کد خبر: ۲۵۵۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
ارزیابی مدیر نشر حکمت از چاپ کتاب‌های حوزه فلسفه

فضای تنگ‌نظرانه فلسفه را به زوال می‌کشاند

تیغ سانسور در هشت سال گذشته تیزتر از همیشه بود. این جمله انتقادی مشترک و رایج بین اهالی فرهنگ در چند سال گذشته بود. ماندن کتاب‌ها در بن بست ممیزی گاهی انقدر طول می‌کشید که نویسندگان را از نوشتن کتاب مایوس کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: در این میان  اداره ممیزی در مورد کتاب های فلسفه سخت‌گیرانه‌تر عمل کرد. حالا یک سال از آمدن دولت حسن روحانی گذشته است. دولتی که بخش عمده‌ای از شعارهای انتخاباتی‌اش به دست آوردن دل اهالی فرهنگ و نویسندگان بود.

به گزارش آفتاب، محمد حسین غفاری مدیر انتشارات حکمت از بزرگترین ناشران فلسفه به سخت‌گیری‌های هشت سال گذشته اشاره می‌کند و آن‌ها را ناشی از تنگ‌نظری‌های رایج نسبت فلسفه می‌داند. وی معتقد است دولت یازدهم با برداشتن گام‌هایی چون تسهیل صدور مجوزها گام مثبتی برای بهبود کتاب‌های حوزه برداشته است.

غفاری در گفت‌وگو با «آفتاب» به مشکلات کتاب‌های فلسفه اشاره کرده و می‌گوید: «در هشت سال گذشته مجوز صدور نشر نوسانات زیادی داشت. اما مجموعا می‌توان گفت نمره دولت قبلی در مجوز صدور نشر قابل قبول نبود و دولت فعلی روند صدور ممیز را بسیار سریع‌تر از قبل کرده است. این نکته فی نفسه بسیار مثبت است.»  

مدیر مسئول انتشارات حکمت افزود: «در برخی از دوره‌ها بحث‌هایی مبنی بر تعامل نویسندگان با اهالی فلسفه مطرح بود. برخی بر این باور بودند که کسی دانش فلسفه را می‌شناسد بهتر می‌تواند فاید ویا ضرر یک کتاب برای جامعه را تشخیص دهد. رخ دادن این اتفاق خیلی مثبت است اما به نظر من بدبینی خود نویسندگان به واژه ممیزی و دخالت افراد تندرو اجازه تحقق این موضوع را نمی‌دهد.»

غفاری به نقش ممیزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرده و افزود: «به باور برخی از اندیشمندان ممیزی باید حذف شود اما من با این نظر موافق نیستم. با وجود ممیزی و مجوزهای رسمی وزارت ارشاد بسیاری با تندروی‌ها شخصی و حزبی به فعالیت‌های غیرقانونی دست می‌زنند. حمله به کتاب‌فروشی‌ها و یا پایین کشیدن فیلم‌ها از پرده سینماها نمونه کارهای غیرقانونی است که هنوز مشاهده می‌شود. بنابراین حذف ممیزی کار را برای اهالی کتاب سخت‌تر می‌کند.»

این ناشر حوزه فلسفه بی‌رغبتی برخی از فیلسوفان در جلسات نقد و بررسی کتاب‌ها را ناشی از اینگونه مسائل دانست و افزود: «دانش فلسفه با دید علمی و طرح پرسش و تبادل آرا بین اندیشمندان رشد و تعالی پیدا می‌کند. بسیاری از کتاب‌ها در همین فضا شناخته و به جامعه معرفی می‌شوند. در زمانی که به فضای آکادمیک فلسفه با دید امنیتی نگاه شود، متفکران دیگر تمایلی به صحبت ندارند. در دوره گذشته این روند به شکل محسوسی مشاهده می‌شد اگر این شرایط ادامه پیدا کند اندیشه‌ها در کتاب‌ها مسکوت می‌مانند و سودی به فرهنگ نمی‌رسانند.» 

مدیر مسئول نشر حکمت هیاهوهای بی‌مورد را عامل رخوت کتاب در جامعه دانست و گفت: «کتاب‌ها و افکار فلسفی باید در شرایط آکادمیک و در فضایی مناسب رد و بدل شوند. این موضوعی بود که بزرگان انقلاب اسلامی چون شهید مطهری نیز بر آن تاکید داشتند. فضای تنگ‌نظرانه قطعا فلسفه را به سستی و زوال می‌کشاند.»

محد حسین غفاری در ادامه فضای فرهنگی امروز جامعه را با گذشته مقایسه کرده و گفت: «اگرچه متولی فرهنگ تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست اما منتقدان و تندروها باید باور کنند گسترده شدن تکنولوژی شرایط بروز افکار و عقاید گوناگون را باز می‌کند و نمی‌توان از این روند شتاب‌زا جلوگیری و با آن مبارزه نمود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین