کد خبر: ۳۴۶۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵

آیت‌الله یزدی: مجلس خبرگان جای جوان‌گرایی نیست

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جایگاه مجلس خبرگان بسیار حساس است و جای جناح‌بازی و جوان‌گرایی نیست گفت: اعضای خبرگان باید خودشان فی الجمله مجتهد باشند تا بتوانند در موقع لزوم حق و واقع را به منصه ظهور برسانند.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت الله محمد یزدی، در همایش امنای امت؛ جایگاه وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با اشاره به وظایف مجلس خبرگان گفت: نظام اسلامی ایران در مقایسه با نظام های دیگر برگرفته از مبانی حکومت پیامبر و ائمه(ع) است. البته شکل ظاهری آن شبیه حکومت های دیگر است ولی ارتباط و بستگی آن به ولایت فقیه وجه ممیزه این نظام است و مشروعیت خود را نیز از همین ناحیه یعنی ولایت الهی گرفته است.

یزدی بیان کرد: در زمان قبض ید هر فقیهی ولایت عام را دارد و در حد توان و قدرت و شعاع توان عمل می کند که فقهای ما در طول هزاران سال در حد برد نفوذ خود اعمال ولایت می کردند تا در قرن اخیر همراهی مردم و عنایات خاص الهی و داشتن نعمتی مانند امام، طاغوت منقطع و نظام اسلامی تاسیس شد.

وی اظهار کرد: رئیس مجلس و نمایندگان، رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور مادامی که قوانین و اختیاراتشان به تایید ولی فقیه نرسد هیچ مشروعیت دینی ندارد و حتی قضات نمی توانند برخلاف اسلام قضاوت کند.

وی افزود: خبرگان کلید اصلی حفظ حاکمیت اسلامی و نفوذ ولایت در رگ و پی و در حقیقت تکیه گاه اصلی و اساس حاکمیت است و شاید بتوان گفت که خبرگان در طول رهبری به تعبیری و از جهتی در عرض آن قرار دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مجلس خبرگان برای این است که در زمان ارتحال ولی فقیه، بتواند فقیهی را از میان فقهای موجود در آن دوره برگزیند که کاری بسیار دشوار است و فردی که به خبرگان می آید خودش باید فی الجمله مجتهد، تا حدودی زمان شناس باشد و بتواند بفهمد میان مراجع موجود کدامیک به روزتر هستند و شجاعت و قدرت و اعمال ولایت بیشتری دارند و در برابر فتنه ها جا نمی خورد و به تعبیر رهبری مجلس خبرگان باید در آستین خود کسی را داشته باشد که در موقع لزوم بتواند نظام را اداره کند.

وی ادامه داد: مجلس خبرگان در حساس ترین موقعیت قرار دارد و مدیریت حساس ترین کار نظام وظیفه اوست و به همین دلیل نباید هر فردی عضو این مجلس شود و باید شرایطی را داشته باشد.

یزدی با بیان اینکه کمیسیون تحقیق خبرگان وظیفه دارند اطلاعات جامع از وضعیت موجود همه مراجع را داشته باشند تصریح کرد: مجلس خبرگان جای جوانگرایی، سیاسی کاری و جناح بازی و مجلس پیرمردهایی که نمی‌توانند کاری بکنند نیست.

وی افزود: این مجلس جای کسانی است که بتوانند حق و واقع را درست و بدون گرایش به چپ و راست و شرق و غرب و اعمال نفوذ قدرت های بیگانه را به منصه ظهور بنشانند.

به گزارش ایسنا، یزدی افزود: نظارت بر ادامه شرایط ولی فقیه از دیگر مسئولیت های اعضا است تا اجتهاد و عدالت، توان و قدرت مدیریت ولی بررسی شده و معلوم شود که این موارد آسیب ندیده است و به تعبیری همان شرایطی که در ابتدا بوده در استمرار هم باید باشد.

وی با اشاره به آخرین دیدار خود با رهبر معظم انقلاب گفت: در این ملاقات سه نفره ما خدمت رهبری رسیدیم؛ معمولا رهبری وقتی کسی خدمت ایشان می روند یکی از مسئولان دفتر حضور دارند اما به حکم قانون در آن جلسه هیچ کسی نباید جز همین افراد باشند؛ من در حالی به این جلسه می رفتم که اضطراب شدیدی داشتم و وقتی از آنجا بیرون آمدم آرامش عجیبی یافتم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین