زیادی داریم . علت نفوذ ما این نیست که قدرت نظامی داریم علت نفوذ ما این نیست که ما تلاش کردیم افراد را کنترل کنیم بلکه علت این بود که ما تلاش کردیم به افراد احترام بگذاریم. توصیه من به آمریکا این خواهد بود که مشابه این کار ما را انجام دهد و تلاش کند به ایرانی ها احترام بگذارد، تلاش کند به عراقی ها احترام بگذارد، تلاش کند به مردم منطقه ی ما احترام بگذارد و این امر برای منافع شما(آمریکا) کارایی بهتری خواهد داشت و برای آینده هم کارایی بهتری خواهد داشت. پس این احترام مستلزم آن است که ما دو کار انجام دهیم.


*** داعش مشکلی برای همه است
وی افزود: اول اینکه اکنون یک گروه تروریستی خطرناک(داعش) در عراق وجود دارد که فقط جمعیت شیعه را هدف قرار نمی دهد بلکه همه اعضای جامعه عراق را هدف قرار می دهد. داعش درسوریه بیش از آنچه که شیعه بکشد سنی کشت. داعش در عراق جان سنی ها را بیشتر به خطر انداخته است تا اینکه جان شیعیان را به خطر انداخته باشد. پس لازم است که این مشکل بسیار جدی را حل کنیم چون این مشکل می رود تا به یک مشکل امنیتی مهم نه تنها برای عراق بلکه برای عربستان سعودی ، برای سوریه و برای همه تبدیل شود.


*** تجزیه عراق فکری کوته‌بینانه است
محمد جواد ظریف ادامه داد: من معتقدم که عراق منفعت همه محسوب می شود. به نفع ثبات در منطقه ما است که تمامیت ارضی عراق حفظ شود و عراق یک کشور باقی بماند. همه تلاش ها برای تجزیه،  تلاش هایی کوته بینانه است و حتی باعث آسیب رسیدن به کسانی می شود که این تلاش ها را می کنند. (تمامیت ارضی عراق و ثابت در این کشور) نه تنها به نفع ایران بلکه به نفع آمریکا و همه ی کشورهای منطقه است.

***  احتمال همکاری ایران و آمریکا در خصوص عراق
محمد جواد ظریف در خصوص احتمال همکاری ایران و آمریکا در خصوص عراق گفت: ما باید طبق اصول رفتار کنیم. اصول هم این است که ما باید به انتخاب مردم عراق احترام بگذاریم. ما باید از هر نفوذی که در عراق و نیز مثلا افغانستان داریم استفاده کنیم تا نیروهای مختلف در داخل این کشورها را متقاعد کنیم که بهترین راه حرکت به سمت جلو،  این است که حرکتشان فراگیر باشد و همه با یکدیگر کار کنند. این درخواستی است که ما از تک تک عناصر جامعه ی عراق مطرح کردیم. ما با افراد متعدد در داخل عراق در تماس هستیم . ما در گذشته نیز قبل از حملات وحشتناک داعش با افراد مختلف در عراق در تماس بودیم . ما همچنان از همه ی نیروهای عراق می خواهیم که با یکدیگر کار کنند و یک دولت فراگیر تشکیل دهند که نماینده ی همه ی مردم عراق باشد و به اراده ی همه ی مردم عراق احترام بگذارد. اینکه پارلمان عراق چه کسی را رئیس خود ببیند و اینکه نخست وزیر عراق چه کسی می شود ایران به عنوان یک کشور همسایه به آن احترام خواهد گذاشت. توصیه ی ما به آنها این است که به دنبال فرد نباشند بلکه دولتی را انتخاب کنند که می تواند نماینده کل عراق باشد و بتواند صلح و ثبات را به منطقه بیاورد.

***  چرا آمریکا همچنان از نیروهایی مثل داعش حمایت می کند؟
وزیر امور خارجه ایران در خصوص حمایت ایران از سوریه گفت: ما از هیچ فرد یا گروه خاصی حمایت نمی کنیم چیزی که ما می گوئیم این است که چرا آمریکا ایده ی مطرح کردن پیش شرط  برای مردم سوریه را در خصوص اینکه چه کسی بر آنها حکومت کند، کنار نمی گذارد؟ اجازه دهید که مردم سوریه و روند سیاسی دراین کشور مشخص کند که آینده شان چیست؟  به مردم سوریه احترام بگذارید که تصمیمات خود را بگیرند. تصمیمات(منطقه ی ) ما را برای ما نگیرید. اجازه بدهید ما تصمیمات خودمان را بگیریم(منطقه ی ما برای خودش تصمیم بگیرد) در این صورت ما یک دنیای امن تر و بهتری خواهیم داشت. پرسش این است که چرا آمریکا همچنان از نیروهایی مثل داعش حمایت می کند درحالی که این نیروها رعب و وحشت در این منطقه ایجاد می کنند؟ آمریکا در حال حمایت کردن از کسانی است که تلاش می کنند با استفاده از این تاکتیک ها سوریه را تجزیه  و سوریه را نابود کنند. شما نمی توانید افراد را دست چین کنید. این واقعیت مربوط به وضعیت سوریه است. ما از همان آغاز خواستار احترام به اراده و خواسته ی مردم سوریه شدیم تا به مردم سوریه اجازه داده شود که سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند و از روندهای سیاسی برای رسیدن به هدفشان استفاده کنند. 

*** ما مالک تاسیسات غنی سازی در خارج از ایران هستیم
محمد جواد ظریف در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز پاسخ گفت: چرا ایران باید برنامه خود را مخفی کند؟ علت این است البته باید بگویم هرکاری که ما کردیم قانونی بود اما علت این است که از لحظه ای که ما تصمیم خود را علنی می کردیم آمریکا تلاش می کرد تا دسترسی ما به تاسیسات مختلف را مانع شود. حتی آمریکا تلاش کرد مانع از تامین سوخت راکتوری شود که خودش ساخته بود. هیچ کس نمی تواند این قضیه را زیر سئوال ببرد که ما مالک تاسیسات غنی سازی در خارج از ایران هستیم. ما مالک ده درصد از تاسیسات غنی سازی یورودیف هستیم اما نتوانسته ایم که حتی یک گرم ازیورودیف اورانیوم غنی شده دریافت کنیم.


*** وقتی آمریکا تهدید به بمباران می‌کند، تأسیسات خود را در جاهای امن می‌سازیم
وی خطاب به مجری گفت: شما درباره تاسیسات فردو صحبت کردید. وقتی که آمریکا درباره بمباران تاسیسات هسته ای ایران صحبت می کند از ایران چه انتظاری دارید؟ ایران در واکنش به آن(تهدیدها) تاسیساتی را ایجاد خواهد کرد که در برابر بمباران آسیب پذیر نباشد! این کاری است که هر کشور معقولی انجام خواهد داد. مسئله این نیست که ما می خواهیم در این تاسیسات بمب بسازیم بلکه این برنامه ی (هسته ای ) ما است و شما یعنی دولت آمریکا و اسرائیل تهدید می کنید که به آن حمله می کنید و از بمب های ضد پناهگاه استفاده می کنید تا آن را نابود کنید. پس ما باید این تاسیسات را به مکانی ببریم که قابل نابودن کردن نباشد. شما درباره ی دیگر تاسیسات صحبت می کنید. اگر  شما یک بیمار سرطانی در ایران باشید و به رادیو ایزوتوپ نیاز داشته باشید تا درمان شوید ولی نتوانید به آن دست یابید ولی پس از مراحل مختلف  تنها بتوانید به یک دوز از آن دست یابید و حتی این کار را هم اکنون نتوانید بکنید چون همه ی بانک ها مرعوب آمریکا هستند و پول ایران را نمی پذیرند در این صورت شما مجبورید پول را در داخل چمدان بگذارید و به جایی در اروپا بروید و فقط یک دوز از رادیو ایزوتوپ بخرید تا بتوانید یک بیمار سرطانی را درمان کنید چه می شود؟ شما کشوری را در مقابل خود دارید که نیروی انسانی دارد، فناوری دارد ، منابع انسانی دارد و دانشمندانی دارد که جزو بهترین دانشمندان فعال در آمریکا هستند. ما ظرفیت فکری و دانش را داریم.  کشور ما همه ی اینها را دارد و ثروت و منابع را دارد. شما این کشور را از توانایی دسترسی به بازارهای بین المللی محروم می کنید و سپس انتظار دارید که این کشور بنشیند و بی سر و صدا بمیرد؟ این امر رخ نخواهد داد! کاری که ما باید انجام بدهیم این است که یک الگوی جدید تعریف و آن را اجرا کنیم که  براساس آن برای ایران انگیزه وجود داشته باشد که به دکترین راهبردی خود پایبند باشد ، دکترین راهبردی ما این است که ما به تسلیحات هسته ای نیاز نداریم اما ما نمی توانیم از دانش و فناوری که بقیه ی دنیا دارد محروم بمانیم. من به شما اطمینان می دهم که در یازده روز آینده ما می توانیم به توافقنامه ای دست یابیم که همه ی نگرانی های جدی را رفع کند.اگر کسی برای رفع کردن نگرانی ها جدی باشد همه ی این نگرانی ها قابل رفع هستند. اگر شما حتی درباره ی فرار فرضی هسته ای ایران صحبت می کنید ما می توانیم  زمان فرار را به بیش از سه تا چهار سال گسترش دهیم نه اینکه در مدت سه تا چهار ماه باشد و این کار را در همه ی جنبه های برنامه ی هسته ای انجام دهیم تا حتی برای افراد در ایران حتی قابل تصور هم نباشد که به دنبال بمب بروند. ما آماده ی همه ی این کارها هستیم اما به شرطی که در یک چارچوب واقع بینانه باشد. ما ایده های خود را در این مورد ارائه کردیم. ما با طرفهای پنج بعلاوه ی یک به صورت جدی وارد مذاکره شدیم. امیدوارم که آنها براساس واقعیت ها اقدام کنند نه اینکه براساس  خیال‌پردازی‌های کار کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین