کد خبر: ۲۷۸۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

رد ائتلاف هواداران لاریجانی با اصولگرایان سنتی

به نظر می‌رسد اصولگرایان معتدل‌تر از همین الان راه خود را دیگر اصولگرایان جدا کرده‌اند. چیزی که نتیجه اولیه آن نرسیدن دوباره اصولگرایان به وحدت برای ورود به انتخابات خواهد بود. اما نتیجه مهم‌تر آن می‌تواند نزدیک شدن بخشی از این جریان به دولت باشد. به نظر می‌رسد تاکید سخنگوی فراکسیون رهروان بر اینکه جبهه تحت حمایت علی لاریجانی متشکل از «اصولگرایان معتدل» خواهد بود بیشتر متوجه چنین سیاستی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حزب علی لاریجانی تشکیل نخواهد شد؛ این اما به معنای پایان تلاش‌های رئیس مجلس برای ایجاد مجموعه‌ای سیاسی نیست. صفر نعیمی رز، سخخنگوی فراکسیون رهروان از تغییر برنامه هواداران لاریجانی برای تشکیل یک جبهه سیاسی به جای حزب خبر داده است. او در گفت و با خرداد در همین باره توضیحات بیشتری ارائه کرده، از جمله اینکه فعلا قراری برای همکاری این جبهه با طیف جبهه پیروان که محمدرضا باهنر آن را رهبری می‌کند، وجود ندارد.
 
خرداد در ادامه نوشته است: فراکسیون رهروان ولایت که در ابتدای مجلس نهم همان گروه هواداران علی لاریجانی در بهارستان بودند، حالا در سال آخر این مجلس به سه دسته مختلف تقسیم شده‌اند؛ هواداران لاریجانی، نزدیکان محمدرضا باهنر و نهایتا دسته‌ای که بیشتر در طرفداری از دولت شناخته می‌شوند. از این میان صفر نعیمی رز می‌گوید فعلا هواداران لاریجانی برای کار تشکیلاتی خود زمینه‌ای برای همکاری با دو گروه دیگر نمی‌بینند.
 
سخنگوی فراکسیون رهروان همچنین خبر می‌دهد که اکثریت اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان تصمیم خود را گرفته‌اند که بحث تشکیل حزب با محوریت علی لاریجانی دیگر مطرح نشود. نعیمی رز درباره دلایل این تصمیم توضیح می‌دهد: «ما دو مشکل عمده پیش رو داشتیم؛ اول اینکه تشکیل حزب زمان‌گیر است و نیاز به طی مراحل سخت‌تری دارد، حال آنکه ما تلاش می‌کنیم که حتما برای انتخابات مجلس دهم حضوری فعال داشته باشیم و برای چنین هدفی لاجرم نمی‌توانستیم روی تشکیل حزب حساب باز کنیم. نکته بعدی هم اینکه نیروهای سیاسی و کسانی که تمایل به همکارای با چنین مجموعه‌ای دارند دارند، کمتر متمایل به عضویت در احزاب هستند و از همین رو تشکیل حزب چندان هم زمینه هم افزایی نیروها را ایجاد نمی‌کرد.»
 
اما نکته مهم نقش علی لاریجانی در این میان است، چیزی که سخنگوی فراکسیون رهروان می‌گوید: «قرار نیست جبهه جدید به نام و یا زیر سایه آقای لاریجانی تشکیل شود. ایشان در این حد که یکی از بزرگان اصولگرا به شمار می‌روند، به عنوان یک مرجع سیاسی در این جبهه ایفای نقش خواهند کرد. اما قرار نیست همه چیز در ایشان خلاصه شود و به اصطلاح آقای لاریجانی پدرخوانده یک جمعیت خاصی گردند. اما قطعا نقش حمایتی ایشان پر رن خواهد بود.» 
 
اما به جز لاریجانی سایه چه کس دیگری بر سر این تشکل جدید خواهد بود؟ آخرین بار لاریجانی وقتی در همایش «نقش پژوهش در قانونگذاری» علی اکبر ناطق نوری را به مجلس دعوت کرد و پای حرف‌های او نشست، این تصور به وجود آمد که ناطق نوری از این پس همراه علی لاریجانی خواهد بود. مخصوصا اینکه درست در زمانی که حرف و جدیث‌ها از تشکیل حزب لاریجانی بالا می‌گرفت، ناطق نوری سخنرانی‌اش را در حضور لاریجانی به لزوم تشکیل احزاب اختصاص داد. این همان نشانه‌ای بود که خیلی‌ها دنبال آن می‌گشتند؛ تشکیل حزب لاریجانی زیر سایه ناطق نوری.
 
با این وجود صف نعیمی رز تاکید می‌کند که «تا اینجای کار هیچ صحبتی درباره آقای ناطق نوری نشده و قرار نیست در این جبهه جدید ارتباط خاصی با ایشان وجود داشته باشد.» 
 
بحث اصلی اما چیز دیگری است. جبهه جدید با محوریت علی لاریجانی قدری از اصولگرایان فاصله خواهد گرفت. صفر نعیمی رز تائید می‌کند که برای تشکیل این جبهه با برخی از هواداران دولت که سابق بر این تلاش داشتند تا فراکسیونی جدید برای خود راه‌اندازی کنند به توافق‌های اولیه‌ای رسیده شده است. وی البته تاکید می‌کند این توافق هنوز قطعی نیست. 
 
فراکسیون رهروان به جز علی لاریجانی که ریاست مجلس را برخوردار است و یکی از چهره‌های متنفذ جریان اصولگرا شناخته می‌شود، چهره پر نفوذ دیگری را نیز در خود جای داده است؛ محمدرضا باهنر، دبیر کل جبهه پیروان. اما آنطور که صفر نعیمی رز به خرداد می‌گوید احتمالا راه این دو جبهه، یعنی جبهه رهروان و جبهه پیروان تا حدود زیادی از هم جدا خواهد بود. او توضیح می‌دهد: «جبهه پیروان محل تجمیع قسمتی از نیروهای اصولگرای محض است اما جبهه رهروان قرار است به تشکلی برای اصولگرایان معتدل تبدیل شود.»
 
فراکسیون رهروان هم اکنون نیز برخی چهره‌های اصلاح‌طلب را هم در ترکیب خود می‌بیند. این ویژگی اگر به جبهه رهروان تحت حمایت علی لاریجانی هم تسری پیدا کند، امکان ائتلاف آن را با دولتی‌ها افزایش خواهد داد و به همان نسبت امکان نزدیکی با اصولگرایانی که می‌خواهند خطوط متمایز کننده آنها با دیگران و از جمله دولت همچنان پر رنگ باشد، کاهش می‌یابد. محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان قبلا حتی از احتمال نزدیکی این تشکل با جبهه پایداری گفته بود و این سیاست قطعا نمی‌تواند مورد قبول هواداران لاریجانی باشد. در این شرایط است که صفر نعیمی تاکید می‌کند: «ما هیچ افقی برای ائتلاف با گروه‌هایی مثل جبهه پیروان در نظر نگرفته‌ایم، هر چند اگر زمینه آن ایجاد شود از آن استقبال می‌کنیم.»
 
بدین ترتیب به نظر می‌رسد اصولگرایان معتدل‌تر از همین الان راه خود را دیگر اصولگرایان جدا کرده‌اند. چیزی که نتیجه اولیه آن نرسیدن دوباره اصولگرایان به وحدت برای ورود به انتخابات خواهد بود. اما نتیجه مهم‌تر آن می‌تواند نزدیک شدن بخشی از این جریان به دولت باشد. به نظر می‌رسد تاکید سخنگوی فراکسیون رهروان بر اینکه جبهه تحت حمایت علی لاریجانی متشکل از «اصولگرایان معتدل» خواهد بود بیشتر متوجه چنین سیاستی است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین