کد خبر: ۳۳۵۱۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
همه‌کاره بابک زنجانی در امور نفتی چه کسی بود؟

نوزدهمین جلسه دادگاه پرونده فساد‌نفتی/تاخیر 45 دقیقه‌ای بخاطر برف و غیبت بابک زنجانی/قاضی: برخی مسئولان سابق نفتی محاکمه می‌شوند

جلسه نوزدهم دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات متهمان پرونده نفتی امروز (دوشنبه) در حالی برگزار شد که بابک زنجانی متهم اصلی در آن حضور نداشت.
آفتاب‌‌نیوز :
نوزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی به نام های م.ش و ح.ف. ه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به صورت علنی به ریاست قاضی صلواتی در یک روز برفی برگزار شد. 

** تاخیر 45 دقیقه ای برگزاری دادگاه و ادامه یافتن بی‌وقفه جلسه 

به گزارش آفتاب، دادگاه امروز شاید به دلیل برفی بودن با تاخیر 45 دقیقه ای در ساعت 9 و 40 دقیقه آغاز شد که بعد از تلاوت چند آیه سوره تین توسط قاری، رییس دادگاه رسما جلسه را آغاز کرد و پس از بیان چند ماده از آیین دادرسی کیفری متهم ردیف دوم پرونده را برای قرائت ادامه دفاعیات به جایگاه احضار کرد. 

ساعت 9 و 45 دقیقه بود که م.ش با حضور در جایگاه به قرائت ادامه دفاعیات روز گذشته خود پرداخت و گفت: روز گذشته سعی کردم بر کذب بودن اتهام اخلال در نظام اقتصادی با توجه به وجود تناقضات مطالبی را بیان کنم. 

م.ش با اشاره به سوابق خدماتی خود و کمک حداکثری به ارگان ها و سازمان ها در زمان تحریم ادامه داد: با عدله بیان شده در روز گذشته اتهام انجام اعمال مجرمانه با علم و آگاهی و با اراده مجرمانه را رد کردم. 

این متهم نفتی با بیان این که 6 ماه پس از بازداشت مجموعه بابک زنجانی، این کارکنان حقیقت را در خصوص جعل اسناد افشا کردند افزود: این موضوع ثابت می کند بنده جایگاهی در این جعل سازی ها نداشتم. 

وی تاکید کرد: از آنجا که 49 درصد سهام اونور ایر ترکیه را به صورت خام و 51 درصد آن را به صورت امانی در اختیار داشتم می توانستم این سهام را نقدا به مبلغ 255 میلیون دلار فروخته و به کشور بازنگردم که در حقیقت این بازگشت من برای رفع سوء تفاهم بود. 

متهم ردیف دوم پرونده نفتی معادل 767 میلیون یورو بدهی بابک زنجانی در اسناد مجعول را با توجه به یک محاسبه سرانگشتی از عجایب کیفرخواست عنوان کرد و گفت: در کیفرخواست آمده است که بابک زنجانی شخصا نسبت به هزینه کرد مبالغ فوق در امور شخصی با کمک من پولشیویی و تقلب کرد بعد نیز آورده شده است که من بدهکار شده ام. 

وی افزود: در جای دیگری از این کیفرخواست آمده است من مبالغ فوق را در حق ذینفعان پرداخت کردم و در آخر نیزر گفته شده است با احتساب این مبالغ پرداختی بنده 45 میلیارد و 296 میلیون دلار طلبکار و 863 میلیون دلار بدهکار هستم که این رقم عجیب به تامل و تفحص و قضاوت عالی این مرجع قضایی نیاز دارد. 

** اینجا کلاس درس اقتصاد نیست

«م.ش» دربخشی از دفاعیات به دخالت و سیاست های دولت در اقتصاد اشاره کرد و درحال توضیح دادن آسیب پذیری اقتصاد ایران در شرایط اضطرار و تحریم بود، که قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: دفاعیات خود را ارائه کن، اینجا سر کلاس درس نیست که اقتصاد را تشریح می کنی.
متهم ادامه داد: برای اثبات در دفاعیاتم به این مورد اشاره کردم.

** خسارت 700 میلیون دلاری برای بازگرداندن اموال در خارج از کشور

متهم ردیف دوم نفتی با بیان اینکه بابک زنجانی گفته دو کشتی خریداری شده به نام من است، تصریح کرد: این کشتی ها بدون نام است و قرار بود آقای زنجانی پاسپورت دانمارکی بفرستد که کپی پاسپورت را فرستاد نه اصل آن را.

وی ادامه داد: در مورد موضوع اونورایر و فال نیز از بازپرس چندبار خواستار پیگیری شدم که بازپرس از من خواست دیگر موضوع را پیگیری نکنم در حالی که امکان خسارت 700 میلیون دلاری برای بازگرداندن این اموال وجود دارد.

** احقاق خسارت مادی و معنوی از «ج»/ مسئولان سابق نفتی محاکمه می شوند

«م.ش» با واکنش نشان دادن به اظهارات «س.ج» مدیرعامل وقت یک شرکت نفتی مبنی بر ذی نفوذ بودن این متهم، خاطرنشان کرد: متاسفانه این فرد این موضوع انحرافی را در اظهاراتش مطرح کرده است درحالی که اگر نفوذ داشتم 19 ماه در زندان نبودم؛ اما آقای «ج» تنها چهار ماه در حبس بود و بعد با قید وثیقه آزاد شد.

وی ادامه داد: جهت احقاق خسارت مادی و معنوی خود و خانواده علیه «ج» شکایت و موضوع را پیگیری می کنم که در این حین قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: اسم کسی را در دادگاه نیاور و به کسی توهین نکن و نماینده دادستان نیز بعد از صحبت های قاضی، گفت: هرگاه کم می آوری از دولت مایه می گذاری.

رضا نجفی ادامه داد: در جلسه روز گذشته نیز به جای دفاع دربرابر اتهامات وارده مباحث فلسفی مطرح کردی و قاضی نیز چنین ادامه داد: حق نداری راجع به متهمی که در جلسه حضور ندارد صحبت کنی و فقط دربرابر اتهامات از خود دفاع کن.

قاضی صلواتی افزود: این فردی که نام بردی و برخی مسئولان سابق نفتی در نوبت دوم این دادگاه محاکمه می شوند.

** نفتی که فروخته نشده پس گرفته شد

متهم ردیف دوم نفتی با اشاره به موضوع محموله های نفتی و بارگیری آن گفت: دو کشتی حامل محموله های نفتی در شهریور 91 بعد از چند محموله شرکت نیکو بارگیری و عودت داده شد؛ محموله نیکو به خانم «یو» بعد از بازداشت بابک زنجانی فروخته و سپس پس گرفته شد چون قرار بود نفت را بشکه ای 103 دلار بفروشند که این خانم بشکه ای 97 دلار خریداری کرد.

«م.ش» در حال توضیح دادن موضوع 104 میلیون یورو سرمایه بانک اف آی آی بی بابک زنجانی بود که قاضی صلواتی خطاب به او گفت: از بابک زنجانی دفاع نکن.

رئیس دادگاه افزود: این متهم چند جلسه و وکیل او نیز در دو جلسه در برابر اتهامات وارده دفاع کردند و شما در چارچوب از اتهامات خود دفاع کن.

** «ع.ز.م» همه‌کاره بابک زنجانی در امور نفتی بود

متهم ردیف دوم پرونده نفتی با بیان اینکه امور نفتی بابک زنجانی در اختیار فردی به نام «ع.ز.م» قرار داشت، گفت: این فرد همه کارهای نفتی از جمله محموله، تخلیه کشتی ها، اجازه مخازن نفت را انجام می داد و با توجه به اختیارات وسیع او کسی حق دخالت نداشت.

وی با تاکید براینکه هیچ سهم و شرکتی در شرکت های متهم اصلی نداشته و تنها یک کارگزار بوده است، ادامه داد: با «ع.ز.م» یک بار درگیر شدم و در پاییز سال 91 درنامه ای به بابک زنجانی خواستم استعفا دهم که آقایان «ج»، «د»، «ا» و «ب» از من خواستند زنجانی را تنها نگذارم.

**اصل بارنامه نفت را ندیدم

متهم ردیف دوم پرونده نفتی با تاکید براینکه او اصلا اصل بارنامه نفت را ندیده است، تصریح کرد: می گویند کالا به فال فروخته شده که این کذب محض است.

وی ادامه داد: با شرکت فال قراردادی امضا کردم که او امانتدار است و حق دخل و تصرف در کالا بدون اجازه صاحب کالا را ندارد.

** همه چیز در موررد شرکت ورشکسته فال

«م.ش» سپس با ارائه توضیحاتی درباره فال، گفت: شرکت فال را من شناسایی نکردم ؛ شرکت «پترو اویل» در ترکیه توسط یکی از دوستان آقای زنجانی به نام «ب» معرفی شده است؛ البته به جهت سوابق فعالیتی ام دورادور این شرکت را می شناختم.

نماینده دادستان در این هنگام خطاب به متهم پرسید: آیا فال یک شرکت ورشکسته است؟ که متهم پاسخ داد:بله.

وی درحال توضیح این مطلب بود که شرکت فال از دولت شارجه 1.2 میلیارد دلار طلبکار بوده و از این رو خود را تحت حمایت دولت درآورد که قاضی صلواتی گفت: اگر این شرکت ورشکسته بود چرا با او همکاری کردید که «م.ش» پاسخ داد: در ادامه توضیح می دهم و دوباره قاضی پرسید، پیگیری ها نشان می دهد فال ورشکسته بود.

متهم گفت، این شرکت الان فعال است اگر چه از نظر عملیاتی نمی تواند کار کند اما تحت حمایت دولت قرار گرفته تا از ورشکستگی رهایی یابد.

«م.ش» اضافه کرد: در حقیقت با شرکت «هواریزن انرژی» همکاری کردیم نه فال؛ و ضمانت یکی از سه مالک شرکت فال پای این بار بود.

این متهم وجود آب در نفت را ادعای واهی فال خواند و قاضی صلواتی نیز پرسید، یعنی مدعی هستید آب در نفت قاطی نشده است که متهم گفت، شده است؛ قاضی صلواتی ادامه داد، چه کسی این کار را کرد و متهم پاسخ داد، افرادی که در آنجا هستند.

وی از برگزاری جلسه سه جانبه با حضور خود، شرکت نیکو و فال بدون اجازه زنجانی و با اجازه «ی» معاون وقت وزارت اطلاعات در آن زمان و اعتراض شدید بابک زنجانی نسبت به برگزاری این نشست خبر داد و تصریح کرد: شرکت فال برای جداسازی آب از نفت و مدیریت ریسک هزینه درخواست کرد که با اعتراض شدید من و آقای زنجانی مواجه شد و این سرفصل دعوای حقوقی و کیفری با این شرکت بود.

** درخواست هزینه ها توسط شرکت فال دستاویزی برای تحویل ندادن کالا بود

متهم ردیف دوم پرونده نفتی با بیان اینکه سه بازرس انگلیسی برای پیگیری امور استخدام کردم، ادامه داد: مدارکی علیه فال بدست آوردیم و دریافتیم همه این هزینه هایی که این شرکت مطالبه می کرد دستاویزی برای تحویل ندادن محموله و خیانت در امانت بود که شرکت ایزو نیز در مقابل 700 میلیون دلار با احتساب ضرر و زیان درخواست خسارت از این شرکت کرد.

** بازداشت شدن در سه روز مانده به جلسه دادگاه شرکت فال

«م.ش» گفت: مناطق عربی به محلی ها در دعاوی بیشتر حق می دهند تا یک غریبه و اخیرا در دبی شرایط کمی بهتر شده است؛ با توجه به آشنایی که در شارجه داشتم موضوع را پیگیری نموده و قررا بود 12 مه سال 2014 به دادستانی برای دادگاه شرکت فال مراجعه کنم که متاسفانه چند روز قبل تر در کشور بازداشت شدم و موجبات خوشحالی شرکت فال فراهم شد.

قاضی صلواتی از متهم پرسید آیا مدارکی در این خصوص دارید که وی پاسخ داد، آری و قاضی مجددا پرسید چرا وقتی دادستانی و شرکت نفت به امارات رفتند وکلای شما حاضر به ارائه توضیحات نشدند که متهم گفت، در این باره توضیح می دهم.

متهم تصریح کرد: بیش از 20 بار به وکلایم نامه نوشتم و به بازپرس گفتم تا با آنها تلفنی صحبت نکنم مطمئن نمی شوند که واقعا خودم از آنها می خواهم همکاری کنند اما قبول نکردند.

وی در پاسخ به این سوال قاضی صلواتی که شرکت فال مدعی تسویه حساب است، گفت: بله اما 501 یلیون دلار را به ایزو پرداخت کرد، نه بیشتر؛ اسنادی در خارج از کشور دارم که گفتم به کشور بیاورند چون خیلی زور است عرب ها این پول را بخورند.

** اونور ایر و صددرصد سهام قطعی و امانی

متهم ردیف دوم پرونده نفتی به سهام اونور ایر اشاره کرد و گفت: 49 درصد سهام اونور ایر متعلق به خودم و 51 درصد آن نیز متعلق به نام فردی به نام «قدرت تونجز» بود که او یک وکالت نامه امانی برای مدیریت کل شرکت به بابک زنجانی داد.

قاضی صلواتی پرسید، صد درصد سهام متعلق به شما است؟ و متهم پاسخ داد: نه؛ قاضی ادامه داد: این فرد به شما وکالت داده است و متهم نیزادامه داد، این برای دولت ترکیه امکان پذیر نیست که کل سهام یک شرکت متعلق به فرد خارجی باشد و باید 51 درصد سهام متعلق به شهروند آنجا باشد.

وی اضافه کرد: قدرت تونجز چون معارض نداشت سهام را به فردی به نام «باگانا» فروخت و گزارش آن نیز مضبوط است در این لحظه وکیل شرکت نفت با اظهار گلایه از اینکه «م.ش» وکالت درستی برای پیگیری این پرونده در ترکیه به شرکت نفت نداده است، گفت: او تابعیت انگلیسی را روی وکالت نامه قید کرد که وزارت امور خارجه روی آن مهر نمی زند.

سپس حسین صمدی وکیل این متهم اظهارات وکیل شرکت نفت را اشتباه خواند و مدعی شد، وکالت نامه را خود شرکت نفت تهیه و موکلش فقط آن را امضا کرد.

«م.ش» با پایان بردن دفاعیاتش در برابر اتهامات وارده، این اتهامات را به شدت رد کرد و گفت: هیچ گناه و خطای قابل مجازاتی مرتکب نشده ام و از آنجا که معامله نفت در ایران کثیف نیست پس پولشویی نیز اتفاق نیفتاد.

وی ضمن اینکه از قاضی خواستار صدور حکم عادلانه شد، افزود: دفاعیات حقوقی و قضایی در این باره توسط موکلم ارائه می شود.

از آنجا که جلسه امروز با تاخیر 45 دقیقه ای آغاز شد، وقت تنفسی در دادگاه از سوی قاضی صلواتی اعلام نشد و دادگاه بدون وقفه تا ساعت 11 و 30 دقیقه ادامه داشت.

خبرنگاران با ورود به دادگاه حق همراه داشتن تلفن همراه را ندارند و از آنجا که طبق روال ساعت 8 و 55 دقیقه دادگاه آغاز می شود، تحریریه خبرگزاری ها در همان زمان سابق خبر را روی خروجی خبرگزاری قرار دادند و از برگزاری دادگاه با 45 دقیقه تاخیر اطلاعی نداشتند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
0
1
ادله درست است نه عدله
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین