کد خبر: ۳۳۶۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

حال دریاچه ارومیه بهتر شد

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام برنامه رهاسازی آب سدها در بهمن و اسفند امسال گفت: اتصال زرینه‌رود و سیمینه‌رود باعث بهبود اوضاع دریاچه ارومیه شد.
آفتاب‌‌نیوز : یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام برنامه رهاسازی آب سدها در بهمن و اسفند امسال گفت: اتصال زرینه‌رود و سیمینه‌رود باعث بهبود اوضاع دریاچه ارومیه شد.

به گزارش مهر سیدمرتضی موسوی با بیان اینکه حال دریاچه ارومیه رو به بهبود است به تأثیر مثبت اتصال زرینه‌رود و سیمینه‌رود اشاره کرد و گفت: آخرین تراز آبی دریاچه ارومیه 1270.27 متر نسبت به سطح دریاهای آزاد است که 24 سانتی‌متر پایین‌تر از تراز سال گذشته قرار داریم.

مدیرکل دفتر حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه اظهار داشت: اتصال دو رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود باعث شد تا آب‌هایی که پیش از این نمی‌توانستند به دریاچه راه یابند و به‌‌صورت ماندآب در منطقه باقی مانده و تبخیر می‌شدند، هم اکنون به‌سهولت وارد دریاچه شوند.
 
وی ادامه داد: با بارش‌های اخیر و رهاسازی 60میلیون مترمکعب آب از سد بوکان در آذرماه سال جاری تراز دریاچه رو به بهبود است. موسوی با ابراز اینکه بارش‌های اخیر نیز تأثیر مطلوبی در بهبود تراز دریاچه ارومیه گذاشته است، افزود: از ابتدای مهرماه سال آبی جاری تاکنون 103 میلی‌متر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم که نسبت به سال گذشته در همین مدت 24 درصد کاهش یافته است، ولی نسبت به متوسط بارش‌های بلندمدت منطقه، شاهد افزایش 43درصدی بارش‌ها بودیم.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه وضعیت آب ورودی به پیکره اصلی دریاچه ارومیه به لحاظ اجرای لایروبی‌هایی که در رودخانه‌های پیرامونی صورت گرفته، باعث شده تا جریانات ورودی به دریاچه دارای اثربخشی بیشتری باشند. با اجرای طرح اتصال رودخانه زرینه‌رود به سیمینه‌رود و بهره‌برداری از آن شاهد بازگشایی دوباره جریان آب از این مسیر بودیم.
 
موسوی اضافه کرد: بخشی از آبی که از سد بوکان و جریاناتی که در میان حوضه‌ها در اثر بارش‌های اخیر ایجاد شده بود از همین مسیر بازگشایی شده به پیکره اصلی دریاچه رسید. وی با بیان این مطلب که اگر تراز دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار دهیم، ملاحظه می‌شود که با افزایش بارش‌ها و رهاسازی آب از سد بوکان، تراز دریاچه از 1270.15 به 1270.27 رسیده است، گفت: در روزهای اخیر به‌ طور قابل توجهی تراز دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده است.
 
مدیرکل دفتر حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه مدیریت منابع آب ایران با اشاره به جریان رودخانه‌های مهابادچای و گدارچای و سیمینه‌رود به موازات رودخانه زرینه‌رود اظهارداشت: شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با استفاده از اعتباراتی که از ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت کرده است، با لایروبی رودخانه‌های مذکور و تجمیع جریان آنها، سبب شد تا آب چهار رودخانه در منطقه با انرژی کامل به پیکره اصلی دریاچه وارد شود.
 
وی تصریح کرد: انجام لایروبی رودخانه آجی چای در منطقه آذربایجان شرقی نیز سبب ورود جریان‌های آبی بیشتری به دریاچه ارومیه شد. موسوی با بیان اینکه، ‌هم اینک بیش از 50 سانتی‌متر از برنامه هدفگذاری شده سالانه از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم، اظهار امیدواری کرد: با افزایش نزولات آسمانی تا پایان سال جاری و بهره‌برداری از طرح‌های مصوب کارگروه ملی، انتظار می‌رود تراز دریاچه ارومیه به بیش از 1270.80 متر نسبت به سطح دریاهای آزاد برسد.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در افزایش تراز دریاچه ارومیه یادآور شد: یکی از این برنامه‌های زودبازده، انتقال آب از حوضه‌های مجاور است که امیدواریم از ابتدای سال 95 این طرح اجرایی شود. برنامه رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری در بهمن و اسفند ماه جاری به میزان 200 میلیون مترمکعب در دستور کار وزارت نیرو است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین