کد خبر: ۳۴۴۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

با مصوبه مجلس، بسیج تقویت می‌شود/ مخالفت دولت، مطهری و توکلی

نمایندگان مجلس کلیات طرح یک فوریتی تقویت بسیج مستضعفین را به تصویب رساندند.
آفتاب‌‌نیوز : نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با 150 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر طرح یک فوریتی تقویت بسیج را تصویب کردند.

محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود در باره این طرح خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت تقویت بسیج، اين طرح تهیه شده که در جهت آموزش نظامی آحاد ملت، تعلیم و ترویج ارزش‌های بسیج و آموزش‌های مورد نیاز در مواقع ضروری جهت کمک رسانی به مردم است چرا که ما معتقدیم بسیج باید تقویت شود.

وی همچنین به مخالفت نماینده دولت با این طرح که آن را دخالت در کار دیگر دستگاه‌ها می دانست، واکنش نشان داد و گفت: بسیج همواره در تمام عرصه‌ها جلوتر از ارگان‌های دولتی به عنوان یک نیروی مردم نهاد حضور داشته است و قرار نیست با طرح ارائه شده خللی در امور اجرایی وارد شود.

آموزش نظامی برای همه مردم الزامی شد


نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح تقویت بسیج مستضعفین که به عنوان اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه سپاه پاسداران صورت گرفت، با ماده یک این طرح با 122 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع موافقت کردند.

در ماده یک این قانون آمده است که هدف از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین ایجاد توانایی های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی و سازماندهی آنان به منظور دفاع همه جانبه از کشور نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش موثر و داوطلبانه در تمامی عرصه های حیات اجتماعی و پیشبرد اهداف و ضرورت های انقلاب اسلامی و تسریع در تحقق جامعه اسلامی از طریق ذیل است: آموزش نظامی آحاد مردم برای دفاع از کشور و نظام اجرا می شود، تعلیم و تربیت در زمینه های عقیدتی، سیاسی و تخصص های مورد نیاز،جذب و سازماندهی اعضای بسیج،تهیه و اجرای طرح های دفاعی، امنیتی و جهادی با هماهنگی سایر دستگاه های مربوط،تعمیق و ترویج ارزش ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر تفکر بسیجی در جامعه،کمک به کارآمدی نظام و سازندگی کشور و پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی،کمک به توسعه و رشد علمی، فناوری، ابتکارات و اختراعات بسیجیان وکمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه با هماهنگی مراجع ذیربط.

اما ماده 2 این طرح بحث برانگیز شد و مخالفت های بسیار باعث شد که این ماده به دلیل وجود ابهامات برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شود.

در این ماده آمده بود که در راستای ایفای وظایف سازمان بسیج مستضعفین رده‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور شامل شهرها، بخش‌ها، شهرک‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری، روستاها، مساجد و محلات، وزارتخانه‌ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها و مراکز ورزشی ایجاد می‌شود. کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی موظف به همکاری می‌باشند.

همچنین تبصره یک این ماده می افزاید: در کلیه کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، موسسات و شرکت‌های تولیدی و خدماتی پایگاه مقاومت بسیج تشکیل می‌شود. در تبصره 2 این ماده هم آمده است: کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 نسبت به راه‌اندازی رده‌های مقاومت و اجرای برنامه‌های بسیج همکاری و اقدامات لازم را برای تامین مکان، تجهیزات و نیروی انسانی با استفاده از امکانات موجود معمول دارند.

همچنین نمایندگان مجلس در ادامه ماده 3 این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع دادند.

این ماده مربوط به احداث پایگاه‌های مقاومت بسیج از سوی سازمان بسیج با همکاری دستگاه‌های دولتی، خصوصی و مردم در سطح کشور بود که در تبصره‌های آن وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و سایر نهادها موظف شده بودند در طراحی و اجرای طرح‌های جامع تفصیلی شهری و هادی روستایی، شهرهای جدید‌الاحداث، شهرک‌های مسکونی و صنعتی و مجتمع‌های تجاری و مناطق آزاد، اراضی مناسبی را برای احداث رده‌های مقاومت بسیج پیش‌بینی کند و پس از‌ آماده‌سازی و بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی و دولتی در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهند.همچنین مقرر شده بود در کلیه اماکن مذهبی کشور از قبیل مساجد و حسینیه‌ها مکان مناسبی برای ایجاد پایگاه مقاومت بسیج پیش‌بینی شود.

مخالفت مطهري و توکلي با امنيتي کردن فضاهاي مسکوني

علی مطهری از مخالفين این ماده بود که در تذکری گفت: حضور بسیج در شهرک‌های مسکونی ضرورتی ندارد بلکه آثار منفی دارد. همچنین حضور بسیج در شهرک‌های مسکونی حالت امنیتی به کشور می‌دهد، بنابراین اگر مقصود حفظ امنیت مجتمع‌های مسکونی است می‌توان از نیروی انتظامی استفاده کرد.

احمد توکلی نیز در جریان بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین این مساله را مطرح کرد که این طرح با اصل 60 قانون اساسی مغایرت دارد. در اصل 60 قانون اساسی آمده اعمال قوه مجریه جز در مواردی که در این قانون مشخص شده از طریق رئیس جمهور و وزراست، وظایفی که در این طرح برشمرده شده تماما و بدون استثنا وظایف قوه مجریه است این در حالی است که بسیج از نظر رده سازمانی زیر نظر نیروهای مسلح است.اگر چنین قانونی تصویب شود بخشی از وظایف قوه مجریه زیر نظر نیروهای مسلح می‌رود.

این نماینده مجلس افزود:‌ من فکر می‌کنم این مساله با اصل 60 قانون اساسی سازگار نیست و ممکن است شورای نگهبان آن را رد کند.

نمایندگان مجلس همچنین ماده 4  این طرح را تصویب کردند که به موجب این ماده دولت موظف است به منظور تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین و حضور بیشترین نیروهای مردمی در صحنه‌های دفاع از امنیت کشور، پیشبرد آرمان‌ها و مبانی اندیشه‌های انقلاب اسلامی، امکان استفاده از خدمت کارکنان بسیجی فعال شاغل را برای شرکت در آموزش‌ها و اردوها و سایر برنامه‌های بسیج به مدت 15 روز در سال جاری به جای خدمت اداری فراهم  کند.

در تبصره های این ماده آمده است «برنامه‌های آموزشی بسیج که برای ارتقای سطح آگاهی و کارایی بسیج برگزار می‌شود با هماهنگی دستگاه‌های دولتی به عنوان آموزش ضمن خدمت کارکنان محسوب شده و طبق مقررات از کلیه مزایای مربوط به آن نیز بهره‌مند می‌شوند. همچنین دولت موظف است در اجرای اصل 151 قانون اساسی و به منظور ارتقای سهم و حضور نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور در جغرافیایی هر شهرستان اراضی مناسبی را برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش‌ها در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهد».

همچنین نمایندگان با تصویب ماده 5 این طرح، مقرر کردند که داوطلبان عضویت در بسیج، پایگاه‌های مقاومت محلی و کانون‌های قشری از قبیل دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان، کارگران، اصناف، زنان، عشایر، فرهنگیان، ورزشکاران، هنرمندان، مداحان و اصحاب رسانه و متخصصان از قبیل مهندسان، نخبگان، پزشکان، اساتید، طلاب و روحانیون و حقوقدانان جذب و ساماندهی شوند.

به گزارش خبرآنلاین،‌نمایندگان همچنین تبصره این ماده را نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی اسلامی ارجاع دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین