کد خبر: ۳۴۵۵۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶

مذاکرات ژنو 3 سوریه همچنان در هاله‌ای از ابهام/ سازمان ملل: مذاکرات امروز آغاز می‌شود

در حالی قرار است امروز (جمعه) مذاکرات ژنو3 برای حل بحران سوریه با دیدار دی‌میستورا با هیات دولت و مخالفان به شکل جداگانه آغاز شود که همچنان موضع مخالفان نسبت به مشارکت در این نشست مبهم است.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، مسئولان سازمان ملل امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو اعلام کردند که مذاکرات سوریه در موعد مقرر (امروز 29 ژانویه) برگزار می‌شود اما تاکید کردند که هنوز مشخص نیست چه کسانی در مذاکرات حاضر خواهند بود و زمانبندی مذاکرات نیز مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل اعلام کرد که به عنوان گام نخست امروز استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با بشار الجعفری نماینده سوریه در مذاکرات و هیات همراه وی دیدار می‌کند و پس از آن با هیات مخالفان حاضر در ژنو به شکل جداگانه گفت‌وگو می‌کند.

این درحالی است که مخالفان سوریه روز پنجشنبه اعلام کردند که پیش از تحقق خواسته‌هایشان درباره "ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده و توقف بمباران غیر نظامیان" در ژنو3 شرکت نخواهند کرد.

این پیش‌شرط‌ها درحالی مطرح می‌شود که مخالفان سوریه قبل از نزدیک شدن به زمان آغاز مذاکرات متعهد شده بودند بدون شرط و شروطی که نشست را با چالش روبه رو کند در مذاکرات حضور یابند.

ریاض حجاب رئیس "هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالفان" که در ریاض تشکیل شده است تاکید کرد: مخالفانی که در ریاض گردهم آمدند تا زمانی که خواسته‌هایشان برآورده نشود درمذاکرات ژنو3 شرکت نخواهند کرد.

وی مدعی شد: روسیه، ایران و دولت سوریه برای حل سیاسی بحران تلاش نمی‌کنند بلکه برای بحرانی کردن اوضاع در منطقه جهت تحمیل راهکار نظامی و امنیتی می‌کوشند.

اسعد الزعبی، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری نیز تاکید کرد: عدم مشخص کردن سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه باعث می‌شود که مخالفان همچنان در قبول شرکت در مذاکرات تردید داشته باشند.

این آشفتگی و دودستگی میان مخالفان سوری تنها در داخل یک گروه از آنها است که مورد حمایت شدید عربستان و تایید آمریکاست و برخی دیگر از مخالفان تاثیر گذار در سوریه یا اعلام کرده‌اند که در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند و یا اصلا به این نشست دعوت نشده‌اند.

هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالفان نماینده گروهی از مخالفان سوری هستند که در ریاض و با دعوت عربستان گرد هم آمدند و به عنوان نماینده تمام مخالفان سوری از سوی عربستان معرفی شدند و آمریکا و همپیمانان این کشور نیز از هیات مذکور حمایت کردند.

اکنون گروه‌های تاثیر گذاری چون حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که نماینده کردهای این کشور است و نزدیک به 16 درصد از مساحت این کشور را در اختیار دارد با فشار ترکیه به این نشست دعوت نشده است و در واکنش به آن برخی چهره‌های سرشناس اپوزیسیون مانند قدری جمیل اعلام کرده‌اند که آنها نیز در نشست ریاض حاضر نخواهند شد.

درحالی مخالفان سوریه با شرکت در این مذاکرات مخالفات کرده‌اند که واشنگتن به عنوان یکی از قدرت‌های تأثیرگذار در بحران سوریه از گروه‌های مخالف خواسته بدون هیچ پیش شرطی دعوت دی‌میستورا را برای شرکت در مذاکرات ژنو3 بپذیرند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: مسائلی که مخالفان سوریه درباره مذاکرات مطرح کرده‌اند توجیه شدنی است اما نباید مانعی بر سر برگزاری مذاکرات باشد.

روسیه نیز به عنوان یکی دیگر از قدرت‌های تأثیرگذار بر بحران سوریه اعلام کرد که هیچ صحبتی از به تأخیر افتادن مذاکرات وجود ندارد و باید نشست ژنو3 در موعد مقرر خود آغاز شود.

گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: هیئت مخالفان و نظام سوریه در سوئیس حضور دارند و آماده شرکت در مذاکرات هستند.

وی درباره نمایندگان جیش الاسلام و احرار الشام در این مذاکرات گفت: این مسئله هنوز حل نشده است اما ما با مشارکت این دو گروه مخالفیم.

گاتیلف گفت: روسیه و آمریکا درباره این مسئله که مذاکرات بدون حضور کردها بی فایده است، درک مشترکی دارند.

وی افزود: تا آنجایی که ما اطلاع داریم دی‌میستورا تا به این لحظه برای کردها دعوتنامه نفرستاده است و این اتفاق ممکن است در مرحله بعد بیفتد.

اما از سوی سازمان ملل تمامی اطلاعات و شرایط نشان می‌دهد که مذاکرات ژنو 3 امروز آغاز و پیش بینی می‌شود که هیئت دولت سوریه ظهر امروز به ژنو برسد.

خولة مطر، سخنگوی استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره پافشاری هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالف در ریاض بر به تاخیر انداختن مذاکرات گفت: فرستاده سازمان ملل هیچگونه جوابی از مخالفان درباره حضور یا عدم حضور در این نشست دریافت نکرده است.

وی گفت که فرستاده سازمان ملل به سوریه موعد مذاکرات را به تاخیر نینداخته است. هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالف در ریاض اعلام کرده‌اند که همچنان به مشورت‌های خود ادامه خواهند داد.

روز گذشته اعلام شده بود که احتمالا به دلایل فنی نشست ژنو3 بازهم به تاخیر بیفتد.

دی‌میستورا اما خود در سخنانی که تاحدودی نشان از به بن‌بست رسیدن تلاش‌هایش داشت با هشدار به "همه گروه‌های ذیربط" گفت که این مذاکرات به عنوان بزرگترین شانس برای پیشبرد حل سیاسی بحران نباید شکست بخورد.

نماینده سازمان ملل در عین حال تاکید کرد اجازه نخواهد داد مذاکرات شکست بخورد.

در دمشق نیز خبر می‌رسد که ولید معلم، وزیر خارجه سوریه امروز در ژنو حضور نخواهد یافت و ریاست هیئت سوریه را بشار جعفری، سفیر این کشور در سازمان ملل بر عهده خواهد داشت. قرار است مذاکرات ژنو 3 حدود شش ماه به طول بیانجامد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین