کد خبر: ۳۵۵۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
جلسه‌ای درخصوص آزمایش موشکی ایران پشت درهای بسته

اختلاف‌نظر اعضای شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی ایران

شورای امنیت سازمان ملل متحد درحالی فردا دوشنبه موضوع آزمایشات موشکی ایران را بررسی می کند که اعضا آن درخصوص تاثیرات آن براجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت اختلاف نظر دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در کانال تلگرامی خود نوشت:بر اساس برنامه کار شورای امنیت سازمان ملل متحد، این شورا قرار است روز دوشنبه صبح بوقت نیویورک ( بعدازظهر بوقت تهران) موضوع آزمایشات موشکی ایران را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

به گزارش آفتاب، به گفته حمید بعیدی نژاد این جلسه در پشت درهای بسته و با حضور اعضای شورای امنیت صورت می گیرد وی اضافه کرد:از مواضع اعلام شده کشورهای عضو دائم شورای امنیت برمی آید که در بین آنها در خصوص آزمایشات موشکی ایران و تاثیر آن بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت اتفاق نظر وجود ندارد.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص اظهار داشت: رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و سلاح های به کار گرفته شده در آن، نه تنها در تعارض با تعهدات ایران تحت برجام نیست بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نمی باشد.

به گفته جابری انصاری سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین های دفاعی کشورمان جایگاهی ندارد و کلیه موشک های کوتاه ـ برد، میان ـ برد و برد بلند ایران، شامل موشک های بالستیک، که برخی از انواع آنها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصراً برای دفاع مشروع بوده و هیچ یک برای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و پیوست های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.

این در حالی است که در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت تأکید شده است: «جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین