کد خبر: ۳۵۴۱۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
در اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري مطرح شد:

روايت جنتی از شرايط احراز صلاحيت‌های كانديداهای خبرگان رهبری؛ فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد

سخنران نوزدهمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري در نوبت صبح آيت الله احمد جنتي بود. مرد شماره يك شوراي نگهبان در جلسه‌اي كه بيشتر شنوندگانش از فيلتر همان شورا عبور كرده و برخي‌شان موفق به حضور و برخي ديگر موفق به حضور نشده بودند از انتخابات‌هايي گفت كه خود و مجموعه يازده نفر ديگر از همكارانش مسئول برگزاري يك مرحله از آن بوده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- احمد جنتي مرد شماره يك شوراي نگهبان است و مرد شماره 16 انتخابات مجلس خبرگان در تهران. مي‌گويد شوراي نگهبان در ايام انتخابات تحت فشار بوده است و اين فشارها از ناحيه افرادي بوده است كه نتوانسته‌اند از فيلتر اين شورا عبور كنند.

به گزارش آفتاب، اما آنچه كه بيشتر مد‌نظر و مورد اشاره احمد جنتي بود بحث بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات مجلس خبرگان رهبري بود. تمركز آيت‌الله جنتي هم روي بحث بررسي صلاحيت‌ها علمي بود. همان محوري كه از طريق آن بارها مورد انتقاد قرار گرفته بودند.

اين‌بار جنتي از روند بررسي صلاحيت‌ها علمي گفت و براي چندمين بار از آمار بالاي ثبت‌نام كنندگان در اين دو انتخابات انتقاد كرد. تاكيد كرد برخي از آنهايي كه به ورطه انتخابات خبرگان ورود كرده بودند اصلا صلاحيت علمي اين انتخابات را نداشتند و برخي ديگرشان هم كه صلاحيت علمي را دارا بودند از ساير جهات نتوانسته‌اند تاييد شوند.

دبیر شورای نگهبان گفت: عده‌ای در تلاش بودند که در انتخابات شورای نگهبان را به چالش بکشند که این امر نیاز بررسی و واکاوی بیشتری دارد، هر‌چند بحمدالله شورای نگهبان با تکیه بر مبانی اصیل انقلاب و آرمانهای حضرت امام (ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، این بار نیز از آزمایش سربلند بیرون آمد.

به گزارش دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله احمد جنتی در آخرین اجلاس رسمی چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلفیق دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از محاسن و معایب تجمیع این دو انتخابات سخن گفت.

دبیر شورای نگهبان با انتقاد از کثرت ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، این موضوع را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و گفت: در این ایام، فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد، در حالی که اگر در حین ثبت‌نام نامزدهای دو مجلس یک چارچوب مشخص و معیّن می‌شد از حجم این فشار کاری کاسته می‌شد چرا که مثلاً برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری که علمیت و شرایطی دیگر وضع شده افرادی ثبت‌نام کرده بودند که اساساً تحصیلات حوزوی نداشتند و در ابعاد دیگر هم فاقد شرایط اولیه بودند.

رد یا قبول در امتحان علمی، شرط است ولی احراز سایر موارد دشوار است

آیت‌الله جنتی افزود: افرادی نیز بودند که از نظر علمی مورد تأیید بودند، اما در سایر شرایط، صلاحیت آنها احراز نشده و عده‌ای همین را مستمسکی برای فشار به شورای نگهبان قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: در آزمون مقدماتی شهریور ماه، 223 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 187 نفر در آزمون کتبی شرکت کرده که در میان آنها 34 نفر قبول و برای امتحان شفاهی دعوت شدند و در پایان از میان آنها 15 نفر پذیرفته شدند.

دبیر شورای نگهبان گفت: همچنین در ثبت‌نام رسمی دی ماه نیز 795 نفر ثبت نام کردند که 33 نفر فاقد تحصیلات حوزوی، 79 نفر فاقد صلاحیت علمی و 72 نفر نیز از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان بودند. در مجموع از میان آنها 62 نفر سابقه تأیید گذشته، 15 نفر قبولی آزمون شهریور، 6 نفر قبولی با بررسی تألیفات، چهار نفر احراز صلاحیت شده توسط فقهای شورای نگهبان، 185 نفر انصراف و در نهایت 159 نفر تایید صلاحیت نهایی شدند.

آیت الله جنتی افزود: پس از بررسی صلاحیت‌های علمی، صلاحیت‌های دیگر با استعلام از مراجع مختلف، مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، نتیجه نهایی منتخبین ملت 88 نفر می باشد که در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری راه یافتند.

وی با اشاره به قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، آشنایی به مسائل روز به اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و عدم سوء سابقه را برای کاندیداهای این مجلس، لازم و ضروری دانست و تأکید کرد: رد یا قبول در امتحان علمی، گر چه شرط است، ولی احراز سایر موارد کار بسیار دشواری است و شورا در این ایام، فشار کاری زیادی را تحمل کرد.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان از سازوکارهای خود که حتی گاهی از قبل از ثبت نام‌ها صورت گرفته استفاده کرده و هجمه های بیرونی و طرح شبهات علیه شورا، خللی در کار اعضای شورای نگهبان که خدا ترسی را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند، وارد نمی کند.

جنتی در پایان از جایگاه والای ولایت فقیه مطالبی بیان کرد و گفت: تضعیف جایگاه ولی فقیه و رهبری نظام نتیجه‌ای جز به مخاطره انداختن نظام اسلامی و کشور ندارد، چرا عده‌ای نمی‌خواهند ببینند که وجود و حضور ولی فقیه چگونه کشور را از بحرانها به ویژه بحرانهای منطقه ای که امروز در کشورهای همسایه شاهد آن هستیم حفظ کرده است، امیدواریم خداوند به مقام معظم رهبری، سلامتی و طول عمر با عزت عنایت فرماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
1
36
بمیرم براتون چقدر کارتون سخت بوده!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
1
6
مردم دیگه شما و اصول گر ها را نمیخواهند . فقط و فقط اصلاح طلب ها رو عشق است.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
1
باور کردنش مشکل است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
0
6
واقعا"
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین