کد خبر: ۲۷۶۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
امینی، نماینده سابق مجلس در گفت وگو با «آفتاب»:

لازمه استانی شدن انتخابات، وجود احزاب قوی است

سید ابراهیم امینی، نماینده دوره ششم مجلس درباره طرح استانی شدن انتخابات می گوید: به نظر من مشکلاتی که در انتخابات خودنمایی می کند ناشی از خلاء احزاب در کشور است و ربطی به استانی شدن یا نشدن انتخابات ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: نبود احزاب قدرتمند خلاء اصلی در برگزاری انتخابات در کشور است. طرح استانی شدن انتخابات به تازگی در مجلس در دستور کار قرار گرفته و با حواشی گوناگونی روبرو بوده است. بررسی این طرح موضوع احزاب را دوباره بر سر زبان ها انداخته است.

به گزارش آفتاب، کارشناسان لازمه اجرایی شدن چنین طرحی را در به وجود آمدن و فعالیت احزاب می دانند. با توجه به اینکه در کشور احزاب قدرتمندی وجود ندارد و آن تعدادی هم که فعال هستند به صورت سازمان یافته عمل نمی کنند؛ یکی از مهم ترین زیرساخت های این طرح برای اجرایی شدن وجود ندارد.

سید ابراهیم امینی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «آفتاب» می گوید: به دلیل نبودن احزاب قدرتمند، در شهرستان ها، طایفه جای طیف سیاسی و حزب را  می گیرد و طوایف کارکرد حزبی پیدا می کنند که منجر به بداخلاقی، کینه توزی و خصومت ورزی می شود.
 
امینی لازمه اجرای چنین طرحی را وجود احزاب قوی در کشور دانسته و مطرح می کند: زمانی که شناخت چهره به چهره و محلی نیست، احزاب باید اجازه فعالیت داشته باشند. با توجه به تفکرهایی که در جامعه وجود دارد، احزاب باید چهره های خود را به مردم معرفی کنند.

وی گفت: مردم هم مواظب باشند تا به حسب ظاهر رای ندهند؛ یعنی اعتبار و وجهه آن حزب و چهره های آن حزب وثیقه صحت عمل کاندیداهای پیروز قرار می گیرد. مانند کشورهای دیگر که یک حزب اگر حاکم شود اما به وعده های خود عمل نکند حزب دیگری در مرحله بعد حاکم خواهد شد.

عضو سابق هیات رییسه مجلس در توضیح عواقب نبود احزاب در کشور می گوید: لازمه دموکراسی و انتخابات با نشاط وجود احزاب قدرتمند است. در واقع فلسفه وجود احزاب همین است که هم نیروهایی را برای اداره کشور تربیت و هم برنامه هایی را عرضه کند. نتیجه نبود احزاب هم این است که یک سری افراد ناشناخته به مردم تحمیل می شوند. مردم هم به دلیل نداشتن شناخت کافی به آن افراد رای می دهند. نهایتا هم آن چیزی می شود که در کشور ما هشت سال اتفاق افتاد و ضرر و زیان هایی که در عرصه های مختلف به حاکمیت و مردم تحمیل شد.

او می افزاید: نکته دیگر اینکه کشور ما از لحاظ قومی و مذهبی تنوع زیادی دارد. ممکن است که در یک استان که دو یا چند قومیت حاکم است یکی از آنها اکثریت را به دست آورد و کرسی های بیشتری به آن تعلق گیرد. این مقداری از نظر امنیتی مسئله ساز و باعث دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی می شود. اگر چه با استثناء کردن شهرستان ها و استان هایی که چنین وضعیتی دارند خواسته اند از تبعات منفی آن جلوگیری کنند.

این نماینده دوره ششم مجلس تاکید می کند: بنابراین باید با نگاه کارشناسی و دقیقی به این موضوع نگاه شود. به نظر من مشکلاتی که در انتخابات خودنمایی می کند ناشی از خلاء احزاب در کشور است و ربطی به استانی شدن یا نشدن انتخابات ندارد. به دلیل نبودن احزاب قدرتمند، در شهرستان ها  طایفه جای طیف سیاسی و حزب را  می گیرد و طوایف کارکرد حزبی پیدا می کنند که منجر به بداخلاقی، کینه توزی و خصومت ورزی می شود.

او ادامه می دهد: اگر اجازه فعالیت به احزاب داده شود به جای توسل به مسائل قومی و طایفه ای با توجه به دیدگاه فکری و اعتقادی سرنوشت انتخابات رقم می خورد. از این طریق فعالیت احزاب به بالا رفتن ضریب امنیت در جوامع کمک می کند. یعنی اگر احزاب قدرتمندی وجود نداشته باشد، حتی اگر انتخابات استانی هم شود نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. وضعیت مانند گذشته باقی می ماند بلکه چه بسا بدتر شود به خصوص با توجه به اینکه تاثیر رای شهروندان هر حوزه انتخابیه در انتخاب نماینده کم رنگ می شود.
 
امینی دلیل ارائه طرح استانی شدن انتخابات را در اواخر هر دوره از مجلس، رقابت نمایندگان با رقبای خود می داند و عنوان می کند: این طرح به این دلیل در اواخر هر دوره از مجلس مطرح می شود که نمایندگان احساس می کنند که به یک چهره استانی تبدیل شده اند. برای اینکه رقبای محلی خود را حذف کنند اقدام به این کار می کنند. بنابراین آنچنان هم درصدد حل مشکلات اساسی در جامعه نیستند. یعنی یک سری کاندیدا در حوزه انتخاباتی آنها وجود دارند که اگر انتخابات استانی شود امکان رقابت استانی ندارند. قطعا در این مجلس هم، چنین موضوعی حاکم است.

عضو سابق هیات رییسه مجلس یکی از عمده ترین معایب این طرح را مهندسی انتخابات می داند و درباره آن توضیح می دهد: در انتخابات به شیوه فعلی سلامت بیشتری وجود دارد. در طرح انتخابات استانی احتمال مهندسی در انتخابات بیشتر می شود. با برگزاری انتخابات به شیوه کنونی، در شهرستان ها تعداد کاندیداها مشخص است و هر کاندیدا بر روی صندوق های اخذ رای نماینده دارد. آرای صندوق ها را جمع و تفریق می کنند و تعداد آرای ماخوذه به دست می آید. اما در طرح استانی مهندسی در انتخابات راحت تر انجام می شود و اگر اراده ای برای دخل و تصرف در آراء وجود داشته باشد امکان وقوع این اتفاق بیشتر است. به خصوص با توجه به اینکه در این طرح پیش بینی شده ملاک برای انتخاب نماینده صرفا آرای استان است ولو اینکه کاندیدا در حوزه انتخابیه خود رایی نداشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین