کد خبر: ۳۱۸۶۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
اولین ناکامی جمهوریخواهان در برابر دموکرات‌ها درباره "برجام"

شکست سنگین جمهوری‌خواهان؛ برجام از سد سنا گذشت/اوباما: این پیروزی دیپلماسی است

مجلس سنای آمریکا عصر پنج‌شنبه پس از ساعت‌ها بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران درباره کفایت مذاکرات رای‌گیری کرد که این موضوع با ۵۸ رأی موافق در برابر ۴۲ رأی مخالف، رای لازم را نیاورد.
آفتاب‌‌نیوز :
حامیان باراک اوباما در سنای آمریکا موفق شده‌اند که مانع از رای‌گیری درباره پیش نویس طرح انتقادی جمهوریخواهان از توافق هسته‌ای ایران شوند. رئیس جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای ناکامی جمهوریخواهان را «یک پیروزی برای دیپلماسی، منافع ملی آمریکا و امنیت جهان توصیف کرده است.»

به گزارش آفتاب، اوباما در بیانیه خود نوشته است: «از این‌که بسیاری از سناتورها توافق با ایران را شایسته دانسته‌اند دلگرم شده‌ام و از حمایت قوی قانون‌گذاران و شهروندان خوشحالم.»

روز پنجشنبه، ۵۸ سناتور که عمدتا جمهوریخواه هستند خواهان آغاز رای‌گیری شدند اما ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل با آغاز رای‌گیری درباره طرح مذکور مخالفت کردند. سنای آمریکا در کنترل جمهوریخواهان است اما این حزب نتوانست حد نصاب ۶۰ رای لازم را کسب کند.

بر اساس رویه درونی مجلس سنا، بحث در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی‌گیری انجام می‌شود.

نتیجه رای‌گیری مقدماتی امروز در سنای آمریکا پیروزی مهمی برای دولت باراک اوباماست که در هفته‌های گذشته سخت تلاش کرده بود با حفظ انسجام در اردوی دموکرات‌ها، مانع از مطرح شدن طرح مذکور در صحن سنا شود.

سناتور هری رید، رهبر اقلیت دموکرات، از پیروزی امروز اردوی حامیان توافق ابراز خرسندی کرده است اما جمهوریخواهان هنوز شکست را نپذیرفته‌اند.

سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا، بار دیگر خواهان انجام رای‌گیری شده است اما هنوز روشن نیست این تلاش وی به نتیجه برسد. او «کارشکنی» دموکرات‌ها را یک «تراژدی» توصیف کرد و گفت: «ما هفته آینده این مساله را دوباره به این مساله خواهیم پرداخت تا ببینیم شاید کسانی باشند که بخواهند نظرشان را عوض کنند.»

براساس گزارش بی بی سی، سناتور جمهوریخواه جان کورنین نیز وعده داد که تلاش برای رای گیری درباره توافق هسته‌ای هفته آینده ادامه پیدا کند. اما سناتور دیک دربین، از سناتورهای ارشد دموکرات در یک کنفرانس خبری خطاب به رهبری جمهوریخواهان گفت: «شما اگر خواستید می‌توانید ۱۰ بار دیگر هم خواهان رای‌گیری شوید، چیزی تغییر نخواهد کرد.»

بنا بر توافق کاخ سفید و کنگره، مجالس نمایندگان و سنای آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر (پنجشنبه آینده) فرصت دارند که در مخالفت با توافق هسته‌ای قطعنامه‌ای تصویب کنند. حتی اگر مخالفان بتوانند رأی‌گیری کنند و اکثریت سنا و مجلس نمایندگان به مخالفت با توافق رأی دهد، رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود مصوبه آن‌ها را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی آقای اوباما را ندارند.

از طرف دیگر، رهبری جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته است که رای‌گیری بر سر پیش‌نویس طرح انتقادی را کنار بگذارد و در عوض چند طرح دیگر از جمله «طرح حمایت از توافق» را به رای بگذارد تا دموکرات‌های کمتری به توافق رای مثبت بدهند. جمهوریخواهان همچنین قصد دارند طرح منع دولت از لغو تحریم‌های ایران را به رای بگذارند. جان بینر، رئیس‌جمهوریخواه مجلس نمایندگان پنجشنبه هشدار داد که احتمال دارد بر سر توافق هسته‌ای از باراک اوباما به دادگاه شکایت کند.

مجلس نمایندگان روز پنجشنبه طرحی را تصویب کرد که می‌گوید باراک اوباما به‌طور کامل مفاد توافق هسته‌ای را به کنگره ارائه نکرده است. منظور اصلی جمهوریخوا‌هان متن توافق‌های محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است که به کنگره تحویل داده نشده. جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان همچنین در نظر دارند طرحی را به تصویب برسانند که باراک اوباما را از لغو تحریم‌های ایران منع می‌کند.

لابی بانفوذ اسرائیل در آمریکا (ایپک) به شدت علیه توافق ایران فعالیت داشته و اعضای کنگره را به رد آن تشویق کرده بود.بنا بر گزارش‌ها، این لابی حداقل ۲۰ میلیون دلار صرف آگهی‌های تبلیغاتی علیه توافق ایران کرده اما این کمپین رسانه‌ای نتوانست در اردوی دموکرات‌ها شکاف جدی ایجاد کند. تنها چهار سناتور دموکرات با توافق هسته ای مخالفت کرده اند.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا روز گذشته به درخواست کفایت مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران رای منفی دادند. آن‌ها از این طریق امکان رای‌گیری درباره توافق را که می‌توانست رای منفی به همراه داشته باشد متوقف کردند.
 
روز گذشته و هم‌زمان با اوج‌گیری بحث بر سر توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا٬ سران سه کشور اروپایی بریتانیا٬ آلمان و فرانسه از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کردند. دیوید کامرون٬ نخست‌وزیر بریتانیا٬ فرانسوآ اولاند٬ رئیس‌جمهور فرانسه٬ و آنگلا مرکل٬ صدراعظم آلمان در یادداشتی مشترک در روزنامه واشنگتن پست نوشتند: «اکنون لحظه مهمی است. فرصتی حیاتی برای نشان دادن آن‌چه دیپلماسی قادر به دستیابی به آن است.»

آن‌ها در این مقاله مشترک از کنگره آمریکا خواستند تا توافق با ایران را تصویب کند٬ در عین حال از "مسئولیت مشترک" در مقابله با تهدید ایران مجهز به سلاح هسته‌ای سخن گفتند.

به گزارش دویچه‌وله، آن‌ها در این یادداشت بار دیگر تاکید کردند که توافق حاصل شده بین شش قدرت‌جهانی و ایران پاسخگوی نگرانی‌های جامعه جهانی در ارتباط با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. سران آلمان٬ بریتانیا و فرانسه نوشتند: «اطمینان داریم این توافق زیربنای حل دایمی مناقشه هسته‌ای ایران خواهد بود.»

توافق جامع هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی که پس از ۱۲ سال و بیش از ۲۲ ماه مذاکره سرانجام در تیر ماه امسال به دست آمده است با مخالفت‌هایی از سوی دلواپسان ایرانی٬ جمهوری‌خواهان در آمریکا و برخی کشورهای عربی و البته مخالفت سرسخت اسرائیل روبرو شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
1
25
ادم یاد دلواپسان در مجلس ایران میافتد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین