کد خبر: ۳۱۲۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷

نماینده مجلس: ذخایر آب ایران 55 درصد کاهش یافت

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم برداشت های بی رویه، ذخایر آب کشور 55 درصد کاهش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد تقی توکلی چهارشنبه شب در نشست با خبرنگاران استان افزود: میزان ذخایر آب کشور از 92 میلیارد متر مکعب در حال حاضر به حدود 45 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وی با انتقاد از برداشت های بی رویه و غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اظهار داشت: خشکسالی های پس از سال 79 تاکنون، برداشت های تجمعی، کاهش بارندگی و افزایش دما موجب وضعیت نابسامان ذخایر آبی کشور شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برداشت از منابع آبی کشور روزانه بیشتر می شود و در حال حاضر وضعیت آبهای زیرزمینی کشور بسیار نامطلوب شده است.

وی با تاکید بر اجرای سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی و باغات گفت: سال گذشته 20 هزار میلیارد ریال در این راستا هزینه شده و امسال نیز 20 هزار هکتار از اراضی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از کشت گیاهان آبدوست در کشور و استان گفت:مصرف سه هزارو 300 لیتر آب در کشاورزی تنها 10 هزار ریال درآمد دارد که این میزان ارزش افزوده بسیار اندکی است.

توکلی ادامه داد: صدور محصولات آبدوست از جمله هندوانه که اغلب به عراق صادر می شود به معنای صادرات ارزان قیمت آب کشور است.

وی ادامه داد: 92 درصد غذای کشور از زمین های آبی و هشت درصد از غذای دیم تامین می شود و این در حالی است که 20 تا 40 درصد غذای کشورهای دنیا از زمین های آبی و مابقی توسط اراضی دیم تامین می شود.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: 10 میلیون هکتار زمین دیم در کشور وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای تهیه و تامین غذای کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین