کد خبر: ۳۵۳۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

نگاهی گذرا به سوابق تولیت جدید آستان قدس رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که دارای دکترای فقه و مبانی با گرایش حقوق خصوصی است، با حکم مقام معظم رهبری به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.
آفتاب‌‌نیوز : سیدابراهیم رئیسی در سال 1339 هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی در محله نوغان مشهد مقدس دیده به جهان گشود. پدرش از روحانیون مشهد و جدّ مادری‌اش هم روحانی بود.

به گزارش ایسنا، وی در پنج سالگی پدر خود را از دست داد.

سیدابراهیم رئیسی در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. در زمان ورود او به قم، مدارس فیضیه و دارالشفاء با اجبار طاغوت فعالیت نداشتند و از این‌رو وارد مدرسه آیت‌الله بروجردی شد.

اغتنام او از فضای علمی قم، تنها به فراگیری فقه و اصول محدود نماند و او در کنار دروس فقهی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و دوره شناخت را محضر آیت‌الله شهید مرتضی مطهری تلمذ کرد و درس نهج البلاغه را نزد آیت‌الله نوری همدانی گذراند.

او بنا بر علاقه خود، در دوره‌های تفسیر قرآن هم شرکت کرد و به این منظور در جلسات تدریس آیت‌الله مشکینی حاضر بود و از آیت‌الله خزعلی استفاده برد.

زمان حضور سیدابراهیم رئیسی در قم مصادف بود با سال‌های پایانی حاکمیت طاغوت بر کشور.

ورود حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به عرصه مدیریت قضایی از سال 1359 و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد. اما هنوز چند ماهی از این دوره نگذشته بود، که با حکم دادستان کل انقلاب، شهید آیت‌الله قدوسی، دادستان کرج شد. موفقیت ایشان در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا در سال 1361، همزمان با دادستانی کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان نیز به وی محول شود. به این ترتیب وی ناگزیر بود تا برای رسیدگی به امور هر 2 حوزه، ایام هفته خود را به دو بخش، تقسیم و پیوسته میان این دو شهر تردد کند.

حضور همزمان وی در این دو مسئولیت، سه تا چهار ماه ادامه داشت، تا آنکه به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از 1361 تا 1363، به مدت 3 سال در این سمت خدمت کرد.

سال 1364، سال آغاز مدیریت قضایی وی در پایتخت بود و به این ترتیب عهده دار سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران شد.

با گذشت 3 سال از این تاریخ و در سال 1367، مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه (1 و 2 و 3) و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد. بعد از آن هم حضرت امام خمینی(ره) چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضایی به ایشان و جناب آقای نیری محول فرمودند.

بعد از رحلت حضرت امام(ره) و آغاز زعامت حضرت آیت الله خامنه‌ای، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با حکم آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال 1368 تا 1373 به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت.

پس از آن و از سال 1373 به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و این سمت را تا سال 1383 عهده دار بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از سال 1383 تا سال 1393، به مدت 10 سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال 1393 تاکنون نیز دادستان کل کشور است.

رئیسی همچنین از سال 1391 تاکنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت نیز منصوب شد.

در نیمه دوم سال 1376 پیشنهاد اعضاء مؤثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت‌الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی برای حضور و عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را پذیرفت و با رأی اعضا در یکی از جلسات جامعه، رسماً به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت در آمد.

رئیسی در سال 1385 نماینده استان خراسان جنوبی در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد.

حجت‌الاسلام رئیسی در روز دوشنبه 17 اسفند ماه سال 1394 با حکم رهبر انقلاب اسلامی، تولیت آستان قدس رضوی شد.

آیت‌الله واعظ طبسی که از اول انقلاب اسلامی تاکنون تولیت آستان قدس رضوی را عهده دار بود، روز جمعه 14 اسفند دار فانی را وداع گفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین