کد خبر: ۳۱۳۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
دیپلماسی فعال ایران برای حل بحران‌های خاورمیانه

دیپلماسی به‌جای جنگ؛ سفر ظریف به سوریه، لبنان، پاکستان و هند+تصاویر

رسانه‌ها سفر «محمد جواد ظریف»به کشورهای سوریه، لبنان، پاکستان و هند را بخشی از دیپلماسی فعال و تلاش‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای بخصوص مساله سوریه توصیف کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- ظریف در این دور از سفر، ابتدا به لبنان رفت و از آنجا عازم سوریه، پاکستان و هند شد و دیدارهای مهمی روز پنجشنبه با مقامات ارشد اسلام‌آباد داشته و محور این دیدارها و گفت وگوها مسایل مهم منطقه ای، توافق هسته‌ای، بحران یمن و سوریه، گسترش همکاری های دوجانبه و چند جانبه ذکر شده است. 

دیپلماسی به‌جای جنگ؛ سفر ظریف به سوریه، لبنان، پاکستان و هند+تصاویر

به گزارش آفتاب، وزیر خارجه کشورمان در مدت اقامت 10 ساعته خود در اسلام‌آباد، با محمد نواز شریف نخست وزیر، سرتاج عزیز همتای خود، رضا ربانی رییس مجلس سنا و سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی این کشور دیدار کرد و همچنین با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای پاکستانی خود، به سؤالات متعدد خبرنگاران پاسخ گفت و سخنرانی در کمیته امور خارجی مجلس ملی پاکستان برنامه پایانی ظریف در این سفر فشرده بود.

در دیدار ظریف با مقامات پاکستان چه گذشت؟

گفت وگو و دیدارها حکایت از آن داشته که زمینه های همکاری دوجانبه میان دو همسایه بسیار گسترده است و اراده مقامات دو کشور بر توسعه روابط و مناسبات فراتر از همکاری های اقتصادی معطوف است و دو کشور در زمینه های امنیتی، کنترل مرزها، فرهنگی و ... همکاری های خوبی دارند که تقویت این همکاری ها به نفع دو ملت و به نفع صلح و امنیت منطقه است.

دیپلماسی به‌جای جنگ؛ سفر ظریف به سوریه، لبنان، پاکستان و هند+تصاویر

وزیر خارجه کشورمان همچنین با اشاره به شرایط وخیم انسانی ناشی از استمرار بحران یمن اظهار کرد: تحولات جاری در یمن و در عین تخریب زیرساخت های این کشور، موجب بروز مشکلات اساسی برای زندگی عادی مردم شده است. تنها راه حل یمن، راه حل سیاسی است و نیازمند رجوع تمامی طرف ها در این کشور به گفت وگوهای یمنی- یمنی است.

ربانی نیز در این دیدار با اشاره به موفقیت ایران در دستیابی به توافق هسته ای اظهار کرد: ما از دستاورد و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای خرسندیم و آن را به فال نیک می گیریم.

مقامات پاکستان اعلام کردند که دو کشور در زمینه های اقتصادی، مبارزه با جنایات سازمان یافته و تروریسم، انرژی و خط لوله گاز و پیشبرد همکاری ها، امکانات و ظرفیت های خوب را در اختیار دارند و مجلس سنای این کشور از تقویت مناسبات در کشور حمایت می کند و از هر گونه تلاشی دریغ نکرده و نخواهد کرد.

همچنین عصر پنجشبه سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان و ظریف دیدار و گفت وگو داشتند و بر نقش بارز پارلمان ها در تصویب موافقتنامه های امنیتی بین دو کشور تصریح شد.

در دیدار و گفت وگوی وزرای خارجه ایران و پاکستان نیز بر این نکته تأکید شد که زمان تمرکز کامل ایران بر همکاری های منطقه ای فرا رسیده است و ظریف در نشست خبری مشترک با سرتاج عزیز اعلام کرد: نیازمند تلاش ها و همکاری های بیشتر برای رسیدن به اتحاد منسجم تر در منطقه و همکاری مؤثرتر در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت در منطقه هستیم و امیدواریم که بتوانیم با همکاری همه کشورهای منطقه، نقش موثرتر در حل مسایل منطقه از جمله یمن، سوریه، عراق، افغانستان و دیگر بخش های منطقه داشته باشیم و ما اعتقاد داریم که پاکستان نقشی مسؤولانه در این زمینه در منطقه ایفا کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اکنون که زمینه رفع تحریم ها و برداشته شدن موانع موجود در مسیر همکاری های گسترده تر دو کشور فراهم شده است، امیدواریم کار بر روی طرح خط لوله گاز و همچنین همکاری های بانکی و مالی میان دو کشور جدی تر از گذشته و معنادار تر ادامه یابد.

سرتاج عزیز نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک در پاسخ به این سؤالی که آیا گفت وگوهای سازنده میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان برای حل موضوع هسته ای می تواند الگوی خوبی برای حل تنش های قدیمی میان پاکستان و هند باشد، گفت: دولت پاکستان همواره اعتقاد به گفت وگو و مذاکره برای حل مسایل داشته است و در همین راستا قرار است بنده در اواخر ماه جاری میلادی برای انجام مذاکراتی درخصوص برخی مسایل مورد اختلاف هند و پاکستان به دهلی نو سفر کنم.

سرتاج عزیز همچنین در خصوص تحولات اخیر افغانستان و روند مذاکرات صلح این کشور گفت: ما همچنان معتقدیم که صلح و آشتی میان دولت کابل و طالبان افغانستان بهترین گزینه برای کمک به امنیت و ثبات این کشور است.

سفر به دهلی‌نو و گفت‌وگو با مقامات هند

در ادامه این سفر دوره ای وزیر خارجه کشورمان پنجشنبه شب وارد دهلی نو شد و در فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی در جمع خبرنگاران توسعه روابط دوجانبه بین ایران و هند را مهمترین هدف سفر خود به دهلی نو عنوان کرد و افزود: فضای جدید پس از توافق هسته ای فرصت مناسبی برای توسعه دو کشور فراهم کرده است.

دیپلماسی به‌جای جنگ؛ سفر ظریف به سوریه، لبنان، پاکستان و هند+تصاویر

«ایران روابط بسیار خوبی با هند به عنوان یک کشور بزرگ منطقه و عضو عدم تعهد دارد و دیدگاه های دو کشور در بسیاری از زمینه ها به هم نزدیک است» ظریف در ادامه ضمن بیان نکته فوق افزود که این سفر فرصت مناسبی برای گسترش روابط بین دو کشور بعد از توافق هسته ای و حذف برخی موانع فراهم می کند.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در دیدار نخست وزیر هند خواستار تمرکز رایزنی های دو کشور بر اولویت های کارآمدتر و عینی تر شد و تاکید کرد ایران و هند با توجه فضای جدید و مستعد کنونی گام بلندی برای توسعه روابط بردارند.

' محمد جواد ظریف' با تشریح نتایج به دست آمده از 'توافق برجام ' با پنج به علاوه یک خاطر نشان کرد: توافق برجام خواست‌های دو طرف مذاکره را به طور متوازن تامین کرد و آثار سازنده ای بر تحولات منطقه درچهارچوب ترویج رویکرد گفت وگو و همکاری و انتخاب گزینه دیپلماسی به جای جنگ و بی‌ثباتی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به آثار مخرب خشونت و افراط گرایی در کشورهای سوریه ،عراق،یمن و افغانستان که مظاهر حیات اجتماعی را هدف زشت ترین اعمال تروریستی قرارداده اند خاطرنشان کرد:این وقایع مسوولیت کشورهای مستقل و غیر متعهد را در یافتن راه حل های شایسته دوچندان می کند.

نخست‌وزیر هند نیز با اشاره به نتایج دیدار خود با دکتر روحانی در حاشیه اجلاس اوفای در روسیه اظهار کرد:بعد ازاین دیدار همه مسوولان کشور را برای آغاز دور جدیدی از روابط با ایران آماده کرده‌ام.

 نارندرا مودی روز جمعه در دیدار با محمد جواد ظریف در دهلی نو افزود: من به شدت تحت تاثیر افکار مثبت و سازنده دکتر روحانی در اجلاس اوفا قرار گرفتم و جدیت ایشان را برای توسعه روابط بین دوکشور احساس کردم.
 
 در دیدار ظریف و اسد چه گذشت؟
 
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در سفری به سوریه با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بهترین راهکارها برای حل مسالمت‌آمیز جنگی که بر سوریه تحمیل شده است، مورد بررسی قرار گرفت.

دیپلماسی به‌جای جنگ؛ سفر ظریف به سوریه، لبنان، پاکستان و هند+تصاویر
 
ظریف تاکید کرد که اراده ملت سوریه باید قطب نمای هرگونه اندیشه و تفکر مطرح برای حل بحران سوریه باشد. بشار اسد نیز با قدردانی از حمایت ها و کمک های ایران به سوریه از تلاش های صادقانه ای که کشور دوست ایران برای توقف جنگ تحمیل شده بر سوریه و حفاظت از حاکمیت و وحدت سرزمینی آن ابراز خرسندی کرد.
 
در این دیدار ولید المعلم معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه، بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه ای رییس جمهوری سوریه ، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه ، حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران و محمدرضا رئوف شیبانی سفیر ایران در سوریه حضور داشتند.

سفر به لبنان

ظریف پس از سفر به سوریه، به لبنان سفر کرده بود و با گروه‌های فلسطینی، وزیر خارجه و رییس‌ مجلس لبنان و همچنین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

دیپلماسی به‌جای جنگ؛ سفر ظریف به سوریه، لبنان، پاکستان و هند+تصاویر

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با جبران باسیل همتای لبنانی‌اش در یک نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران حاضر در محل وزارت امور خارجه لبنان گفت: ما لبنان را به عنوان نمونه‌ای می‌شناسیم که در مذاکرات هسته‌ای تلاش کردیم این نمونه را اجرا کنیم.

ظریف با بیان این که لبنان نماد گفت‌وگو و تعامل سازنده بین گروه‌ها، قومیت‌ها و طوایف مختلف است، گفت: ما هم تلاش کردیم از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده نشان دهیم مشکلات جهانی با فشار و تحریم قابل حل نیست بلکه فقط از طریق گفت‌وگوی سازنده و احترام متقابل قابل حل است. امروز با حل مسأله هسته‌ای بهانه عمده برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی از نتانیاهو گرفته شد و به همین دلیل می‌بینیم نتانیاهو این روزها غم‌زده است چون دنیا توانسته یک موضوع را از طریق گفت‌وگو حل کند.

تلاش برای پایان دادن به بحران‌های منطقه
  
 همچنین برخی رسانه‌ها با انتشار گزارش‌های مختلفی از سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به کشورهای سوریه، لبنان، پاکستان و هند، انجام این سفرها را بخشی از دیپلماسی فعال و تلاش های ارزنده جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به بحران های منطقه ای بخصوص مساله سوریه توصیف کرده‌اند.

شین هوا خبرگزاری رسمی چین روز جمعه گزارش کرده که وزیر خارجه ایران با «بشار اسد» رییس جمهور و «ولید معلم» همتای سوری خود، راهکارهای پایان جنگ در سوریه را بررسی کرده اند.

تارنمای «انگلیش نیوز» چین هم گزارش کرده که ایران راهکارهای پیشنهادی خود را برای سوریه مطرح کرده است. بر اساس این گزارش، بازنویسی قانون اساسی، تشکیل دولت واحد ملی، برقراری آتش بس و انجام انتخابات پارلمانی تحت نظارت بین المللی از جمله پیشنهادهای مهم ایران برای حل بحران سوریه است. این گزارش اضافه می کند که از دیدگاه دولت سوریه این پیشنهادها قابل قبول است به این شرط که هر مرحله مورد همه پرسی عمومی قرار گیرد.

تلویزیون مرکزی چین هم گزارش کرده که پیش از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه، وی با مقام های قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد در باره این پیشنهادها بحث و تبادل نظر کرده و موافقت آنها نیز اعلام شده است.

بنابر گزارش این رسانه ها، از دیدگاه تهران توافق وین نشان داد که تحریم و توسل به زور راه حل مسائل نیست و خاورمیانه نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. ایران معتقد است که فقط با دیپلماسی و رهیافت سیاسی می توان برای پایان دادن به مناقشات و جنگ ها راه حل های مناسبی یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
فريبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
12
ديپلماسي همان راهي ست كه سالها پيش مي بايست اختيار ميكرديم!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین