کد خبر: ۲۸۷۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹

مردان هسته‌ای در وین، مردان فرهنگی در ترکمنستان

اما نکته‌ای که در این میان به ذهن خطور می‌کند، این است که چرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به جای برگزاری هفته‏ فرهنگی، به برگزاری روزهای فرهنگی قناعت کرده است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزهای فرهنگی ایران» در ترکمنستان در عشق‌آباد ترکمنستان از 14 اسفندماه برای مدت 4 روز برپا شد.

به گزارش ایسنا، در پی برپایی این هفته فرهنگی که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان ترتیب یافته است، رضا عزیزیان - کارشناس فرهنگی - در نوشتاری، به تحلیل و تمجید این رویداد بین‌المللی پرداخته است که درآستانه‌ی سفر رییس جمهور کشورمان به ترکستان انجام شد.

در این متن آمده است: «به منظور تحقق یکی از اهداف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور جمعی ازمقامات عالی‌رتبه‏ ترکمن، سفیران، نمایندگان سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف مقیم عشق‌آباد، استادان و دانشجویان آکادمی علوم و هنر ترکمنستان، ایرانیان مقیم، بازرگانان، معلمان مجتمع‌ آموزشی ایران و استادان و فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی کشورمان، در تالار مقام‌ لار مرکز فرهنگی ترکمنستان در عشق‏‌آباد، برگزار شد.

معرفی جوانب مختلف فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین به جهانیان یکی از اهداف اصلی این سازمان است که به عنوان پایگاه دیپلماسی عمومی کشورمان در قالب برگزاری هفته‌های فرهنگی به دنبال تحقق آن است. در حقیقت برگزاری روزهای فرهنگی در یک دوره زمانی فشرده و کوتاه که به طور عمده تحت عنوان هفته‌های فرهنگی برپا می‏‌شود، به ترسیم ابعاد مختلفی از فرهنگ و تمدن ایران در بخش‌های مختلف فرهنگ و هنری همچون سینما، تئاتر، صنایع دستی، نقاشی، موسیقی و خوشنویسی می‌پردازد که برگزاری این هفته‌ها معمولاً با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شده و در رسانه‌های این کشورها نیز انعکاس مطلوبی دارند.

در افتتاحیه ‏روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان، آناگلدی قاراجااوف، وزیر فرهنگ این کشور، برگزاری این جشنواره هنری را موجب بسط، توسعه و تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت که هدف اصلی از برگزاری این رویداد مهم فرهنگی، ارتقا و تحکیم همکاری‌ها بویژه تداوم حُسن همجواری ما بین دو کشور است.

ابوذر ابراهیمی‌ ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز که به نمایندگی از مسئولان فرهنگی کشورمان در آیین افتتاحیه این جشنواره حضور داشت، با حضور در جایگاه سخنرانی، به تشریح اشتراکات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور پرداخت و گفت که قلب‌‏های دو ملت ایران و ترکمنستان همواره به یکدیگر نزدیک‌اند که در واقع ما یک روح در دو بدن هستیم.

ابراهیمی‌ ترکمان در شرایطی به عنوان سخنران ویژه مراسم در جایگاه حاضر شد که در گذشته‌ای نه چندان دور، به عنوان وابسته فرهنگی چهره‌ای ناآشنا برای هنرمندان و فرهنگیان کشور ترکمنستان نبوده است. وی در سخنان خود از «مختومقلی فراغی» یاد کرد که از نام‌آوران عرصه ادب این سرزمین است.

ابراهیمی ترکمان وجود مقبره‌ این شهیر ترکمن را در ایران به عنوان یکی از پررنگ‌ترین نقاط اشتراکات فرهنگی دو کشور یاد کرد و به تشریح وجوه شخصیتی این فرهیخته نام آشنا پرداخت که این یادکرد و ریزبینی، تشویق بی‌امان حاضران در سالن را که اکثراً ترکمن بودند به همراه داشت و به نوعی استفاده از موقعیت برای ایجاد تعامل بیش‌تر از نوع فرهنگی آن بود.

بیان این سخنان از سوی عضو ارشد هیأت ایرانی کافی بود تا سالن باشکوه و بزرگ مقام‌لار عشق‌آباد به وجد بیاید و با ابراز احساسات ممتد، به تحسین فرهنگ و ادب غنی ایرانی بپردازد.

به هر حال این مجمل، فرصتی برای اقرار به فرهنگ ایرانی بود. این تحسین ادب و هنر ایرانی و فرهنگ‌دوستی ایرانیان در عشق‌آباد در شرایطی صورت گرفت که مذاکرات مردان هسته‏ای ایران در قلب اروپا و مقاومت آنان در قبال زیاده‌خواهی‏‌های برخی از کشورها نیز تحسین جهانی را در پی‏ داشت و تقارن این دو با یکدیگر در یک فاصله‏ زمانی کوتاه توانست، تابلوی هنری زیبایی که جمله پرمعنای «ما می‌توانیم» روی آن حک شده است را به تصویر درآورد.

اما نکته‌ای که در این میان به ذهن خطور می‌کند، این است که چرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به جای برگزاری هفته‏ فرهنگی، به برگزاری روزهای فرهنگی قناعت کرده است؟

به نظر می‌‏رسد با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای اقتصاد مقاومتی، مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تلاش‌اند تا با برگزاری روزهای فرهنگی به جای هفته‏‌های فرهنگی، با کاستن از زمان و به تبع آن هزینه‏‌های اجرای چنین برنامه‌هایی، ایران حضور فرهنگی پررنگی در اقصی نقاط جهان داشته باشد.

به هر روی، برگزاری روزهای فرهنگی ایران در عشق‌آباد هر چند کوتاه بود؛ ولی توانست اهالی ادب و هنر و سفیران و نمایندگان فرهنگی سایر کشورها را به تحسین از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی وادارد و تجربه‌ای نو در برگزاری چنین برنامه‌هایی به شمار می‌رود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین