کد خبر: ۲۶۰۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
ناصرقوامی:

شوراها بازوی قدرت شد نه نهادی مدنی

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر قوامی، عضو بنیاد باران گفت: مشکل اصلاح طلبان در انتخابات از ناحیه عمل خود آنها نیست بلکه به دلیل رد صلاحیت نیروهای درجه یک اصلاح طلبان، افرادی به صحنه انتخابات و فعالیت سیاسی می روند که به اصلاح طلبی معتقد نیستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر قوامی، در پاسخ به سوال سایت آفتاب در خصوص اینکه «ترکیب لیست شورای شهر از اول شکننده به نظر می رسید» گفت: شکنندگی از آن جایی است که اعضای اصلاح طلبان را برای حضور در انتخبات رد صلاحیت می کنند. از زمان مجلس هفتم تا به امروز تعداد اصولگراها را در الویت داشتیم. در انتخابات مجلس، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و انتخابات شورای شهر به دلیل نظارت استصوابی شخصیت بارز اصلاح طلبان یا ثبت نام نکردند و یا اگر ثبت نام کردند رد صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: به همین دلیل کسانی که ادعای اصلاح طلبی داشتند نه اینکه اعتقاد واقعی به اصلاح طلبی داشته باشند، وارد نهادهای قدرت شدند. آنها عملا در این عرصه امتحان خود را پس دادند و ثابت کردند که در عمل با اصولگراها هستند. ما این اتفاق را در زمان انتخاب شهردار تهران و هیئت رئیسه شورای شهر دیدیم.

قوامی در ادامه افزود: ما زمانی که اقای عبدالله نوری می خواستند مسئله شوراها را مطابق قانون اساسی اجرایی کنند گفتیم که این نهاد نهادی مدنی نمی شود و در نهایت همراه و همگام و بازوی قدرت و حکومت می شود. درانتخاب آقای چمران و قالیباف به واقع این را دیدیم. رای دهندگان به این دلیل به این دو نفر رای دادند که اینها بازوی قدرت هستند و جای پای محکمی در قدرت دارند.
او در پاسخ به اینکه  اما عده ای به این باور هستند که اختلافات درون گروهی اصلاح طلبان باعث شد که در شورای شهر این اتفاق بیافت، گفت: آقایان حاضر در شورای شهر اگر به مشی اصلاح طلبی بودند هرگز این عمل را انجام نمی دادند. اینها اگر چمران و قالیباف را انتخاب کردند به دلیل این است که در اعتقاد خود سست هستند وگرنه در صورت اعتقاد به مشی اصلاح طلبی هرگز این عمل را انجام نمی دادند.

وی گفت: باید در اصلاح طلبی این افراد شک کرد نه اینکه مشکل را در شکاف میان اصلاح طلبان جستجو کرد.

نماینده سابق مجلس درباره اینکه اخیرا یکی از فعالان سیاسی گفته که اولین شکاف میان اعضای شورا از انتخاب شهردار شروع شد، تصریح کرد: مسیر قالیباف از اول مشخص بود. اگر تعداد اصولگرایان در شورای شهر زیاد بود این سخن درست نبود وگرنه باید دید که ایراد کار در کجاست؟ انتخاب قالیباف در راستای همین عدم اعتقاد به رویه اصلاح طلبی کسانی است که به اسم اصلاح طلبان به شورا رفته اند.

قوامی افزود: اصولگراها از هر نقطه ای برای موفقیت خود استفاده می کنند اما مشکل اصلاح طلبان این است که شخصیت های بارز آنها تایید صلاحیت نمی شوند . الان 20 سال است که اصلاح طلبان با همین مشکل روبرو هستند. رکود از این ناحیه است نه اصلاح طلبان. به نظر من اصلاح طلبان پایگاه و مقبولیت اجتماعی دارند.

عضو بنیاد باران در ادامه افزود: برای شرکت در انتخابات دو نظریه وجود دارد. عده ای می خواهند به هر قیمتی شده در انتخابات شرکت کنند حتی اگر نیروی دست‌چندم آنها وارد نهاد عمل گرای سیاسی بشود. اما نظر دوم این است اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند و اگر رد صلاحیت شدند به مردم و جامعه اعلام کنند که مشارکت ازاد درانتخابات وجود ندارد و من موافق نظر دوم هستم.

قوامی گفت: من به انتخابات مجلس دهم و انتخابات شوراها خوشبین نیستم و فکر می کنم که اگر این رویه ادامه داشته باشد موفقیت در انتخابات مجلس دهم سخت خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین