کد خبر: ۳۱۸۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

سازمان ملل به برافراشته شدن پرچم فلسطین رأی مثبت داد

واحد مرکزی خبر نوشت: شبکه الحدث از رای مثبت 119 عضو مجمع عمومی سازمان ملل به برافراشته شدن پرچم فلسطین در برابر دفاتر و ساختمان های سازمان ملل، خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه الحدث از رای مثبت 119 عضو مجمع عمومی سازمان ملل به برافراشته شدن پرچم فلسطین در برابر دفاتر و ساختمان های سازمان ملل، خبر داد. 8 عضو مجمع عمومی رای منفی و 25 عضو رای ممتنع به این مصوبه دادند .

پرچم فلسطین براى نخستین بار در هفتاد سالى که از تاسیس سازمان ملل مى گذرد، در مقر این سازمان و همه نهادهاى زیر مجموعه آن به اهتزاز در خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، مجمع عمومی سازمان ملل عصر پنج شنبه با تصویب قطعنامه ای با موضوع « استحکام بخشی به نظام سازمان ملل » که بیش از پنجاه کشورهای جهان بانی آن بودند بر اهتزاز پرچم فلسطین در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک و دیگر نهادهای این سازمان تاکید کرد.

این قطعنامه در آستانه برگزاری هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل که دو هفته دیگر، جمعه بیست و پنج سپتامبر، سوم مهر و با حضور سران کشورهای جهان و از جمله آقای روحانی، رئیس جمهور کشورمان برگزار می شود، از سوی بیش از پنجاه کشور و از جمله جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود که با 119 رای موافق، هشت رای مخالف و 45 رای ممتنع تصویب شد.

در این قطعنامه آمده است: با توجه به اینکه کشور فلسطین در 29 نوامبر 2012 میلادی، نهم آذر1391 با تصویب قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان کشور ناظر غیر عضو این سازمان برگزیده شد، در نتیجه پرچم این کشور نیز باید در مقر اصلی سازمان در کنار پرچم دیگر کشورهای عضو برافراشته شود.

کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، اسرائیل، مارشال آیلند، میکرونیزیا، پالائو و توآلو هشت کشوری بودند که با اهتزاز پرچم مخالف و در نتیجه به پیش نویس قطعنامه نیز رای منفی دادند.

نماینده ناظر فلسطینی ها در سازمان ملل نیز پس از رای گیری و تصویب قطعنامه گفت: مجمع عمومی سازمان ملل امروز با این اقدام خود این پیام را ارسال کرد که مردم نمی توانند در مسیر طولانی خود به سوی موفقیت نادیده گرفته شوند.
وی افزود: فلسطینی ها بیش از پنج دهه تحت اشغال نیروی اشغالگر به سر برده اند و همچنان که بیش از پنج میلیون آواره فلسطینی در اردوگاه های گوناگون به سر می برند در انتظار آگاهی جهان از حقوقشان هستند.

ریاض منصور گفت: بسیار خرسندیم که درخواست ما در مجمع عمومی سازمان ملل به درستی تامین شده و نتیجه آراء امروز نشان دهنده مشروعیت آمال و آرزوهای مردم فلسطین است.

وی در جمع خبرنگاران نیز با قدردانی از 54 کشور بانی متن پیش نویس قطعنامه و حمایت های گسترده در تصویب آن افزود: 119 کشور رای موافق و فقط هشت کشور رای منفی داده بودند.
نماینده ناظر فلسطینی ها در سازمان ملل گفت: با تصویب این قطعنامه تاریخی در مجمع عمومی سازمان ملل می توانیم پرچم خود را در کنار پرچم دیگر کشورها در سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن به اهتزاز در آوریم.

ریاض منصور با اشاره به اینکه پیش از این هیچ کشور غیرعضو ناظر پرچم خود را در سازمان ملل به اهتزاز در نیاورده و فلسطینى ها نخستین کسانی هستند که موفق به این اقدام شده اند، گفت: ما قانون بین المللی را از شکل سنتی خود به شکل خلاقانه نوینی تبدیل کرده ایم و این فقط بدان دلیل است که رژیم اشغالگر از بیرون رفتن از سرزمین ما خودداری می کند.

وى افزود: ما با کمک جامعه بین المللی هر چه در توان داریم برای باز کردن درهای جدید برای اهداف خودمان به کار خواهیم گرفت.
نماینده ناظر فلسطین در سازمان ملل درباره حضور رئیس تشکیلات خودگردان نیز گفت: همزمان با برافراشته شدن پرچم فلسطین در مقر سازمان ملل متحد واقع در نیویورک که با حضور محمود عباس در ماه سپتامبر و به هنگام برگزاری نشست های عالیرتبه در مجمع عمومی سازمان ملل صورت می گیرد، پرچم ما در همه مناطق و اماکن فلسطین به منظور نشان دادن رفراندوم برای پایان اشغالگری و استقلال فلسطین به پایتختى بیت المقدس بر افراشته خواهند شد.

منصور در واکنش به سخنان نماینده رژیم جعلى صهیونیستى نیز گفت: درباره افراشتن پرچم خود از اسرائیل اجازه نخواهیم گرفت و یا این موضوع را با هیچکس دیگر به جز سازمان ملل در میان نمی گذاریم زیرا این فقط موضوعی است که به مردم فلسطین ارتباط دارد و تعیین سرنوشت به دست خود مردم است.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم پیش از رای گیری با اعلام مخالفت کشور متبوعش با تصویب این قطعنامه گفت: آمریکا همچنان بر دستیابی به صلحی که فلسطینی ها و اسرائیل سزاوارش هستند، متعهد است، ایجاد دو کشوری که توام با استقلال و تمامیت ارضی فلسطینی ها و اسرائیل بتوانند توام با صلح در جوار یکدیگر زندگی کنند.

سامانتا پاور با تاکید بر اینکه برافراشتن پرچم فلسطینی ها در مقر سازمان ملل جایگزینی برای توافقات نیست و دو طرف را به صلح نزدیک تر نمی کند، افزود: همه ما می دانیم قطعنامه ای عادلانه و جامع خواهد بود که فقط از طریق مصالحه و مذاکرات توافق شده از سوی دو طرف حاصل شده باشد و همان قطعنامه می تواند به درگیری ها خاتمه دهد.

وى افزود: آمریکا به این قطعنامه رای مخالف خواهد داد و این به معنای موافقت با وضع کنونى و رد آمال و آرزوهای فلسطینی ها برای داشتن کشوری مستقل نیست بلکه رای ما منعکس کننده این واقعیت است که دو طرف نهایتا باید خود گام های سازنده و مسئولانه لازم برای دستیابی به راه حلی برای دو کشور را برداشته و به چرخه خشونت و مرارتی پایان دهند که مدت های طولانی در خاورمیانه جریان دارد.
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز پس از تصویب قطعنامه ضمن ابراز نارضایتی از موفقیت فلسطینی ها، گفت: زندگی فلسطینی ها و اسرائیلی ها همچنان یکسان خواهد بود چه این پرچم در نیویورک برافراشته شود و چه برافراشته نشود.

ران پروزر افزود: هدف اصلی تصویب چنین قطعنامه ای فقط برداشتن عکس تاریخی است، فلسطینی ها می خواهند رهبران جهان و رسانه ها را گرد آورند تا همه بالا بردن پرچم توسط محمود عباس را نظاره گر باشند، آنها می خواهند از اعتبار سازمان ملل به عنوان پیش زمینه ای برای این اقدام نمایشی خود استفاده کنند.

بر اساس این قطعنامه پرچم واتیکان، دیگر ناظر غیر عضو سازمان ملل نیز در کنار پرچم فلسطین در مقر سازمان ملل و دیگر نهادهای این سازمان در سراسر جهان به اهتزار در خواهد آمد.
در این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل درخواست شده است که 15 روز پس از تصویب، برای اهتزاز پرچم در هفتادمین دوره مجمع عمومی و دفاتر سازمان ملل اقدامات ضروری را انجام دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین