کد خبر: ۳۴۸۹۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
تدارک ترکیه و عربستان برای حمله زمینی به سوریه

ترکیه شمال سوریه را بمباران کرد/آمریکا: آنکارا حملات خود را متوقف کند/هشدار روسیه

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه که آنکارا آن را گروهی تروریستی می‌داند، تأیید کرده که نیروهای نظامی ترکیه، مواضع این گروه را در منطقه اُعزاز، در شمال حلب و نزدیکی مرز ترکیه، گلوله‌باران کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل: در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای اجرای آتش‌بس در سوریه و حل بحران 5ساله این کشور به نتایج جدیدی منجر شده است و قدرت‌های جهانی برای آتش‌بس در این کشور به توافق رسیده‌اند، منابع‌خبری می‌گویند که ارتش ترکیه مواضع شبه‌نظامیان کُرد را در شمال سوریه، بمباران کرده است.همچنین گفته می‌شود که عربستان برای تجاوز به سوریه، به پایگاه اینجرلیک ترکیه نیرو و جنگنده اعزام کرده است.

به گزارش آفتاب، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه که آنکارا آن را گروهی تروریستی می‌داند، تأیید کرده که نیروهای نظامی ترکیه، مواضع این گروه را در منطقه اُعزاز، در شمال حلب و نزدیکی مرز ترکیه، گلوله‌باران کرده است.

این گلوله‌باران ساعتی پس از هشدار نخست‌وزیر ترکیه، در مورد اقدام آنکارا در صورت مواجهه با تهدید مرز‌هایش، انجام گرفته است. ترکیه مدعی شده است که این اقدام درواکنش به تیراندازی که به خاک ترکیه صورت گرفت، انجام شد.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در همین‌باره مدعی شد که گروه‌های تروریستی وابسته به نظام که با سوریه همکاری می‌کنند به اعزاز حمله کردند و در این جریان حملاتی را به مرزهای ترکیه صورت دادند. احمد داووداوغلو  همچنین کردهای سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد وه گفت: اگر لازم باشد ما می‌توانیم همان اقداماتی را که در عراق و قندیل انجام داده‌ایم در سوریه نیز انجام دهیم.

وی تصریح کرد: نیروهای ارتش ترکیه اهداف یگان‌های مردمی کرد در شمال سوریه را بمباران کردند و از آن‌ها خواستند از منطقه‌ای که اخیرا داعش بر آن سیطره یافته عقب نشینی کنند.ما به هر اقدامی از سوی کردهای سوریه پاسخ خواهیم داد. یگان‌های مردمی کرد باید فورا از اعزاز عقب نشینی کرده و بار دیگر به آن نزدیک نشوند.

درخواست آمریکا از ترکیه برای توقف بمباران شمال سوریه

با این حال، واشنگتن از آنکارا خواسته است که گلوله‌باران مواضع گروه‌های کرد ومناطق تحت کنترل دولت سوریه را درشمال این کشور متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما از کردهای سوریه و دیگر نیروهای وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه، خواسته‌ایم از هرج و مرج حاکم بر این مناطق برای تصرف اراضی بیشتر، سوء‌استفاده نکنند.ما همچنین با دیدن گزارش‌های مربوط به گلوله‌باران مناطق مرزی سوریه، از ترکیه خواسته‌ایم این حملات را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما نگران اوضاع در شمال حلب هستیم و برای پایان دادن به تنش‌های موجود توسط همه طرف‌ها، تلاش می‌کنیم.

براساس این گزارش، گلوله‌باران مناطق شمال سوریه درپی اعلام آمادگی آنکار برای تحرک نظامی علیه کردهای مسلح ومشارکت این کشور درعملیات زمینی با همکاری عربستان سعودی علیه گروه‌های تکفیری درسوریه، صورت گرفت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل ازیک منبع نظامی گفت که نیروهای مسلح ترکیه مواضع حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه درنزدیکی شهر «اعزاز» دراستان حلب سوریه را گلوله باران کردند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اقدام نظامی ترکیه و عربستان درسوریه را منتفی ندانست اما تاکید کرد که ارتش سوریه با قدرت با چنین اقدامی مقابله خواهد کرد. 

عربستان اعزام جنگنده‌هایش به پایگاه "اینجرلیک" ترکیه را تایید کرد

همچنین مشاور وزیر دفاع عربستان با تایید اخبار منتشر شده درباره اعزام نیرو و جنگنده به ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای شرکت در "جنگ" علیه داعش به پایگاه اینجرلیک ترکیه رسیدند. احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: چند جنگنده عربستانی برای شرکت در جنگ علیه داعش به پایگاه اینجرلیک ترکیه رسیده‌اند. عربستان با ائتلاف بین المللی برای "جنگ" علیه داعش در سوریه همکاری می‌کند و از طریق افزایش اقدام هوایی گفته‌های خود را به عمل تبدیل خواهد کرد و ما منتظر جزئیات عملیات نظامی برای آغاز عملیات زمینی هستیم.

هشدارهای روسیه

همچنین درشرایطی که عربستان و ترکیه از تهاجم زمینی به سوریه سخن می‌گویند، «دیمیتری مدودیف» نخست‌وزیر روسیه نسبت به چنین اقدامی وعواقب وخیم آن برای امنیت منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری روسیاسگودنیا، مدودیف روزشنبه در دیدار با «بوروت پاخور» رئیس جمهوری اسلوونی درمورد تهاجم زمینی به سوریه گفت: این بازگشت از مسیر مذاکرات واقدامی نادرست است ونباید طرف‌های بحران سوریه یکدیگر را با این گونه اظهارات بترسانند. 

وی با انتقاد ازکشورهایی که ازتهاجم زمینی به سوریه سخن می گویند، اظهارکرد: برغم به دست آمدن توافقات درمورد سوریه درنشست اخیر گروه حامیان سوریه درمونیخ، مقام‌های برخی کشورها تهدید می‌کنند که اگر اقدامات مورد نظر آنها انجام نگیرد عملیات زمینی درسوریه اجرا می کنند.

براساس گزارش ایرنا، نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه نباید یکدیگر را با این گونه بیانات بترسانیم، گفت: می‌دانیم که قوانین وژست‌های رسانه‌ای وجود دارد اما نخست باید حل و فصل مسایل سوریه و ازسرگیری مذاکرات سوری وبرقراری آتش بس دراین کشور قرار گیرد. 

وی ادامه داد‌: پس ازکسب توافق درنشست اخیر گروه حامیان سوریه درمونیخ، وضعیت بهتر شده است وامروز شاهدیم که وضعیت مساله سوریه نسبت به چند روز پیش بهبود یافته است.این فقط آغاز کار است و باید با دقت نسبت به یکدیگر رفتار کرده و به استدلال های یکدیگر توجه و توافق ها را اجرا کرد.

درروزهای اخیر که مقام‌های عربستان سعودی و ترکیه از امکان شرکت درعملیات زمینی در سوریه در پوشش مبارزه با گروه تروریستی داعش سخن گفته‌اند، نخست‌وزیر روسیه نسبت به عواقب اینگونه عملیات خارجی و تهاجم نظامی به سوریه هشدار داد و از آن به عنوان زمینه بروز جنگ جهانی سوم یاد کرد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
1
2
گلوله باران با بمباران تفاوت دارد،گلوله باران کرده چون اگه هواپیمای ترکیه بره آسمان سوریه ،زوسیه برا تلافی هم که شده میزننش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
1
1
حالا وقت عمل است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
3
4
روسیه حال ترکیه بگیره که اینقدر چوب لا چرخ کشورهای دیگه نکنه...
رضا
|
United States of America
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
7
9
روسیه ترسو تر از آن است که به خواهد جلو ترکیه را بگیرد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین